رامسس دوم یا رامسس کبیر، فرعون مصر باستان از دودمان نوزدهم فراعنه آن سرزمین بود. بسیاری او را نیرومندترین فرعون تاریخ مصر باستان می‌دانند. او بزرگ‌ترین فرعون عصر پادشاهی نوین حدود ۷۰ سال مقتدرانه حکومت کرد و ثبات و رونق را به مصر آورد.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: چهره پادشاهان چهره گمشده رامسس دوم مصر پس از اسکن جمجمه مومیایی باستانی توسط دانشمندان بازسازی شد.
او مانند دولتمردان بین‌المللی امروزی، ماهرانه دیپلماسی، راهبردهای نظامی و تبلیغات را برای اعتلای مصر و حفظ امپراتوری خود به کار گرفت. به‌این‌ترتیب بود که او به شخصیتی مهم در سیاست خاورمیانه باستان تبدیل شد.

ابوسیمبل

رامسس دوم که در قرن سیزدهم قبل از میلاد سلطنت کرد، به خاطر پیروزی‌های نظامی و پروژه‌های ساختمانی انقلابی‌اش مانند ابوسیمبل معروف است.
این موضوع به نظر مانند افسانه‌ای می رسد. همچنین او به دلیل داشتن بیش از ۲۰۰ همسر و ۱۰۰ فرزند به طرز محسوسی در تاریخ ثبت شده است.

اکنون او برای دنیای مدرن قابل‌مشاهده است؛ زیرا جمجمه مومیایی شده باستانی او توسط دانشمندان برای بازسازی چهره او هنگام مرگش یعنی حدود ۹۰ سالگی استفاده شده است.

بیشر بخوانید:

استخوان‌های ضعیف رامسس دوم

دانشمندان می‌گویند سلامت دندان‌های رامسس دوم در حد مطلوبی نبوده و در واقع به طور قابل‌توجهی ساییده شده بوده است. آبسه دندان او هم‌نشان می‌دهد درد زیادی متحمل شده است. به‌طورکلی می‌توان گفت استخوان‌های ضعیفی داشته است.

این مطالعه جذاب بیشتر نشان داد که عضلات او از سنین بالا کاملاً ضعیف شده بودند و به طرز عجیبی به این نکته اشاره شد که او رگ‌های بسیار برجسته‌ای روی پیشانی‌اش داشت.

چگونگی بازسازی‌ چهره

سیسرو مورائس، کارشناس گرافیک برزیلی، چهره رامسس را عاقلانه توصیف کرده است. اما بازسازی‌های جدید به دلیل ظرافت پوست مومیایی و قدمت هزاران ساله، چندان قابل‌اعتماد به نظر نمی‌رسند.

بنابراین، دانشمندان نمی‌توانند برای بازسازی چهره از آن الهام بگیرند. به گفته مورائس در مطالعه اخیر، تحلیل بسیار گسترده‌ای انجام و چهره بازسازی شده با مجسمه‌های رامسس دوم مقایسه شده است.

در نهایت باید متوجه شویم مجسمه‌ها تا چه حد قابل‌اعتماد هستند، چون بسیاری تصور می‌کنند که سازگاری آنها خوب است.

بررسی کیفیت مجسمه‌ها

این کارشناس گرافیک برزیلی می‌گوید: با بررسی دقیق مجسمه‌ها متوجه شدیم این‌گونه نیست. البته مجسمه‌ها نشان‌دهنده سازگاری خوبی با شکل بینی و حتی در بعضی شرایط با شکل صورت هستند.

اما به‌طورکلی پیشانی ظریف‌تر است و لب‌ها و چانه در مجسمه‌ها برجسته‌تر است؛ بنابراین نمی‌توان چندان به آنها اعتماد کرد.

او گفت: ما همچنین داده‌های آنتروپومتریک و DNA جمعیت‌های مصر باستان را تجزیه‌وتحلیل کردیم که به نظر می‌رسد همه این مطالعات نشان می‌دهد استاندارد دانستن آنها کار آسانی نیست.

بررسی ضخامت احتمالی پوست فرعون

به گفته مورائس، یک تکنیک شامل استفاده از داده‌های مصریان مدرن برای نشان‌دادن ضخامت احتمالی پوست فرعون در نقاط مختلف جمجمه بود.

تکنیک دیگر نیز تغییر شکل آناتومیک بود که در آن صورت و جمجمه یک اهداکننده زنده با ویژگی‌های مشابهی مانند اوربایت برای مطابقت با ابعاد فرعون تغییر یافت.

مایکل هابیشت، باستان‌شناس در دانشگاه فلیندرز استرالیا نیز عقیده دارد بازسازی این مومیایی به کمک روش دقیق نگهداری از مومیایی ها انجام شده است.

بنابراین، وضعیت آن بسیار خوب است و پس از کشف آسپرژیلوس فلاووس (قارچ گند خوار و بیماری‌زاست) در سال ۱۹۷۶ در پاریس بازسازی شد.