شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران حوزه کاری وسیعی دارد که قسمتی از آن رسیدگی به فعالیت‌های اصناف در شهر است. مشاغلی که بخش اقتصادی آن‌ها در چهارچوب وظیفه دیگر ارگان‌ها قرار دارد اما به این دلیل که زندگی شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهند باید از سوی شهرداری مورد نظارت قرارگیرند

همشهری - محمد سرابی: در ۳۳ ماه گذشته شهرداری اقداماتی برای حل مشکلات دیرینه مانند مشاغل سیار، انجام داده است که آثار و نتایج آن در شهر به چشم می‌خورد. قسمت‌های از این اقدامات را مرور می‌کنیم.

به دنبال کیفیت بازارروزها

بخش مهمی از وظیفه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به مشکلی مربوط می‌شود که در سال‌های گذشته در گوشه و کنار شهر شدت گرفته است. تجمع دستفروشان در معابر پررفت و آمد شهر مورد اعتراض صاحبان مغازه‌های اطراف و عابران پیاده‌ است اما رفع این مشکل به سادگی ممکن نیست. سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی از بازارهای ثابت، محلی، هفتگی و ... می‌گوید که برای انتقال دستفروشان ساخته شده است و تاکید می‌کند که شهرداری به دنبال افزایش کیفیت بازار و روزبازارهاست.

۱۰هزار نفر تعداد تقریبی دستفروش‌ها در تهران (به جز دستفروش‌های مترو) است

۲۰ تا ۳۰ هزار غرفه ۳ در ۳ متر برای ساماندهی دستفروشان لازم است.

۳۰ بازار روز تا قبل از مدیریت فعلی شهرداری در تهران فعال بودند.

۵۵ تا ۶۰ بازار به صورت هفتگی برگزار می‌شود که حدود ۵ هزار نفر را در خود جای داده است.

۵ بازار ثابت و مرکز صنفی در سال قبل به ۹ بازار افزایش پیدا کرده است.

۳۴ بازار محلی دوره‌ای در سال قبل به ۶۳ بازار افزایش پیدا کرد.

۱۴ بازار جهت هدایت و ساماندهی دستفروشان ۱۲ محور پرتراکم ایجاد شده است

۱۱ هزار غرفه برای ۶ هزار دستفروش در سال ۱۴۰۲ ساخته شد.

۲۳۰۰ وانتی به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند.

۹۰۰ وانتی باعث ثبت پیام‌های شکایت مردمی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: ۱۱ جایگاه تک سکو سوخت تا پایان سال به بهره برداری می رسد | ۲۰ هکتار از زمین های خلازیر آزادسازی شد

خیابان ناصرخسرو

ساماندهی دستفروشان خیابان ناصر خسرو یکی از طرح‌هایی بود که در سال قبل به اجرا درآمد و در نتیجه آن هم مشکل سد معبر خیابان حل شد و هم دستفروشان جایی برای ادامه کار خود پیدا کردند. این دستفروشان معبر و بخش زیادی از فضای نهر را به صورت کامل مسدود کرده بودند و مغازه های اطراف و عابران پیاده از این موضوع شکایت داشتند. شهرداری آنها را به فاصله ۱۵۰۰ متر جابه‌جا و به در محدوده بوستان آتش‌نشان میدان امام خمینی(ره) منتقل کرد. مبلغی نیز به ازای هر متر مربع بساط‌گستری از آن‌ها دریافت می‌شود که هزینه ایجاد غرفه و نظافت و نگهداشت آن است. طرح ساماندهی دستفروشان و بساط‌گستران خیابان‌های صابونیان، دشتبان زاده، جندقی و گشتگاه در منطقه ۱۶ و موتورسازان محور قلمستان میدان رازی در منطقه ۱۱ نیز از طرح‌های مشابه است که اقدماتی برای آن در دست انجام است.

بازار پرندگان

چند دهه قبل بازار خرید و فروش پرندگان در خیابان مولوی قرار داشت که آلودگی شدید و بی‌نظمی آن مشهور بود. در سال‌های گذشته برای انتقال فروشندگان این بازار به خارج از شهر دو مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی در غرب و شرق پایتخت ساخته شد. بازار غرب یا خلیج فارس از سال ۱۳۸۹ شروع به فعالیت کرد و تا کنون نزدیک ۳۰۰ غرفه در آن مشغول به کار شده‌اند اما بازار شرق که در سال ۱۳۹۷ در در حدود بیست کیلومتری جاده امام رضا (ع) شروع به کار کرد و حدود ۱۰۰ فروشنده به آن منتقل شدند، چندان مورد استقبال قرار نگرفت. بازار شرق به دلیل دوری راه و سنخیت نداشتن با بافت مجتمع صنفی خاوران موفقیتی نداشت تا اینکه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل برای جلوگیری از شکل گرفتن دوباره این بازار در درون بافت شهری، ۱۰۰غرفه در ضلع شمالی مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج‌فارس در مساحتی به وسعت ۲هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث شده است. این غرفه‌ها با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و اصناف به فروشندگان اختصاص یافته است. به دلیل آشنایی قبلی مشتریان با این بازار و امکاناتی مانند پارکینگ، اکنون بازار پرندگان خلیج فارس با موفقیت به کار ادامه می‌دهد و از آلودگی‌ و مزاحمت‌هایی نگهدای و فروش پرندگان در مرکز شهر خبری نیست.

ون کافه

از یک دهه گذشته ون کافه‌ها به عنوان بخشی از مشاغل سیار در خیابان‌های شهر خودنمایی می‌کنند اما به دلیل نامشخص بودن شرایط کاری آن‌ها، نیازمند ساماندهی بودند تا از نظر قانونی مجاز به فعالیت باشند. از اواخر پایین سال گذشته به شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل ماموریت داده شد تا به این وضعیت سامان بدهد یعنی صاحبان ون کافه‌ها از شهرداری مجوز بگیرند تا جای آنها مشخص شود. از سال قبل مجوز ون کافه‌ها به صورت ۳ ماهه صادر می‌شود. در حال حاضر تعدادی از این ون‌ها با مراجعه به درگاه ملی مجوزها؛ درخواست خود را ثبت کرده و مجوز لازم را دریافت کرده‌اند. شرکت ساماندهی علاوه بر نظارت برروی ظاهر و نظافت ون کافه ها، از همکاری سازمان‌های بهداشت، اصناف و اماکن، نیز برای رسیدگی به فعالیت آن‌ها استفاده می‌کند. صاحبان ون کافه‌هایی که مجوز دریافت می کنند، در مکان‌هایی مستقر می شوند که تمهیدات ترافیکی در آن منطقه دیده شده باشد و همچنین موضوع، آب، برق، فاضلاب و پسماند آنها مدیریت شود. وقتی ون‌کافه مجوز دریافت کند این مجوز به شهرداری‌های مناطق اعلام می‌شود.

بازار خلازیر

بازار خلازیر از سال‌ها قبل محلی برای فروش کالاهای دست دوم است. بازار روزهای جمعه در خلازیر و خیابان سهیل دایر می‌شد و صدها خریدار و فروشنده از نقاط مختلف حتی استان‌های دور و نزدیک برای عرضه و فروش می‌آمدند اما سواستفاده مالخرها از این فضا و افزایش اجناس دزدی به همراه مواردی از خرید و فروش مواد مخدر این بازار را به شدت نامناسب کرده بود. بدتر این که جمع‌کننده‌های ضایعات هم در گاراژهای اطراف این بازار جایی برای خود پیدا کرده بودند و آسیب‌های ناشی از بازار خلازیر در محدوده وسیعی گسترده شده بود. شهرداری در چند مقطع تلاش کرد بازار خلازیر را ساماندهی کند. در سال ۱۴۰۱ فاز اول بازار جدید خلازیر در مساحت ۲۳ هزار متر و با ۵۱۰ غرفه در فاز اول به بهره برداری رسید. هزینه ساماندهی این بازار به شکل جدید ۱۰ میلیارد تومان اعلام شده است. به گفته مسئولان شرکت ساماندهی در صورت موفقیت در فاز دوم هم تعداد غرفه‌ها به عدد هزار می‌رسد. در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰ واحد غیرمجاز تفکیک پسماند جمع آوری و تخریب شد که منجر به آزادسازی ۲۰ هکتار زمیندر محدوده خلازیر میانی شد. فاز دوم بهسازی محدوده خلازیر با همکاری شهرداری منطقه ۱۹ نیز در درست طراحی و اجرا است.

منبع: روزنامه همشهری