سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: فرایند تبلیغات در مرحله دوم انتخابات همچون مرحله اول است و طبق قانون راه‌اندازی کارناوال‌ها و تجمعات خیابانی ممنوع است.

به گزارش همشهری آنلاین ، محسن اسلامی در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ضمن تسلیت شهادت دو سرباز نیروی انتظامی در جکیگور استان سیستان و بلوچستان در جریان حمله مسلحانه اشرار افزود: فرآیند انتخابات شامل روز رای گیری و انتهای رای گیری و شمارش و بعد از آن تجمیع آرا و اعلام آن به شورای نگهبان و ملت ایران می‌شود.

وی با اشاره به تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان بیان کرد: این موضوع بدان معناست که دست‌اندرکاران، عوامل اجرایی و ستاد انتخابات کشور کارش را به خوبی انجام داده و مشکلی از لحاظ سلامت انتخابات وجود نداشت.

اسلامی با بیان اینکه مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم راه یافته اند، گفت: از زمان صدور اطلاعیه وزارت کشور، قانونا زمان تبلیغات شروع شده و تا ساعت ۸ صبح پنج شنبه ۱۴ تیرماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اصل ۱۱۷ قانون اساسی اضافه کرد: با توجه به اینکه انتخابات زودهنگام را برگزار کرده و باید طبق قانون ظرف ۵۰ روز رییس جمهور انتخاب می شد، تدبیری اتخاذ برای چاپ تعرفه های مرحله دوم انجام شد؛ براین اساس همان زمان که تعرفه های مرحله اول چاپ کردیم به سمت مرحله دوم و طراحی تعرفه رفته و از شورای نگهبان تایید گرفتیم و فرایند چاپ مرحله دوم صورت گرفت.

اسلامی اضافه کرد: از طرف دیگر وزارت خارجه نیز انتخابات در خارج از کشور برگزار می کند لذا باید از دو هفته پیش ملزوماتی همچون تعرفه و مهرها را ارسال کرده و سهمی درباره تعرفه مرحله دوم در اختیار وزارت خارجه می گذاشتیم لذا کار وزارت خارجه و خارج از کشور را جدا کردیم و تعرفه ها همان زمان داده شد.

تعرفه های مرحله دوم انتخابات در حال توزیع است

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه اکنون در حال توزیع تعرفه ها در کشور هستم، افزود: امروز تعرفه مرحله دوم انتخابات در ۱۵ استان توزیع شد بدین صورت که تعرفه ها با اسکورت مناسب فراجا به ستاد انتخابات استان داده می شود و این روند فردا هم ادامه دارد؛ تعرفه ها در تهران روز چهارشنبه تحویل داده می شود.

وی درباره شعب اخذ رای گفت: همان شعبه های اخذ رای در مرحله اول انتخابات، در روز جمعه ۱۵ تیر وحود دارد البته برخی هیات های اجرایی درباره شعبه سیار تماس هایی داشته که همکاری می شود.

اسلامی همچنین گفت : اگر کسی در مرحله اول انتخابات رای نداده بود، می تواند در مرحله دوم رای دهد و منعی وجود ندارد. اگر هم فردی در مرحله اول در استانی رای داده می تواند در مرحله دوم در استان دیگری رای دهد؛ این محدودیت ها برای انتخابات مجلس است و در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.

مدارک هویتی در انتخابات شناسنامه و کارت ملی است

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: مدارک هویتی در مرحله دوم همچون مرحله اول شناسنامه و کارت ملی است.

وی در واکنش به انتشار مطالبی که مبنی بر اینکه طبق قانون باید مرحله دوم انتخابات دو هفته بعد برگزار می شد، گفت: طبق قانون باید هفته بعد از انتخابات مرحله اول، مرحله دوم انتخابا برگزار شود.

اسلامی بیان کرد: با توجه به برگزاری انتخابات زودهنگام باید این فرایند در بازه ۵۰ روزه انجام شود که این زمان ۱۹ تیرماه به پایان می‌رسد لذا امیدوارم این مراحل به خوبی طی شده و در بازه ۵۰ روزه رییس جمهور کشور مشخص شود.

فرایند تبلیغات در مرحله دوم مثل مرحله اول است

وی همچنین با اشاره به فرآیند تبلیغات در مرحله دوم ادامه داد: فرایند تبلیغات در مرحله دوم مثل قبل و مرحله اول است و باید همان الزامات در تبلیغات همچون پرهیز از توهین و تخریب و اخلاق انتخاباتی رعایت شود؛ این موارد به نامزدها و ستادها اعلام شده و اطلاعیه در فضای مجازی نیز منتشر شده است.

اسلامی گفت: همایشی در استان ها باید با مجوز فرماندار و شورای تامین و با رعایت قوانین وزارت کشور باشد که تا الان رعایت شده است؛ اگر نکته ای باشد تذکر داده شده که آن را در مرحله اول و این مرحله رعایت کردند.

وی ادامه داد: زمانی هم برای تبلیغات در صداوسیما طراحی شده است؛ کمیسیون بررسی تبلیغات مجموعه نظارت کننده بر این فرایند تبلیغات و برنامه های ضبطی و تولیدی و مناظره و مستند است. در همین رابطه ظهر امروز جلسه ای با صداوسیما داشته و نکاتی پیرامون برنامه های طراحی شده دو نامزد مطرح شد. قطعا رعایت قانونی موضوعی است که همه مردم بر آن تاکید دارند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سئوال که آیا دعوت یکی از نامزدها به برگزاری تجمع در برخی میادین و به اصطلاح قرارهای خیابانی قانونی است، گفت: این کار مطابق با قانون نیست و طبق قانون راه‌اندازی کارناوال‌های خیابانی ممنوع است البته اگر هرکدام از ستادها انتخاباتی دو نامزد بخواهد برنامه ای داشته باشد، باید درخواست مجوز از فرمانداری داشته تا مجوز صادر شود.

وی ادامه داد: یک ملاحظه ای هم از ناحیه وزارت کشور صورت گرفته بود که این همایش ها در فضای سرپوشیده انجام شود که از سوی وزارت کشور ابلاغ شد البته باز هم شورای تامین شهرستان می تواند برنامه ریزی داشته و نسبت به ابعاد همایش نامزد تعامل داشته باشند.

تجمعات خیابانی غیرقانونی است

اسلامی افزود: تجمعات خیابانی غیرقانونی است منتها اگر مجوزی برای این کار بگیرند بدان معناست که شورای تامین پذیرفته در یک فضایی مثلا در میدانی، شرایطی امنیت برنامه را تامین کند ولی توصیه ما این است که این بار در فضای سربسته مثل ورزشگاه ها و سالن ها باشد.

وی درباره چگونگی تشخیص بین تخریب و نسبت ناروا و لفاظی های انتخاباتی گفت: قانون این وظیفه را برعهده هیات های اجرایی قرار داده که می تواند برای بررسی آن درخواست برگزاری جلسه با هیات نظارت یعنی شورای نگهبان داشته باشند، آن وقت موضوع در جلسه مطرح و مصادیق مشخص و تصمیم گیری شده و به سمت اقدام می رود که شامل تذکر و مرحله بعد اقدام قضایی است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: در فضای مجازی هم ستاد پیشگیری از جرایم در قوه قضاییه شکل گرفته که در انتخابات مجلس ورود داشتند که نتیجه آن کاهش مشهودی تخلفات در انتخابات مجلس بود. در انتخابات ریاست جمهوری نیز قوه قضایی ورود کرده و تخلفات را رصد می کند که باعث کنترل و شکل گیری قاعده مندی شده است لذا مقام قضایی و هیات های اجرایی و نظارت ورود دارند.

وی با اشاره به مناظرات انتخاباتی گفت: بعد از مناظره نامزدها ارتباط صمیمی داشته و فضای بعد مناظره هم توام با رعایت اخلاق اسلامی و آداب بود؛ البته نامزدها این موارد را رعایت می کنند، با ستادها هم مکاتبات داریم که مثلا مطلبی در فضای مجازی منتشر شده است که اکثر ستادها اعلام می کردند آن را به رسمیت نمی شناسند.

اسلامی یادآور شد: در انتخابات جمعه ۸ تیر جلسه ای با نمایندگان نامزدها و روسای ستادها در وزارت کشور برگزار و مصوب شد که نامزد، رییس و سخنگوی ستاد انتخابات نامزد می تواند اعلام و اظهار نظر کند و این ها سندیت دارد و سایر موارد ارتباطی با مجموعه ستاد ندارد. تمام صحبت ما این است که مدیرت ستاد به سمتی رود که آسیب ها کم شود.

وی با بیان اینکه ستاد انتخابات وزارت کشور فضا را رصد می کند، افزود: باید با ملاحظات قانونی، به موضوع تخلفات ورود کرد. اگر حرفی له یا علیه نامزد و فرد غایب گفته شود، باید فرصت احقاق حق به آن فرد برای اظهارنظر داده شود چون این همان عدالت انتخاباتی است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ‌با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی گفت: انشالله در روز جمعه ۱۵ تیر نیز انتخابات با حضور مردم و در کمال امینت و سلامت برگزار شده و فرایند اجرا به خوبی انجام شود.

منبع: ایسنا