موضوعی که باعث اهمیت مناظره‌های انتخاباتی امریکا می‌شود، وجه نمایشی و سرگرم‌کنندگی آنهاست. هر رخدادی در جامعه امریکا که وجه دراماتیک جذابی داشته باشد، برای مردم جذاب است.

همشهری آنلاین: مناظره‌های انتخاباتی در امریکا بسیار مهم است، نه به دلیل تاثیری که روی آرای رأی‌دهندگان دارد، چراکه اغلب طرفداران هر دو جناحِ دموکرات و جمهوری‌خواه از مدت‌ها پیش از شروع مناظره‌ها تصمیم‌شان را درباره حمایت از نامزد مورد پسندشان گرفته‌اند. این مناظره‌ها مهم است چون از یک طرف برای طرفداران دو حزب اصلی امریکا جنبه حیثیتی دارد و زمانِ آشکار شدنِ قدرت نامزد مطلوب‌شان و ضعف نامزد رقیب است و از طرف دیگر روی افراد مردد یا بی‌میل به رأی دادن تاثیر دارد. موضوع دیگری که باعث اهمیت این مناظره‌ها می‌شود، وجه نمایشی و سرگرم‌کنندگی آنهاست. هر رخدادی در جامعه امریکا که وجه دراماتیک جذابی داشته باشد، برای مردم جذاب است و چه چیزی جذاب‌تر از دو مردی که روبه‌روی هم می‌ایستند و همدیگر را به هر چیز راست و دروغی متهم می‌کنند و پته هم را روی آب می‌ریزند. این رویارویی دست‌کمی از مواجهه اسطوره‌ای کابوی‌های فیلم‌های وسترن ندارد که معمولا در نقطه اوج داستان روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و با هم دوئل می‌کنند.

دوئل انتخاباتی ایالات‌متحده امسال با حضور دونالد ترامپ وجه دراماتیک بیشتری پیدا کرده است. اخلاق و رفتار و بیان ترامپ کاملا منحصر به خود اوست. ترامپ برای شکست رقیبش از هیچ کار و رفتاری ابایی ندارد؛ اگر لازم باشد تحقیر می‌کند، توهین می‌کند، نسبت‌های ناروا می‌دهد، ادا درمی‌آورد، تمسخر می‌کند و در یک کلام حسابی شلوغ‌بازی درمی‌آورد. ضعف سلامت جسمانی و سستی قوای فکری بایدن هم به ترامپ فرصت می‌دهد که حسابی به او بتازد و بایدن را فاقد صلاحیت لازم برای تصدی سمت ریاست جمهوری جلوه دهد.

در مناظره پنجشنبه هفته گذشته ترامپ و بایدن به مسئولان شبکه CCN که مسئول برگزاری مناظره‌های میان این دو هستند خرده گرفته شد که چرا در طول برگزاری مناظره ادعاهای نامزدها را راستی‌آزمایی نکرده است. CNN در پاسخ این انتقاد اعلام کرد که این شبکه وظیفه دارد که از نامزدها سوالاتی را بپرسد که برای رأی‌دهندگان امریکایی مهم است و نامزدها را قادر می‌سازد که نظرات‌شان را درباره آن موضوع بیان کنند و همدیگر را به چالش بکشند. این وظیفه نامزدهاست که ادعاهای طرف مقابل را به چالش بکشند. CNN گفته پس از پایان مناظر و در برنامه تحلیل مناظره است که راستی‌آزمایی ادعاهای نامزدها انجام می‌شود.

جک تَپر و دانا بَش دو روزنامه‌نگار کارکشته‌ای هستند که با سوالات هوشمندانه، بجا و حرفه‌ای‌شان نقش مهمی در گرم شدن تنور مناظره بایدن و ترامپ داشتند و پس از پایان مناظره نیز از سوی هر دو جناح بابت کیفیت کارشان تحسین شدند.

تغییر مهمی که در مناظره امسال انتخابات امریکا رخ داده این است که تماشاگری در استودیوی محل مناظره حضور ندارد و میکروفن نامزدها پس از پایان فرصت‌شان خاموش می‌شود تا نتوانند صحبت‌های رقیب‌شان را قطع کنند.

حالا اگر می‌خواهید واکنش مردم را، فارغ از اینکه طرفدار کدام نامزد هستند، به مناظره ببینید، این عکس‌ها را تماشا کنید. در این عکس ها دو نکته جالب وجود دارد؛ اول اینکه مردم مثل تماشای فیلم یا یک مسابقه ورزشی در مکان‌های عمومی دور هم این مناظره‌ها را تماشا می‌کنند و دوم جنس واکنش‌های آنها به حرف‌ها و رفتارهای نامزدهاست.

منبع: همشهری آنلاین