با برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران رسانه‌های انگلیسی زبان در سراسر دنیا بازتاب چشمگیری از برگزاری این انتخابات و مشارکت اقشار مختلف مردم در آن ارائه دادند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار خبر برگزاری انتخابات روز جمعه در ایران به ارائه نتایج رسمی شمارش آرا پرداخت و گزارش داد نتایج اولیه نشان می‌دهد که ۲ نامزد پیشتاز، یعنی «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» با اختلاف کمی از یکدیگر به ترتیب در صدر قرار دارند و احتمال دارد انتخابات به دور دوم کشیده شود.

رسانه آمریکایی در ادامه به شرط قوانین ایران برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر این پرداخت که فرد برنده برای اعلام پیروزی می‌بایست بیش از ۵۰ درصد کل آرا را به دست آورد. در غیر این صورت، ۲ نامزد برتر این رقابت، یک هفته بعد به دور دوم راه خواهند یافت. تنها یک بار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ایران برگزار شده است؛ زمانی که «محمود احمدی نژاد» در سال ۲۰۰۵، «علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی»، رئیس جمهور سابق را شکست داد.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود درباره برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به حضور رهبر معظم انقلاب پای صندوق رای در ساعات ابتدایی صبح روز جمعه پرداخت و افزود: مردم ایران پس از درگذشت ابراهیم رئیسی در یک سانحه هوایی در این انتخابات شرکت کردند تا رئیس‌جمهور آینده خود را برای یک دوره چهار ساله انتخاب کنند.

شبکه ان‌بی‌سی گزارش داد: میلیون‌ها ایرانی روز جمعه برای انتخاب جایگزین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید خود پای صندوق‌های رای رفتند.

خبرگزاری آناتولی نیز به حضور میلیونی مردم ایران در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اشاره و تاکید کرد این انتخابات پس از ۱۴ ساعت در نیمه شب جمعه به وقت محلی پایان یافت.

این خبرگزاری همچنین با اشاره به رقابت چهار نامزد در انتخابات روز جمعه گزارش داد: با توجه به پیش‌بینی‌ها از نتایج این انتخابات، سرنوشت انتخاب رئیس جمهور آینده ایران به احتمال زیاد به دور دوم کشیده می‌شود.

رسانه‌های صهیونیستی، ازجمله روزنامه تایمز اسرائیل و هاآرتص گزارش‌هایی درباره انتخابات روز جمعه ایران منتشر و رقابت میان ۲ نامزد پیشتاز در چهارهمین انتخابات ریاست جمهوری کشور را نزدیک توصیف کردند.

شبکه تلویزیونی دویچه وله ازجمله دیگر رسانه‌ای است که به‌طور مبسوط به پوشش خبری برگزاری انتخابات در ایران پرداخت و گزارش داد: شمارش آرا تا این لحظه حاکی از آن است که هیچ از ۲ نامزد پبشتاز، یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در موقعیتی نیستند که بتوانند به‌طور کامل پیروز شوند و دور دوم انتخابات تعیین کننده رئیس جمهور آینده ایران خواهد بود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم گزارش داد: مردم ایران روز جمعه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام به پای صندوق‌های رای رفتند تا جایگزین ابراهیم رئیسی را که در یک سانحه هوای به همراه چند نفر دیگر از همراهانش جان خود را از دست داد، برگزینند. این رقابت می‌تواند مهم‌ترین انتخابات برای این کشور در دهه‌های اخیر باشد.

شبکه‌های الجزیره، بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، ای‌بی‌سی نیوز، فاکس نیوز، بلومبرگ، فرانس ۲۴، سی‌بی‌اس نیوز، خبرگزاری شینهوا، روزنامه‌های واشنگتن پست، ایندین اکسپرس، نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، نشریه فارن پالیسی و بسیای دیگر از رسانه‌های بین‌المللی انگلیسی زبان انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه را پوشش دادند و به حضور مردم در آن اشاره کردند.

منبع: ایسنا