ایجاد دوگانه‌های غیراخلاقی و بعضاً بی‌ثمر در انتخابات، درگیر کردن مردم با ابهامات و تضادهای عمل و نظر را نتیجه ‌می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، جوادمنصوری، تحلیلگر سیاسی: حرکت انقلابی ایران در دهه 50 با حمایت و پشتیبانی مردم شکل گرفت و با استمرار و ادامه یافتن آن، در نهایت توانست به پیروزی برسد و نتیجه آن برآمدن نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. می‌توان به جرأت گفت این مردم هستند که نیروی اصلی انقلاب بوده و تعهد و آگاهی آنان در طول سال‌ها مبارزه و مقاومت، انقلاب را به پیروزی رساند و آن را دوام و قوام بخشید. امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در طول این پنج دهه بارها بر این رکن اساسی که مردم باشند اشاره کردند و تعیین سرنوشت را به دست عموم جامعه دانستند.

نتیجه این اصرارها از سوی بزرگان انقلاب این بوده که همواره حضور مردم، سرنوشت‌ساز و تعیین کننده بوده و با کمک و مدد آحاد جامعه است که ایران و جمهوری اسلامی توانسته بسیاری از بحران‌ها و درگیریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با موفقیت پشت سر بگذارد و دستاوردهای قابل توجهی کسب کند. لازمه تداوم این حضور و توجه از سوی مردم در راستای تصمیم‌گیری برای کشور این است که بایسته‌های قانونی، اخلاقی و فرهنگی از سوی جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی حفظ و رعایت شود.

اساساً ایجاد دوگانه‌های غیراخلاقی و بعضاً بی‌ثمر در انتخابات، درگیر کردن مردم با ابهامات و تضادهای عمل و نظر را نتیجه ‌می‌دهد. مقام معظم رهبری در باب انتخابات و رقابت‌های آن به کرات اشاره کرده اند که بی‌اخلاقی، سیاه‎‌نمایی و اتهام‌زدن‌های انتخاباتی نه تنها موجب موفقیت انتخابات به شکل درست و اصولی نمی‌شود، بلکه اساساً با هدف و روح مردم‌سالاری و انتخابات در تعارض است.

گرچه در این انتخابات تا حد زیادی نامزدها سعی کردند اخلاق را رعایت کنند اما با این حال بازهم شاهد آن بودیم که با برجسته‌سازی دوگانه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در برخی از برهه‌های این ایام مهم و حساس، کام مردم نسبت به انتخابات تلخ شد. حتی دیده شد که گاهی نامزدها به جای ارائه برنامه و پرداختن به مسائل اصلی اتهام زنی‌های بی‌مورد را پیگیری می‌کردند.

این دوگانه‌های مخرب و بی‌جهت که فضای انتخابات را از سلامت و اخلاق دور می‌کند و نتیجه‌اش بی‌اعتمادی و دلسردی مردم می‌شود متأسفانه تاکنون ادامه پیدا کرده و انتظار این است که نامزدها در قبال چنین سیاه‌نمایی‌هایی که نسبت به یکدیگر می‌شود، ورود کرده و تذکرات و هشدارهای لازم را بیان کنند تا مبادا فضای رقابت به دوگانه‌های کاذب و غیرضروری بدل شود.

این امر ضروری است که دستگاه قضایی در این امر ورود کند و پیگیری‌های لازم را برای حفظ سلامت انتخابات به کار گیرد. دوگانه‌های غیراخلاقی و سیاه‌نماگونه موجب می‌شود مردم نسبت به نامزدها و حتی حضور خودشان در پای صندوق‌های رأی دچار تردید و دلسردی شوند و همین امر در وضعیتی که حضور و مشارکت مردم را طلب می‌کند مانع از رفتن بخشی از جامعه پای صندوق‌ها می‌شود.