تیم‌های ملی فوتبال ایتالیا و کرواسی در آخرین بازی خود از مرحله گروهی یورو 2024 برای صعود چاره‌ای جز شکست یکدیگر ندارند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، مدافع عنــوان قهرمانی یعنی ایتالیا شــاید بــا ۳امتیاز وداعــی زودهنگام با یورو۲۰۲۴داشته باشــد. پیروزی کرواســی در این بازی می‌تواند کروات‌ها را مستقیم به دور بعدی بفرستد. در این صورت ایتالیا باید منتظر نتایج سایر گروه‌ها بماند تا بلکه بتواند به عنوان یکی از تیم‌های سوم راهی یک‌هشتم شود.

باخت کرواسی، تحت هر شرایطی این تیم را حذف می‌کند. فعلا حتی آلبانی هم شانس صعود دارد؛ پیروزی مقابل اسپانیا می‌تواند این تیم را حتی بالاتر از ۲غول فوتبال جهان راهی مرحله حذفی کند.

این سومین دیدار کرواســی و ایتالیا در یک تورنمنت بزرگ خواهد بود که همگی در مرحله گروهی برگزار می‌شود. کرواسی در جام جهانی۲۰۰۲با نتیجه ۲بر یک پیروز شد و دیدار ۲تیم در یورو۲۰۱۲با تساوی یک - یک به پایان رسید. کرواسی از زمان استقلال در اوایل دهه۱۹۹۰، در ۸دیدار خود مقابل ایتالیا شکست نخورده است (۳برد و ۵تساوی). ۳تقابل آخر آنها همگی یک - یک به پایان رسیده است.

این پنجمین دیدار کرواسی در مسابقات یورو مقابل مدافع عنوان قهرمانی است و همه این بازی‌ها در مرحله گروهی برگزار شده. آنها سال ۱۹۹۶ دانمارک را ۳بر صفر شکست دادند، ســال ۲۰۰۴با فرانسه ۲-۲مســاوی کردند و سال ۲۰۱۲ مقابل اسپانیا یک بر صفر شکست خوردند. سال ۲۰۱۶ هم با نتیجه ۲بر یک اسپانیایی‌ها را بردند.

از سال۱۹۸۰که مرحله گروهی در مسابقات گنجانده شد، ایتالیا فقط یکبار آخرین بازی گروهی خود را در ۹دوره حضور در مسابقات قهرمانی اروپا (۶برد و ۲تساوی) باخته که به شکست یک بر صفر سال ۲۰۱۶مقابل ایرلند برمی‌گردد.

کرواسی در هر دو دیدار گذشته از حریفان سر بود اما میانگین سنی بالای این تیم مانع نتیجه‌گیری شد. میانگین سنی تیم اصلی کرواسی مقابل آلبانی به ۳۰سال و یک روز رسید که این دومین ترکیب پیر کروات‌ها در یک تورنمنت رسمی بود.

کرواســی در یورو ۲۰۲۴ تعداد شــوت‌ها (۳۸) و تعداد شــوت‌های داخل چارچوب (۱۵) بیشتری نســبت به کل مرحله گروهی یورو۲۰۲۰ (۳۰شوت و ۱۰شوت به سمت دروازه) داشته. با این حال آنها در این دو بازی ۵گل خورده‌اند و پیش از این فقــط در مرحله گروهــی یــورو۲۰۰۴ و جام جهانی۲۰۱۴گل بیشتری (۶) دریافت کرده بودند.

ایتالیا در بازی با اسپانیا فقط ۴ضربه داشت که یکی از آنها داخل چارچوب بود.

منبع: روزنامه همشهری