روبات‌ها ماشین‌هایی قابل‌برنامه‌ریزی هستند که در ظاهر شبیه انسان‌ها نیستند؛ اما معمولاً می‌توانند کارهای پیچیده‌ای انجام دهند. آنها به‌صورت خودکار عمل می‌کنند؛ بنابراین گاهی جایگزین تلاش انسانی می‌شوند و انواع و اقسام مختلفی دارند.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: در واقع اصطلاح «روبات» برای افراد مختلف به معنای متفاوت است. حتی خود متخصصان ربات نیز تصورات متفاوتی در مورد ربات بودن یا نبودن دارند. اما برای بسیاری از ما، داستان‌های علمی تخیلی به‌شدت بر ظاهر و توانایی ما از یک روبات تأثیر گذاشته‌اند.
روبات‌های ترمیم‌شونده

روبات‌هایی با پوست ترمیم شونده می‌توانند بافت مهندسی شده‌ای داشته باشند. در حال حاضر این روبات‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند و می‌توانند بافت مهندسی شده‌ای را به ماشین‌ها متصل کنند.

همچنین از تنوع زیادی برخوردارند و تنوع آنها معمولاً در اندازه، طراحی و قابلیت‌های آنهاست.

تنوع ربات‌ها

در روبات‌های مختلف از چرخ‌ها برای حرکت استفاده می‌کنند. اما اشکال آنها مختلف هستند. یعنی بعضی روی دو، چهار یا حتی شش پا راه می‌روند. بعضی ربات‌ها می‌توانند زیر آب شنا کنند؛ درحالی‌که بعضی دیگر می‌توانند؛ مانند پهپادها به آسمان بروند. برخی دیگر ریزتراشه‌های ظریف را در امکاناتی بی‌نظیر جمع‌آوری می‌کنند یا بعضی دیگر در کارخانه‌های خودروسازی غبارآلود کار می‌کنند.
به گزارش روزنامه سان روبات‌هایی نیز به‌اندازه یک سکه یا حتی بزرگ‌تر از یخچال وجود دارند. همان‌گونه که بعضی روبات‌ها می‌توانند پنکیک درست کنند؛ درحالی‌که بعضی دیگر می‌توانند روی مریخ فرود بیایند.

بیشتر بخوانیم :

وعده عجیب و غریب ماسک درباره روبات ها

ساخت روبات انسان‌نما

پیشرفت پوست

پیشرفت پوست در ربات‌ها می‌تواند مزایایی در توسعه دارو، روش‌های جراحی و لوازم آرایشی داشته باشد. توانایی‌های حسی، تحرک و ظاهری انسانی‌تر را ارائه می‌کند؛ مانند ترمیناتور سینما.
یک تیم ژاپنی از دانشمندان قبلاً ربات‌هایی ساخته بودند که با استفاده از بافت ماهیچه‌ای بیولوژیکی و گوشت‌های آزمایشگاهی پرینت شده سه‌بعدی راه می‌روند، با پوستی تقلبی که در صورت آسیب می‌توانند خود را ترمیم کنند. اما پس از مهندسی‌کردن پوست، آنها به دنبال بهبود قابلیت‌ها و چسبندگی آن بودند.




خوددرمانی

پروفسور شوجی تاکوچی، از دانشگاه توکیو می‌گوید: با تقلید از ساختارهای رباط پوست انسان و استفاده از سوراخ‌های ویژه V شکل در مواد جامد، راهی برای اتصال پوست به ساختارهای پیچیده پیدا کردیم. این بدان معناست که پوست می‌تواند با اجزای مکانیکی ربات بدون پاره شدن یا کنده‌شدن حرکت کند.

او معتقد است که پیشرفت پوست می تواند مزایایی در تولید دارو، روش های جراحی و لوازم آرایشی داشته باشد.

پروفسور تاکوچی گفت گام بعدی ترکیب غدد عرق، غدد چربی، منافذ، عروق خونی، چربی و اعصاب خواهد بود. ضمن آنکه داشتن حرکت نیز عامل مهمی به شمار می‌رود؛ بنابراین چالش مهم دیگر ایجاد عبارات انسانی با ادغام محرک‌ها یا عضلات پیچیده در داخل روبات است.

البته ایجاد روبات‌هایی که بتوانند خود را درمان کنند، محیط خود را بادقت بیشتری احساس می‌کنند و وظایفی را با مهارتی شبیه انسان انجام می‌دهند؛ موضوعی که می‌تواند بسیار انگیزه دهنده باشند.