همکاری حجازی فر با مهدویان در ۴ فیلم رفاقت جدیدی را شکل داد و حالا این دو رفیق در سریال و فیلمسازی مخاطبان خود را دارند.

همشهری آنلاین: همکاری محمدحسین مهدویان و هادی حجازی فر در فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» شکل گرفت. این همکاری بعدتر ساخت ۳ فیلم دیگر را رقم زد و با ساخت «درخت گردو» همکاری حجازی فر با مهدویان قطع شد اما دوستی و رفاقتشان ادامه داشت. حالا این دو در سریال سازی در شبکه نمایش خانگی رقیب محسوب می شوند.

• مهدویان بعد از «ماجرای نیمروز ۲» یا همان «رد خون» فیلم هایی چون «درخت گردو» ، «مرد بازنده» و سریال «زخم کاری» را ساخت فیلم هایی که شاید گمان می رفت هادی حجازی فر در آنها به عنوان نقش اول حضور داشته باشد. اما این اتفاق نیفتاد.

• حجازی فر در گفت وگویی که با همشهری داشت از شکل گیری رفاقتش با مهدویان می گوید: با توجه به تجربه موفق «ایستاده در غبار» با مهدویان و بچه‌های تیمش رفیق شدم. شناخت متقابلی به وجود آمده بود و رفاقت کار را پیش می‌برد. مسئله اعتمادی بود که میان من و حسین مهدویان به وجود آمده بود. از دل این اعتقاد بود که می‌شد پیشنهاد داد و کارگردان هم پیشنهاد را قبول کند.
• جواد عزتی همچنان همکاری خود را ادامه می دهد اما به نظر هادی حجازی فر همانطور که در گفت وگوهایش اعلام کرد؛ می خواست فضای متفاوت تری را تجربه کند.

• حالا که فصل سوم «زخم کاری» در شبکه نمایش خانگی پخش می شود قرار است به زودی «داریوش» هادی حجازی فر هم پخش خود را آغاز کند و باید دید کدام یک از این سریال های دنباله دار موفق تر خواهند بود؟

• حجازی فر در اوج شهرت و اعتبار و به‌عنوان یکی از پدیده‌های بازیگری دهه۹۰ و بعد از خداحافظی کاری با مهدویان جوان با ابراهیم حاتمی کیا همکاری کرد. خودش دراین باره می گوید: از نوجوانی تحت‌تأثیر فیلم‌های حاتمی‌کیا بودم. تمام فیلم‌هایش را از همان زمان می‌دیدم و دنبال می‌کردم. عاشق «دیده‌بان» بودم و هستم. «از کرخه تا راین» را شاید ۵۰ بار دیده بودم یا «آژانس شیشه‌ای » که خیلی دوستش داشتم. یکی از آرزوهایم این بود که با حاتمی‌کیا کار کنم.

• هادی حجازی فر بعد از همکاری با حاتمی کیا و حضورش در چندین فیلم سینمایی به سراغ فیلمسازی هم رفت. «موقعیت مهدی» را برای سینما و تلویزیون ساخت. در چندین سریال شبکه نمایش خانگی بازی کرد و رویکرد مستقل خود را ادامه داد.

• حجازی‌فر اولین فیلمش «موقعیت مهدی» را سال ۱۴۰۰ کارگردانی کرد و به جشنواره چهلم فرستاد. در شرایطی که مهدویان هم با فیلم «مرد بازنده» با بازی جواد عزتی در همین جشنواره حضور داشت. «موقعیت مهدی» علاوه بر جایزه بهترین فیلم نگاه نو، در دوازده رشته نامزد شد و سیمرغ بهترین فیلم، صدابرداری، موسیقی متن و جلوه‌های ویژه میدانی را از آن خود کرد. در این جشنواره فیلم مهدویان در دو رشته بهترین موسیقی متن و جلوه‌های ویژه بصری نامزد سیمرغ شد. نسخه سریالی فیلم «موقعیت مهدی» با عنوان «عاشورا» تابستان سال ۱۴۰۲ از شبکه یک پخش شد که به مانند نسخه سینمایی مورد استقبال قرار گرفت.

• اما ناگفته نماند که «موقعیت مهدی» فصل تازه‌ای در کارنامه حجازی‌فر رقم زد. کارگردانی و بازی در «موقعیت مهدی» به‌عنوان فیلمی درباره شهید مهدی باکری، حکم گام نهادن در حیطه‌ای داشت که خواه‌ناخواه خیلی‌ها را به یاد فیلم‌های مهدویان می‌انداخت. حجازی‌فر همان‌طور که در مقام بازیگر توانست از زیر سایه متوسلیان «ایستاده در غبار» و کمال «ماجرای نیمروز» خارج شود، به‌عنوان کارگردان هم موفق شد یکی از دشوارترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس را به ثمر بنشاند و جایگاه خود را به‌عنوان یکی از فیلم‌سازان مهم این عرصه، تثبیت کند.

• اما «پوست شیر» در کارنامه حجازی فر متفاوت تر بود؛ بازی اش در این سریال باعث شد که او بیشتر از همه شناخته شود و حالا این بازیگر تئاتر و سینما «داریوش» را برای پخش در شبکه نمایش خانگی دارد. سریالی که به نظر در ادامه «پوست شیر» ساخته شده است.

• در کارنامه هادی حجازی فر بعد از بازی در فیلم های مهدویان، کارگردانان متفاوتی دیده می شود. این بازیگر آخرین فیلمش حضور در «صبحانه با زرافه ها» سروش صحت بود که به نظر می رسد تا به امروز به خاطر حجم زیاد اصلاحات اکران نشده. در کارنامه فیملسازی مهدویان هم فیلم سینمایی «شیشلیک» اجازه اکران نگرفت.

• هادی حجازی فر در گفت وگوی دیگرش می گوید: سال ۹۴ اگر من بازیگر حرفه‌ای سینما بودم و با کلی فیلم جنگی و غیرجنگی در کارنامه‌ام داشتم شک نکنید که مهدویان سراغم نمی‌آمد. «ایستاده در غبار» محصول سال‌ها صبوری و پرهیز از دیده شدن به هر قیمت در سینما بود. سال‌هایی که به تئاتر گذشت و با تمام سختی‌هایش خیلی هم خوب بود. اگر بعد از «مزرعه پدری» سر فیلم «خداحافظ رفیق» می‌رفتم و بعد از آن هم به بازیگری سینما ادامه می‌دادم کلاً اتفاق‌های دیگری برایم می‌افتاد. مسیر زندگی‌ام عوض می‌شد و «ایستاده در غبار» هم سر راهم قرار نمی‌گرفت.

منبع: همشهری آنلاین