ابوطه روزنامه‎نگار اردنی به دلیل انتقاد از سیاست های امان در حمایت از اسرائیل به زندان محکوم شده است.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: در اردن خودسانسوری نکردن اصحاب رسانه می‎تواند به زندان ختم شود. هبه ابوطه، روزنامه‎نگار آزاد اردنی و حامی فلسطین دو هفته پیش در دادگاهی در امان به دلیل نقض قانون جرائم سایبری به یک سال زندان محکوم شد. دلیل این اتهام انتشار مقاله‎ای در تارنمای خبری لبنانی النشر بوده که در آن از نقش اردن در حمایت از رژیم صهیونیستی انتقاد شده بود.

این مقاله ۲۲ آوریل منتشر شده بود یعنی 8روز پس از آن که هواپیماهای اردن، آمریکا، انگلیس و فرانسه، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‎های ایرانی را که در حریم هوایی اردن به سمت اهداف اسرائیلی حرکت می‎کردند رهگیری کرده بود.

ابوطه پس از انتشار مقاله‎اش با عنوان «شرکای ویرانی: نقش صاحبان سرمایه اردنی در نسل کشی غزه» بازداشت شد. گفته شده دلیل اصلی بازداشت ابوطه افشای نقش شرکت‌های اردنی در صادرات گسترده به سرزمین‌های اشغالی بوده است. ابوطه در ویدئویی که بر اساس نتایج تحقیقاتش ساخته بود نشان می‌داد که شرکت‌های اردنی به رغم نسل کشی گسترده در نوار غزه توسط صهیونیست‌ها روابط اقتصادی خود را با اشغالگران حفظ کرده و در حتی در مواردی گسترش داده‌اند.

افشای فریب دولت در روابط تجاری با تل‌آویو

تارنمای خبری کرادل می‌نویسد، ابوطه در گزارش خود، بشیر خصاونه نخست‎وزیر و دیگر مقام‌های اردنی را متهم کرده که با استفاده از یک مسیر زمینی صادرات امارات متحده عربی و بحرین از طریق عربستان سعودی به سرزمین‌های اشغالی را فراهم کرده‎اند تا محاصره انصارالله یمن در دریاهای سرخ و عربی را دور بزنند. ابوطه به نقل قول مستقیم کارمندان شرکت حمل و نقل و تخلیه در امان و عقبه در مورد خدماتشان برای حمل و نقل کالا از طریق پل شیخ حسین در شمال یا گذرگاه وادی عرب در جنوب اشاره می‎کند. او نام شرکت‌های اردن و صاحبان با نفوذ آنها را افشا کرده که با وجود جنایت‌های غزه هیچ تردیدی در انجام معاملات عادی با دولت اشغالگر نشان نداده‎اند.

ابو طه همچنین مالکان شرکت‎های با نفوذ را که در واقع ماموران شرکت‎های کشتیرانی اسرائیلی هستند را شناسایی کرده است. او با استفاده از اسناد رسمی می‎نویسد که صادرات اردن به سرزمین‌های اشغالی از 123 میلیون دلار در سال 2022 به 143 میلیون دلار در سال 2023 افزایش یافته است، با رکورد ماهانه 17 میلیون دلار در دسامبر 2023، یک ماه پس از اینکه یمن هدف قرار دادن کشتی‎های باری متعلق به رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

منتقدان می‌گویند که دولت اردن با محکوم کردن ابوطه این پیام را داده‌اند که هر کسی، روزنامه نگار یا غیر روزنامه‌نگار جرأت به چالش کشیدن علنی سیاست‌های امان در برابر رژیم صهیونیستی را داشته باشد یا بههر نحوی در جبهه جریان مقاومت فعالیت داشته باشد به زندان خواهد افتاد، چه از طریق قانون جرایم سایبری و چه از طریق هر قانون دیگری.