بهترین بازیکن ایرانی ۲فصل اخیر لیگ برتر در حال ترک این لیگ و پیوستن به باشگاه‌های اماراتی است

همشهری آنلاین- شهریار مغانلو تصمیم خودش را گرفته و قصد دارد با جدایی از سپاهان فوتبالش را در لیگ‌های خارجی دنبال کند. به این ترتیب بهترین بازیکن ایرانی لیگ برتر در ۲سال اخیر به‌زودی این لیگ را ترک می‌کند تا در خارج از مرزها و البته احتمالا در همسایگی ایران به مسیر حرفه‌ای خودش ادامه بدهد.

مغانلو یک بار بعد از درخشش اولیه‌اش در لیگ که با پیراهن تیم پیکان رخ داد، ایران را ترک کرد و به تیم سانتاکلارا در پرتغال پیوست. او در آن فصل همراه با پیکان ۱۳گل در لیگ زد و بعد از شیخ دیاباته که ۱۵گل زده بود دومین گلزن برتر لیگ شد. اما انتقالش به اروپا بعد از کسب این عنوان، چندان برایش خوش‌یمن نبود و شهریار نتوانست درخشش در لیگ ایران را در اروپا هم تکرار کند. مغانلو در نیم‌فصل لیگ ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بدن اینکه توفیقی در پرتغال به دست آورده باشد -بدون گلزنی در لیگ و فقط با یک گل در جام‌حذفی- از تیم سانتاکلارا جدا شد و به پرسپولیس پیوست. یک نیم‌فصل موفق در پرسپولیس که با ۴گل در لیگ و ۴گل در آسیا همراه بود به مغانلو این فرصت را داد تا با پیراهن قرمز جام قهرمانی لیگ برتر را هم بالای سر ببرد. بعد از این درخشش اما پیشنهاد جذاب سپاهان از راه رسید و شهریار بعد از فقط یک نیم‌فصل پرسپولیس را ترک کرد.

او در تمامی ۳سال اخیر بهترین گلزن سپاهان در لیگ برتر بوده و در ۲فصل اخیر عنوان آقای گلی لیگ را هم از آن خودش کرده است. در لیگ بیست‌ویکم که اولین فصل حضور مغانلو در سپاهان بود، او در کنار سجاد شهباززاده که سال قبل آقای گل لیگ شده بود ۹گل برای سپاهان زد و بهترین گلزن زردپوشان شد اما شاهد آقای گلی گادوین منشا با ۱۴گل بود. در ۲فصل بعدی اما نوبت به آقای گلی مغانلو رسید. سال ۰۲-۱۴۰۱ در لیگ بیست‌ودوم او با ۱۳گل توانست بالاتر از مهدی قائدی و رضا اسدی به عنوان بهترین گلزن لیگ برتر شناخته شود. مغانلو در آن فصل عنوان برترین بازیکن لیگ را هم در سایت متریکا نصیب خود کرد. میانگین نمرات ۷.۶۲ که با ۱۳گل و ۶پاس گل برای مغانلو به دست آمد او را با فاصله یک‌صدم امتیاز، بالاتر از مهدی قائدی در صدر جدول بازیکنان لیگ برتر نشاند. سال بعد، یعنی در همین دوره بیست‌وسوم لیگ برتر گه ماه گذشته به پایان رسید، باز هم شهریار مغانلو برترین گلزن لیگ برتر شد. او این بار رکورد خودش را هم بهبود بخشید و تعداد گل‌هایش را در لیگ برتر به ۱۶گل رساند. ۱۶گل در لیگ برتر به همراه ۲گل در فینال جام‌حذفی و یک گل در آسیا، کارنامه قابل احترامی را برای مهاجم شماره۷۰ سپاهان در لیگ برتر ساختند. او در سایت متریکا با میانگین نمرات ۷.۴۰ بهترین بازیکن ایرانی لیگ برتر بود و در میان کل بازیکنان فقط ریکاردو آلوز و روبرتو تورس را بالاتر از خودش دید.


جمع ایرانی‌های امارات


گفته می‌شود مقصد بعدی شهریار مغانلو، باشگاه الاتحاد کلبا در لیگ امارات خواهد بود. باشگاهی که ۲فصل قبل به‌خاطر حضور فرهاد مجیدی نامش در ایران بر سر زبان‌ها افتاد و بعدا با رفتن مهدی قائدی سرشناس‌تر هم شد. حالا فرهاد مجیدی از این تیم جدا شده اما مهدی قائدی همچنان در خط حمله این تیم مشغول به بازی است. اگر قائدی در اتحاد بماند و مغانلو هم به او بپیوندد بعد از مدت‌ها دو ایرانی در یک باشگاه اماراتی همبازی خواهند شد. پیش از اینها احمد نوراللهی و قائدی در شباب‌الاهلی همبازی بودند که حالا هر دوی آنها از این تیم جدا شده‌اند. البته شباب‌الاهلی همچنان یک بازیکن ایرانی دارد؛ سعید عزت‌اللهی که از اروپا به آسیا آمده و بعد از بازی در لیگ دانمارک حالا در لیگ امارات بازی می‌کند. در مجموع ۳بازیکن ایرانی در حال حاضر در لیگ امارات بازی می‌کنند؛ سعید عزت‌اللهی در شباب‌الاهلی، مهدی قائدی در الاتحاد کلبا و احمد نوراللهی در الوحده. باید دید شهریار مغانلو این تعداد را به ۴نفر می‌رساند یا نه.