نقاط درخشان مرموزی بالای یک توفان شدید در سیاره مشتری کشف شده‌اند و دانشمندان در حال تلاش برای فهمیدن ماهیت آنها هستند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، نقطه سرخ بزرگ مشتری از زمان مشاهده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال ۲۰۲۲، مورد توجه قرار گرفته است.

این تلسکوپ، می‌تواند ساختارهای سیاره‌ای را با دقت بی‌نظیری به تصویر بکشد. دانشمندان به دلایلی توجه خود را به نقطه سرخ بزرگ معطوف کرده‌اند. این بزرگ‌ترین توفان در منظومه شمسی است که بیش از ۱۶هزار کیلومتر عرض دارد و قرن‌هاست که در جریان است. حتی با این حال، آنها از کشف یک ساختار ناشناخته در بالای این توفان خروشان شگفت‌زده شدند.

هنریک ملین، مدیر تیم در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «ما شاید ساده‌لوحانه فکر می‌کردیم که این منطقه بسیار خسته‌کننده خواهد بود. در واقع، این منطقه به اندازه شفق‌های قطبی و حتی بیشتر جالب است. مشتری هیچ‌گاه دست از شگفتی برنمی‌دارد.»

مشتری نه‌تنها بزرگ‌ترین سیاره در منظومه شمسی است بلکه یکی از درخشان‌ترین اجسام در آسمان شب نیز محسوب می‌شود. این سیاره در مناطق قطبی شمالی و جنوبی خود دارای نورهای درخشانی است. به غیر از آن، درخشندگی از جو بالایی ضعیف است که تشخیص جزئیات دقیق توسط تلسکوپ‌ها را دشوار می‌کند.

در اینجا وب وارد می‌شود. این تلسکوپ با ابزاری به نام طیف‌نگار نزدیک به مادون قرمز مجهز شده است که طول موج‌هایی بسیار فراتر از محدوده دید انسانی را تشخیص می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این ابزار ویژه به دانشمندان اجازه می‌دهد تا نقطه سرخ بزرگ را با دقتی بی‌سابقه مطالعه کنند. بیشتر جو بالایی این سیاره تحت‌تأثیر نور خورشید ورودی نزدیک به استوا قرار دارد. مشتری تنها ۴ درصد از نور خورشید را که به زمین می‌رسد، دریافت می‌کند، بنابراین منجمان انتظار داشتند که این منطقه نسبتاً همگن باشد. تیم تحقیقاتی به‌دنبال بررسی این بود که آیا این منطقه به همان اندازه که به‌نظر می‌رسید کسل‌کننده است یا خیر و روی نقطه سرخ بزرگ متمرکز شدند.