تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱

اینطور که به نظر می‌رسد فوتبال تیکی تاکا دیگر در تیم ملی اسپانیا جواب نمی‌دهد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، اسپانیای دلا فوئنته مثل تیم لوییس انریکه نیست که فقط و فقط مالکیت توپ را در اختیار داشته باشد. آنها در این دوره حتی مقابل کرواسی هم تیم صاحب توپ نبودند و در مجموع با میانگین ۵۴.۴درصد مالکیت توپ حتی از ایتالیای همیشه تدافعی و ترکیه هم وضع بدتری داشتند و مالکیت کمتر توپ نسبت به کرواسی پس از ۱۶سال و ۱۳۶مسابقه اتفاق افتاد. بیشترین میزان مالکیت در مرحله گروهی متعلق به آلمان بود با ۶۹.۴درصد. در رده‌های بعدی هم پرتغال ۶۷.۳، بلژیک ۵۸.۶، انگلیس ۵۸.۳، دانمارک ۵۷، فرانسه ۵۶.۴، ایتالیا ۵۵.۴، کرواسی ۵۵.۳، ترکیه ۵۴.۷و اسپانیا ۵۴.۴درصد قرار داشتند.

تیم دلا فوئنته کمتر به تیکی‌تاکا وابسته است و مقابل هر حریفی با مدلی متفاوت بازی می‌کند. اسپانیایی‌ها در بازی با کرواسی از همه موقعیت‌های خود بهره ‌بردند و کروات‌ها بی‌دقت بودند که موفق به گلزنی و حتی کسب برد نشدند. از مدت‌ها قبل از جام‌جهانی۲۰۱۴ بحث تیکی‌تاکا داغ بود و مخالفان آن توانستند این کلیشه را از ذهن مردم دور کنند که فوتبال فقط پاس کوتاه نیست. خود دل‌بوسکه که از رهروان این سبک بود و با اسپانیا قهرمان جام‌جهانی و یورو شد، همان سال به بیلد گفته بود:‌ «فوتبال فقط پاس کوتاه نیست. توپ‌های بلند هم به همان اندازه مهم هستند.»

لوپتگی در جام‌جهانی۲۰۱۸ سعی کرد افکار تیم را از تیکی‌تاکا منحرف کند اما موفق نبود و به‌خاطر مذاکره با رئال‌مادرید جایگاهش را از دست داد. روبرتو مورنو که مدت کوتاهی هنگام بیماری دختر لوییس انریکه سرمربی اسپانیا بود، تلاش کرد تاکتیک را براساس ضدحمله و انتقال سریع توپ به خط حمله بنا کند که علیه او هم کودتا شد، انریکه برگشت و دستیار سابق خودش را اخراج کرد و تیکی تاکا را برگرداند. تیم انریکه گاهی در یک بازی بیش از ۹۰۰پاس ثبت می‌کرد و حرص همه را درمی‌آورد. در جام‌جهانی۲۰۲۲ و در شکست ۲ بریک از ژاپن، بازیکنان تیم اسپانیا ۱۰۵۸پاس دادند. آنها در آن جام مقابل مراکش ۱۰۱۹ و مقابل کاستاریکا ۱۰۴۵پاس رد و بدل کردند. این پاس‌ها کمکی به انریکه و تیمش نکرد.

منبع: روزنامه همشهری