یک استارت‌آپ بریتانیایی به نام Nyobolt باتری‌ای مخصوص ماشین‌های برقی ساخته ‌که در نخستین نمایش آزمایشی خود موفق شد شارژ یک خودروی برقی را در ۴دقیقه و ۳۷ثانیه از ۱۰درصد به ۸۰درصد برساند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، این آزمایش با یک خودروی اسپرت مفهومی ویژه ساخته شده در پیست آزمایشی در بدفورد انجام شد و بخشی از تلاش‌های گسترده صنعت برای شارژ سریع‌تر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) را به رخ کشید.

برای مقایسه بهتر است به یک مدل مشابه بپردازیم. یک سوپرشارژر موجود تسلا می‌تواند باتری خودرو را تا ۸۰درصد در ۱۵ تا ۲۰دقیقه شارژ کند.

پل شیرینگ، پروفسور مهندسی انرژی پایدار در دانشگاه آکسفورد، گفت: «توسعه فناوری که باعث می‌شود خودروهای برقی سریع‌تر شارژ شود که با زمان سوختگیری مجدد خودرو هماهنگ می‌شود، واقعا مهم است.»

اما او اضافه کرد که نیاز به شارژرهای بیشتری از همه نوع وجود دارد: «مردم به‌دنبال زیرساخت‌های شارژ سریع هستند. مستقل از ماشینی که استفاده می‌کنند همه می‌خواهند این کار را سریع‌تر انجام دهند.»

خودروی اسپرتی که باتری Nyobolt روی آن نصب شده بود پس از ۴دقیقه به برد ۱۹۴کیلومتر دست یافت؛ این در حالی است که یک تسلا شارژ شده تا ۸۰درصد معمولا تا ۳۲۱کیلومتر برد دارد.

دکتر سای شیواردی، یکی از بنیانگذاران Nyobolt، گفت که از نتایج آزمایش راضی است اما اعتراف کرد که کمی استرس‌زا بوده است. نمایش این آزمایش برای نخستین‌بار به‌صورت زنده در مقابل مخاطبان دعوت‌شده از متخصصان صنعت اجرا شد.

بیشتر بخوانید:

  • غول‌های فناوری جهان چند کارمند دارند؟

اما با چالش‌هایی همراه بود که شامل موج گرما در بریتانیا، نقص در سیستم خنک‌کننده خودروی مفهومی و شارژر استاندارد در محل بود که توسط Nyobolt ساخته نشده بود. این عوامل باعث شد این شرکت نتواند نتایج آزمایشگاهی که در آن می‌گوید باتری می‌تواند از صفر تا ۱۰۰درصد در مدت ۶دقیقه شارژ شود، بازسازی کند.