مردم ایران در دولت چهاردهم با چک کاغذی خداحافظی می‌کنند و به جای آن در مبادلات تجاری‌شان، چک دیجیتال می‌کشند. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: این کار تا ۳سال آینده صورت می‌گیرد و چک کاغذی حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، مردم ایران در دولت چهاردهم با چک کاغذی خداحافظی می‌کنند و به جای آن در مبادلات تجاری‌شان، چک دیجیتال می‌کشند. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: این کار تا ۳سال آینده صورت می‌گیرد و چک کاغذی حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود

با اجرایی شدن قانون چک مصوب سال ۱۳۹۷بانک مرکزی مکلف شده بود تا زمینه صدور و کارسازی چک به‌صورت آنلاین را فراهم آورد و در طول این مدت، انتقال تصویر چک بین بانک‌ها متوقف و این کار به‌صورت دیجیتال صورت گرفت و در گام بعدی بانک‌ها موظف شدند تا با دسته چک‌های قدیمی خداحافظی و به چک‌های صیادی سلام کنند؛ اقدامی که باعث کاهش محسوس تعداد چک‌های برگشتی شده و اعتماد بازار به چک احیا شد.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: تاکنون ۳۰۰ هزار چک الکترونیکی در شبکه بانکی نقد شده و گرچه این رقم، یک درصد از کل چک‌ها هم نیست، اما زیرساخت فراهم است و سهم چک‌های الکترونیکی به‌تدریج در شبکه بانکی افزایش می‌یابد.

چک دیجیتال، موجودیتی مشابه چک کاغذی دارد و تمام مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می‌کند و تنها در چک دیجیتال، کاغذ از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر می‌شود. به همین‌خاطر سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف کردن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده است.

براساس اعلام بانک مرکزی، با فراگیر شدن چک الکترونیکی و حذف دسته‌چک‌های کاغذی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه بانک‌ها و کاغذ، راه صدور چک‌های جعلی، سرقتی و مفقودی بسته می‌شود و مشتریان بانک‌ها نیازی به مراجعه به شعب نخواهند داشت و در هر زمان و هر مکان می‌توانند به‌صورت آنلاین چک صادر کنند و آن را نزد بانک خود بسپارند تا نقد شود.

برای بهره‌مندی از مزایای چک الکترونیک، کافی است متقاضی تنها یک‌بار به شعبه بانک مراجعه کند و درخواست خود را مبنی بر امکان استفاده از این چک ارائه ‌دهد و بعد از آن دیگر هیچ نیازی به مراجعه به شعبه نیست و همه مراحل بعدی به‌صورت آنلاین و در اینترنت‌بانک انجام می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری