تیم ملی فوتبال انگلیس برخلاف انتظار عملکرد قابل قبولی در یورو ۲۰۲۴ نداشته است و نمی‌توان به تیم گرت ساوث‌گیت به چشم یک مدعی نگاه کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین گروهی که انگلیس در آن قرار داشت، خسته‌کننده‌ترین گروه رقابت‌های این دوره یورو بود. همه در حال انتقاد از گرت ساوث‌گیت هستند و می‌پرسند چگونه می‌شود با این همه ستاره خوب و گران‌قیمت این‌قدر بد بازی کرد. اگر واترگیت و چند گیت دیگر به رسوایی‌هایی در تاریخ سیاست جهان شهرت یافت، شاید ساوث‌گیت هم بعدها نام یک رسوایی باشد!

تنها شانسی که انگلیسی‌ها آورده‌اند این است که تا نیمه‌نهایی در مسیر راحت‌تر قرار گرفته‌اند و تا آخر به تیم‌های مدعی فرانسه، اسپانیا، پرتغال و آلمان نمی‌خورند. این را هم درنظر بگیریم که به درخشش در مرحله گروهی جام نمی‌دهند. ۲قهرمان قبلی جام‌جهانی، آرژانتین در ۲۰۲۲ و فرانسه در ۲۰۱۸ در مرحله گروهی عملکردی درخشان نداشتند. قهرمانی پرتغال در یورو۲۰۱۶ با ۳تساوی متزلزل مقابل ایسلند، اتریش و مجارستان شروع شد و آنها به‌عنوان بهترین تیم رده سومی به مرحله بعدی صعود کردند. آرژانتین جام‌جهانی۲۰۲۲ را با شکست مقابل عربستان آغاز کرد و در بازی‌های دیگر هم تیمی درخشان نبود، ۲بازی را هم امیلیانو مارتینس در ضربات پنالتی برای آنها درآورد و البته بهترین سیو تاریخ را هم در آخرین ثانیه دیدار نهایی مقابل فرانسه انجام داد. در یورو۲۰۱۶ هم تیم ملی پرتغال ۳بازی مرحله گروهی را با تساوی به پایان رساند و درنهایت به قهرمانی آن سال دست یافت. بازی‌های تک‌حذفی تعیین می‌کند کدام تیم پله به پله بالا خواهد رفت. فعلا مسیر سه‌شیرها هموار است.

گروه خواب

اگر گروه اسپانیا، ایتالیا و کرواسی را گروه مرگ بدانیم، گروه انگلیس قطعا گروه خواب مصنوعی بود! در این گروه بعد از صعود تیم انگلیس به‌عنوان تیم اول، صعود تیم دوم با مشکل روبه‌رو شد. در این گروه همه‌چیز بین ۲تیم دانمارک و اسلوونی مساوی پیش رفت و هر دو تیم با ۳امتیاز، بدون برد و باخت و با ۲گل‌زده و ۲گل‌خورده مرحله گروهی را به پایان بردند. آنها در تمامی زمینه‌ها (گل زده و خورده، بازی رودررو، کارت زرد و قرمز) برابر بودند و برای تعیین تیم دوم، شرایط ۲تیم در مرحله انتخابی یورو۲۰۲۴ ملاک قرار گرفت. این دو تیم در مرحله مقدماتی یورو نیز همگروه بودند و امتیاز ۲تیم آنجا هم برابر بود، اما دانمارک از یک برد و یک تساوی که در ۲بازی رودررو با اسلوونی به‌دست آورده بود، سود برد. آنها یک سال بعد با توجه به بردی که در مقدماتی به‌دست آورده بودند، در یورو، بالاتر از اسلوونی در رده دوم جدول گروه C قرار گرفتند و به مرحله حذفی صعود کردند.

در ۶بازی این گروه فقط ۷بار توپ‌ از خط دروازه‌ها رد شد. خبر بد اینکه ۳تیم از این گروه صعود کرده‌اند و رد پای آنها در حدود ۴۰درصد بازی‌های مرحله‌ یک‌هشتم نهایی دیده خواهد شد. در این گروه تنها یک پیروزی به ثبت رسید و ۵بازی با تساوی همراه بود. تعداد همه گل‌های رد و بدل شده این گروه فقط یک گل بیشتر از بازی آلمان و اسکاتلند بود.

بهترین مربی بد دنیا

بعد از تساوی بدون گل انگلیس با اسلوونی، بطری‌های پلاستیکی به سمت گرت ساوث‌گیت پرتاب شد. ساوث‌گیت بعد از مسابقه اعلام کرد که در محیط سختی کار می‌کند. سرمربی انگلیس با داشتن بهترین گلزن بوندس‌لیگا (هری کین)، بهترین بازیکن لالیگا (بلینگام) و بهترین بازیکن لیگ برتر (فودن) توانسته تیمی بسازد، تیمی به قدری بد که هواداران هم آن را مسخره کنند. این توییت از همه جالب‌تر بود: «چیزایی که از دیدن بازی تیم ساوث‌گیت جذاب‌تر است؛ مشاهده خشک شدن رنگ، تماشا کردن گلف، زندگی جیمز میلنر، برداشتن پی‌اس‌جی در بازی منیجر فیفا، لباس شستن...»
به لطف ساوث‌گیت و ۳تیم دیگر، گروه C این دوره کم‌گل‌ترین گروه تاریخ یورو بود؛ البته برابر با گروه C سال۲۰۱۶با حضور تیم‌های آلمان (۳گل)، لهستان (۲گل)، ایرلند شمالی (۲گل) و اوکراین (بدون گل).

این هفتمین تساوی بدون گل انگلیس در مسابقات قهرمانی اروپا (در ۴۱بازی) بود. در تاریخ مسابقات فقط ایتالیا (۸بازی در ۴۸بازی) تساوی بدون گل بیشتری از انگلیس دارد.

انگلیس در هر دو دوره مسابقات قهرمانی اروپا زیرنظر گرت ساوث گیت صدرنشین گروه شده است؛ به همان اندازه که در ۸دوره قبلی خود در این رقابت‌ها صدرنشین گروه شده بود.

مالکیت ۷۴درصدی انگلیس، بالاترین میزان ثبت شده آنها در مسابقات بزرگی بود که در آن نتوانستند گل بزنند (از سال۱۹۶۶ برای جام‌جهانی و ۱۹۸۰ برای یورو).

منبع: روزنامه همشهری