همایون شاهرخی سرمربی اسبق تیم ملی اعتقاد دارد در دور سوم مقدماتی جام جهانی در گروه خوب و آسانی قرار گرفتیم و این فرصت خوبی است تا جوانگرایی در تیم ملی عملیاتی شود.

شاهرخی در گفت و گو با همشهری آنلاین با اشاره به قرعه کشی دوره سوم مقدماتی جام جهانی و همگروهی تیم ملی با تیم های قطر، کره شمالی، ازبکستان، قرقیزستان و امارات تاکید کرد: به هر حال در این قرعه‌کشی شانس با ما یار بود و در گروه بهتری قرار گرفتیم. از نظر اسم و رسم تیم‌های مانند استرالیا، عراق، عربستان و... می‌توانستند برایمان دردسرساز شوند. اما خوشبختانه توفیق شامل ما شد و حالا هواداران می توانند دلخوش باشند که جزو تیم‌هایی باشیم که به مرحله بعدی صعود می‌کنیم.

او افزود: حقیقتا تیم‌هایی مانند کره شمالی و قرقیزستان تیمی نیستند که در گروهی که سه تیم ایران، ازبکستان و قطر حضور دارند بتوانند عرض‌اندامی کنند. در گروهی که دو تیم مستقیم به جام جهانی صعود می‌کنند و دو تیم هم به پلی‌آف می روند به نظرم گروه خوبی داریم.

این کارشناس فوتبال کشورمان درباره اینکه از هم اکنون باید هدف اصلی تیم ملی صعود از مرحله دوم گروهی در مسابقات جام جهانی باشد گفت: تا فردا رسد فکر فردا کنیم. اول باید از این مرحله به جام جهانی صعود کنیم بعد از آن به وقتش در مورد کارمان در جام جهانی صحبت خواهیم کرد. اگر می‌توانستم دو سال آینده را پیش‌بینی کنم، رییس جمهور می‌شدم.

او افزود: در حال حاضر در گروه خوبی قرار داریم بهترین فرصت است جوانگرایی کنیم. نسل میانسال فعلی نمی‌تواند در جام جهانی نقشی داشته باشد.
مربی سابق تیم ملی درخصوص اینکه امیر قلعه نویی اعلام کرده اگر بازیکنان جوان نتوانند انتظارات را برآورده کنند دوباره از بازیکنان با تجربه استفاده خواهد کرد گفت: مساله اصلی تفکر مربی است. من نمی‌دانم تفکر مربی چیست! اما وقتی بازیکن جوان نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند مربی هم سراغ بازیکن با تجربه‌ای که در اصطلاح این کاره است می‌رود تا بتواند کار را در بیاورد. چراکه جام جهانی جای اشتباه نیست. اگر جوانگرایی هم صورت می‌گیرد باید با تفکر و تدبیر باشد.

شاهرخی درباره اینکه آیا در لیگ گذشته بازیکن جوانی را شناسایی کرد که به عنوان پدیده فوتبال مان نام ببرد گفت: واقعیت من جوانی ندیدم. خیلی زیاد لیگ را تعقیب نکردم اما در همان حدی که دیدم پدیده‌ای ندیدم که خیلی شاخص باشد. در این مورد مربیان تیم ملی حق دارند بگویند بازیکن پدیده‌ای ندیده اند و جوانی وجود ندارد. علت این موضوع هم به ساختار سازمانی باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبالمان برمی‌گردد. الان هم می‌بیند در راستای مبارزه با فساد ۵ نفر را می‌گیرند و ۴ نفر هم مورد اتهام قرار دارند. وقتی محیط خراب باشد این مسایل همم به وجود می‌آید.

این کارشناس فوتبال کشور در مورد انتظارات از وزیر آینده ورزش تاکید کرد: من به عنوان یک فوتبالی نگاهم به کل ورزش است و در مورد انسان‌ها صحبت نمی کنم. اعتقاد دارم اگر ورزش ما در رشته های مختلف مانند فوتبال، والیبال، کشتی، تکواندو و ... موفق نباشد قشر جوان ما در جامعه به حاشیه می رود به آلودگی های جامعه دچار می‌شود.