همانطور که می‌توان مصرف برق اسپیلت را برای سرمایش بهینه‌سازی کرد، این کار را برای مصرف برق اسپلیت برای گرمایش نیز می‌توان انجام داد! به صورت کلی، بهینه‌سازی مصرف انرژی یعنی افزایش راندمان و به عبارت دیگر یعنی افزایش عملکرد در مقابل کاهش مصرف انرژی!

یکی از موضوعاتی که توجه زیادی به آن نشده است میزان مصرف برق اسپلیت کولرگازی در حالت گرمایش است. در کولر گازی شرایط مصرف برق در حالت گرما و سرما با هم متفاوت است زیرا فرایند ها و مراحلی انجام میشود تا کولر سرما و یا گرما پخش کند با هم متفاوت است. در این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

آیا مصرف برق اسپلیت زیاد است؟

قبل از این که مصرف برق اسپلیت برای حالت گرمایش را بررسی کنیم، بهتر است به بررسی عملکرد کولر گازی جنرال گلد در حالت گرمایش بپردازیم. جالب است بدانید تمام سرمایش کولرهای گازی توسط یک کمپرسور ایجاد می‌شود و گاز مبرد که درون این کمپرسور است. در حالت گرمایش یک کولر گازی، مبرد گرم می‌شود و به جای انتقال پیدا کردن به کمپرسور برای خنک شدن، به سیستم داخلی و اپراتورهای داغ انتقال داده می‌شود و جالب است بدانید کل این فرایند توسط یک شیر برقی صورت می‌گیرد!

البته در برخی از انواع کولر گازی، روشی برای گرم کردن هوا تحت عنوان هیت پمپ قرار دارد که در آن گرم کردن هوا به عهده خود کمپرسور است.

برای بررسی مصرف برق اسپلیت در حالت گرمایش، ابتدا باید با عملکرد کولر گازی در حالت گرمایش آشنا شویم. جالب است بدانید که فرایند تولید سرما در کولر گازی توسط یک کمپرسور و گاز مبرد داخل آن انجام می ‌شود. در حالت گرمایش، مبرد گرم شده و به جای ارسال به کمپرسور برای خنک شدن، به سیستم داخلی و اپراتورهای گرم منتقل می ‌شود. این فرآیند با استفاده از یک شیر برقی انجام می ‌شود. البته لازم به ذکر است که در برخی مدل ‌های کولر گازی، روشی برای گرم کردن هوا به نام هیت پمپ وجود دارد که در آن وظیفه گرم کردن هوا بر عهده خود کمپرسور است.

مصرف برق اسپلیت برای گرمایش چگونه است؟

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم اسپیلت ‌ها برای گرم کردن هوا از دو روش مختلف استفاده می ‌کنند. اگر دستگاه شما از روش اول که به آن چرخه معکوس گفته می ‌شود استفاده کند، نگرانی از بابت استهلاک دستگاه و هزینه قبض برق نخواهید داشت، زیرا در این حالت مصرف برق بسیار کم است.

اما اگر دستگاه شما از روش کمپرسور برای گرمایش استفاده می ‌کند، باید بدانید که مصرف برق آن مشابه حالت سرمایش است و گاهی حتی امکان بیشتر شدن آن هم وجود دارد. برای فهمیدن اینکه دستگاه شما از کدام روش برای گرمایش استفاده می ‌کند، به دفترچه راهنما مراجعه کرده و بخش مربوط به گرمایش را مطالعه کنید. علاوه بر نوع گرمایش، عواملی مانند تفاوت دمای تنظیم شده با دمای محیط و مسائل مشابه دیگر نیز تاثیر گذار است.

مزایا و معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

در حالت گرمایش کولر گازی به جز بحث مصرف برق، موارد دیگری هم وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردار است، از این رو سبب می شود پای یک سری مزایا و معایب این وسط باز شود و این سوال ایجاد شود که آیا از سیستم گرمایش کولرگازی استفاده کنیم یا نه؟ این مزایا و معایب به شرح زیر است:

  • راندمان بالا
  • استهلاک پایین دستگاه
  • مصرف نسبتا بهینه انرژی
  • گرمای مطلوب و دلنشین
  • امنیت بالا و بی‌خطر بودن این حالت
  • کارایی بدون مشکل (بسته به قدرت دستگاه و انتظارات شما)

در مقابل معایبی نیز برای گرمایش اسپیلت وجود دارند که عبارت ‌اند از:

  • وجود محدودیت دما
  • امکان آسیب به کمپرسور
  • وارد کردن آسیب به محیط زیست

درست است که مزایای زیادی استفاده از سیستم گرمایشی اسپلیت به همراه دارد اما بهتر است برای گرم کردن محیط فقط به سیستم گرمایشی کولر اکتفا نکنید.

روش بهینه‌سازی مصرف برق اسپلیت

همانطور که می‌توان مصرف برق اسپیلت را برای سرمایش بهینه‌سازی کرد، این کار را برای مصرف برق اسپلیت برای گرمایش نیز می‌توان انجام داد! به صورت کلی، بهینه‌سازی مصرف انرژی یعنی افزایش راندمان و به عبارت دیگر یعنی افزایش عملکرد در مقابل کاهش مصرف انرژی!

اولین توصیه برای اینکه مصرف انرژی اسپیلت شما سرسام‌آور نباشد، این است که از دستگاه‌هایی با رده‌بندی انرژی مناسب استفاده کنید. جدا از این باید به برخی موارد دیگر توجه کرد.

همان‌ طور که می ‌توان مصرف برق اسپلیت را برای حالت سرما بهینه ‌سازی کرد، این امکان نیز وجود دارد که مصرف برق اسپلیت در حالت گرما را هم بهینه کرد. به طور کلی، بهینه ‌سازی مصرف انرژی به معنای افزایش بازدهی و در نتیجه، افزایش عملکرد با کاهش مصرف انرژی است.

اولین توصیه برای جلوگیری از مصرف بالای انرژی در اسپلیت‌ ها، استفاده از دستگاه ‌هایی با رده ‌بندی انرژی بالا است. علاوه بر این، باید به چند نکته دیگر نیز توجه کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • نصب اینورتر مناسب
  • عایق‌بندی درب و پنجره‌ها
  • تمیز کردن دوره‌ای کندانسور
  • تعمیر و سرویس دوره‌ای دستگاه
  • انتخاب کولر گازی متناسب با فضا
  • استفاده از سایبان برای کندانسور
  • استفاده از ترموستات قابل برنامه‌ریزی
  • انتخاب محل مناسب درون منزل برای نصب کولر گازی

این روش هایی که مورد بررسی قرار دادیم می تواند مصرف انرژی کولر را در هر دو حالت سرمایش و گرمایش بهینه کند. همچنین لازم به ذکر است که رعایت این موارد علاوه بر کاهش هزینه ها می تواند استهلاک دستگاه را تا حد قابل توجهی کم کند که در نتیجه باعث افزایش طول عمر آن می شود.

چگونه بفهمیم کولر گازی حالت گرمایشی هم دارد؟

برای اطمینان از وجود حالت گرمایش در کولر گازی، باید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید که همچنان بهترین روش محسوب می‌شود. با این حال، روش‌های دیگری نیز وجود دارند. یکی از این روش‌ها بررسی تنظیمات دستگاه از طریق ریموت کنترل و پیدا کردن دکمه یا نشانه ای باری حالت گرمایش است. علاوه بر این، می ‌توانید به برچسب مشخصات فنی نصب شده روی دستگاه نگاه کرده و از وجود حالت گرمایش اطمینان حاصل کنید.

نتیجه گیری

کولر هایی که امروزه وارد بازار شده اند از دو حالت سرمایشی و گرمایشی برخوردار هستند که بسته به شرایط آب و هوایی می توان از آن ها استفاده کرد. با توجه به مواردی که اشاره کردیم می توانید مصرف کولر گازی را در هردو حالت کاهش دهید تا مجبور به پرداخت هزینه برق نسبتا زیادی نشوید. اگر قصد خرید کولرگازی را دارید که مصرف بهینه ای داشته باشد پیشنهاد ما به شما کولر جنرال است که می توانید از نمایندگی رسمی آن یعنی فروشگاه اینترنتی جنرال گلد اقدام به خریداری محصول دلخواه خود کنید.

برچسب‌ها