تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳

‌حتما شما هم با شنیدن نام جنوب، یاد کویر و بیابان می‌افتید و تصورتان این است که رودخانه و سرسبزی طبیعت اطراف آن، مخصوص شمال است.

همشهری: هر چند این تصور تا حدودی درست است اما بد نیست بدانید در چند کیلومتری جنوب تهران هم، هر چند معدود و انگشت‌شمار رودهایی وجود دارد که گشت و گذار در کنار آنها در این روزهای گرم تابستانی دلچسب است؛ رود شور که به ابهررود معروف است، یکی از این رودهاست. این رود از استان‌های زنجان، قزوین و جنوب غرب استان تهران عبور کرده و به ری می‌رسد.

سایه‌بان ببرید

اگر قبل از رفتن می‌خواهید بدانید در حاشیه بستر رودخانه چه چیزی انتظارتان را می‌کشد بهتر است بدانید رود شور از میان زمین‌های کویری عبور می‌کند و به‌دلیل شوری بالا اطراف آن سبزه‌زار و پوشش گیاهی وجود ندارد، همچنین حاشیه سنگلاخی آن با درختچه‌های بیابانی کوتاه پوشیده شده، پس اگر قصد دارید چند ساعت کنار رود بمانید، حتما سایه‌بان و تجهیزات مناسب همراه داشته باشید. از آنجا که عمق آب این رودخانه در طول مسیر آن از یک متر بیشتر نمی‌شود، می‌توانید کمی در حاشیه رود قدم زده و خنک شوید. گرچه اطراف این رود چندان مناسب اتراق نیست، اما چشم‌انداز غروب خورشید در جوار رودخانه شور تماشایی است

موقعیت: ۵۵ کیلومتری شهر قم در اتوبان خلیج‌فارس

چطور برویم: از سمت چپ آزادراه تهران- قم (خلیج‌فارس) وارد آزادراه غدیر و آزادراه قم به گرمسار شوید، تابلوهای مسیر شما را به کنار رود هدایت می‌کنند.

طول رودخانه: ۴۲۰ کیلومتر

امکان ماهیگیری: ندارد

جاذبه‌های اطراف: قلعه پنهان بهرام، پارک جنگلی پروفسور کردوانی

منبع: روزنامه همشهری