در پی عملکرد ضعیف بایدن در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا چند پزشک آمریکایی هشدار دادند رئیس جمهور ۸۱ ساله این کشور «علائمی آزاردهنده» از ابتلا به مشکلات شناختی را بروز داده است.

به گزارش همشهری آنلاین ، اولین مناظره ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ۲۷ ژوئن باعث شد که خیلی از آمریکایی‌ها و حتی تعدادی از متحدان سنتی دموکرات جو بایدن از بابت مشاهده سردرگمی، اغتشاش فکری و صدای گرفته و نامفهوم این رئیس‌جمهور آمریکا نگران شوند که او کفایت ذهنی برای ریاست جمهوری را ندارد.

به نوشته شبکه «فاکس نیوز»‌ کاخ سفید به این نگرانی‌ها پاسخ داده و ادعا کرد رئیس جمهور آمریکا دچار سرماخوردگی شده است اما چند پزشک سرشناس می‌گویند از نظر آنها مشکلات سلامت بایدن چیزی فراتر از سرماخوردگی و زکام است و حتی یکی از آنها گفت مشکل بایدن مربوط به سلامتی اوست، نه مربوط به سن و سالش.

با یک دیوانه مناظره کردم | او دروغ می‌گفت... | نباید به عقب برگردیم | همیشه حقیقت را می‌گویم

به نوشته وبگاه فاکس نیوز، دکتر «برت آزبورن» جراح اعصاب اهل ایالت فلوریدا و متخصص عملکردهای شناختی با ابراز نگرانی درباره وضعیت جو بایدن تاکید کرد: عملکرد بایدن در مناظره شامگاه پنجشنبه باعث شد بار دیگر جرقه بحث‌های پرسابقه درباره تضعیف توانایی‌های شناختی او و ظرفیت کلی‌اش برای رهبری کردن زده شود.

آزبورن در راستای اعلام نقد حرفه‌ای خود نسبت به عملکرد جو بایدن در مناظره بیان کرد: بایدن در تمام طول آن شب به سختی تلاش می‌کرد به ارائه یک روایت منسجم بپردازد و اغلب در وسط جملاتش رشته افکارش پاره می‌شد و پاسخ‌هایی مبهم، گنگ و نامفهوم را به برخی سوال‌های بسیار مهم داد.

این پزشک متخصص ادامه داد: مکث‌های مکرر بایدن، گیر کردن او هنگام ادای کلمات و اتکایش به یادداشت‌ها به نگرانی‌ها درباره توانمندی ذهنی او دامن می‌زنند.

او معتقد است این نشانه‌های آشکار ضعف شناختی جو بایدن باعث برجسته شدن «ناتوانی فزاینده» او در مدیریت کردن پیچیدگی‌های خاص شغل ریاست جمهوری آمریکا می‌شوند.

دکتر آزبورن همچنین خاطر نشان کرد: دشواری جو بایدن در ادای واضح و مختصر پاسخ‌ها و به بیراهه رفتن آشکار صحبت‌هایش در طول مناظره از نظر خیلی‌ها از جمله رای‌دهندگان حامی او به عنوان علایم مشکلات آزاردهنده در سلامتی او و افول آشکار کارکردهای شناختی این رئیس جمهور آمریکا نگریسته می‌شوند. جو بایدن آن تیزهوشی لازم برای عالی‌ترین منصب این سرزمین را به ویژه در مواجهه با بحران‌های ملی و بین‌المللی کنونی ندارد.

این جراح اعصاب که شخصا به درمان بایدن نپرداخته همچنین تاکید کرد چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا چندین جراحی از بابت اتساع عروق مغزی داشته است. او بیان کرد: «ما جراحان مغز و اعصاب یک جمله معروف داریم و می‌گوییم وقتی هوا به مغزت بخورد تو دیگر مثل قبل نخواهی شد.» او همچنین برآورد کرد که بایدن از سال‌ها پیش و خیلی قبل از ریاست جمهوری‌اش بوده که مشکلاتش شروع شده است.

از راست؛ دکتر برت آزبورن، بایدن و دکتر مارک سیگل

دکتر «مارک سیگل» پزشک و استاد مرکز پزشکی «لانگون» در دانشگاه نیویورک که از کارشناسان پزشکی شبکه فاکس نیوز نیز هست، درباره مناظره بایدن و ترامپ گفت: این مناظره را می‌توان به نحوی یک آزمون مشکلات شناختی و روانی در نظر گرفت.

وی خاطر نشان کرد: بایدن هر چند که قادر به پاسخ دادن به سوال‌ها بود و ظاهرا به محیط پیرامونش تسلط داشت، اما بارها سردرگمی خود را نشان داده و در دادن پاسخ‌های خودجوش یا در مواجهه با تغییر مبحث مشکل داشت.

این پزشک آمریکایی که شخصا بایدن را معاینه نکرده است، گفت این رئیس جمهور آمریکا سخنرانی غیرمنسجمی داشت و جمله‌هایش را به طرزی نامعقول تمام می‌کرد و تریلیون را با میلیارد و میلیون اشتباه می‌گرفت. باور اینکه همه این مشکلات جو بایدن حاصل ابتلا به سرماخوردگی باشد، سخت است. ما نیازمند رئیس جمهوری هستیم که حتی اگر سرما هم بخورد تیزهوش باقی بماند.

این استاد پزشکی مرکز لانگون در دانشگاه نیویورک، سن رئیس جمهور آمریکا را مهم ندانست بلکه سلامت جسمی و ذهنی او را مهم دانست. او ادامه داد: مساله بر سر تندرستی است نه سن بالا. مساله این است که رئیس جمهور آمریکا تیزفهم باشد. این خصیصه‌ای مهم به ویژه در صورت برخوردن به بحران است.

این در حالی است که جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها و رئیس جمهور کنونی آمریکا با داشتن ۸۱ سال سن به عنوان پیرترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا در نظر گرفته می‌شود. در مقابل دونالد ترامپ، رقیب جمهوریخواه او و رئیس جمهور اسبق آمریکا ۷۸ سال دارد.

افزایش نگرانی ها؛ آیا بایدن سرماخورده بود؟ | فریدمن: گریه کردم | خانم معاون هم محبوبیت مردمی ندارد

سیگل درباره ادعای کاخ سفید درباره این که بایدن دچار سرماخوردگی شده بود، گفت: هیچ یک از داروهای سرماخوردگی به جز آنهایی که خواب آلودگی بیاورند نمی‌توانسته‌اند بر عملکرد بایدن تاثیر بگذارند و من فکر نمی‌کنم به بایدن قبل از مناظره دارویی که خواب آلودگی بیاورد داده باشند.

او اضافه کرد: ما خیلی وقت‌ است که شاهد مشکلات بایدن بوده‌ایم و این مشکلات پیشروی داشته‌اند.

چند وقت پیش یک بازرس ویژه تحقیقات درباره جو بایدن در گزارشی نوشت که این رئیس جمهور آمریکا دارای حافظه‌ای ضعیف، مشکل‌دار، مبهم و گنگ و دارای محدودیت‌های چشمگیر است. این گزارش گفته که حافظه بایدن محدودیت‌هایی چشمگیر نشان داده و او قادر به یادآوری برخی نقاط عطف زندگی خودش همچون تاریخ مرگ پسرش بو بایدن که بر اثر ابتلا به سرطان مغز درگذشت، نبوده است.

افشاگری پزشکان؛ چرا جو بایدن ناگهان منجمد می شود؟

اما بعد از انتشار این گزارش بایدن در کاخ سفید در پاسخ به آن گفت: حافظه من خوب است.

هیات تحریریه نیویورک تایمز و چند کارشناس دیگر آمریکایی از بایدن در پی عملکرد فاجعه‌بارش در مناظره با ترامپ خواسته‌اند از رقابت انتخابات ۲۰۲۴ انصراف دهد.

منبع: ایسنا