شهردار تهران در آیین افتتاح فاز اول پردیس مسافری شرق و آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو گفت: امروز فاز نخست آن را با هم افتتاح می کنیم. این پروژه از جمله پروژه هایی است که در دوره قبل به آن بی‌توجهی شد.

به گزارش همشهری آنلاین؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو و اتمام فاز نخست پردیس مسافری شرق تهران که در یکصد و سی‌امین پویش امید و افتخار برگزار شد، اظهار کرد: خدا رو شکر که این پروژه فاخر که از قبل شروع شده بود و مدت ها مسکوت مانده بود، بعد از سالیان سال در این دوره مجددا شروع و آماده شد. امروز فاز نخست آن را با هم افتتاح می کنیم. این پروژه از جمله پروژه هایی است که در دوره قبل به آن بی‌توجهی شد.

او افزود: دیروز که از پروژه یادگار امام در اطراف پادگان جی و اتصال آن به بروجردی و آزادگان بازدید داشتم که در واقع یک مجموعه معادل پروژه امام علی (ع) در غرب تهران ایجاد می کند، توضیح داده شد که در دوره قبل مدیریت شهری، چگونه در دوربرگردان این پروژه پل ها را زیر خاک کرده بود و می گفتند امکان ندارد بشود آن را ادامه داد.

زاکانی تصریح کرد: درباره پایانه جدید شرق نیز نقلی از شورای پنجم تهران است که می گفتند امکان ندارد آن را بر اساس طراحی اولیه آن استفاده کرد. خدا رو شکر این دستاوردها یکی از پس از دیگری در این دوره به نتیجه می رسد.

شهردار تهران اضافه کرد: پروژه پایانه شرق در سال ۹۶ حدود ۹۲ درصد پیشرفت داشت و بعد از آن به دلیل بی توجهی به آن به ۸۲ درصد پیشرفت رسید و بعد از تغییر طراحی آن در این دوره این پیشرفت به ۶۰ درصد رسید و در واقع در این دوره حدود ۴۰ درصد این پروژه پیش رفت. تکمیل شده این پروژه به این صورت است که ظرف یک سال آینده توسعه بال شرقی خط ۲ مترو به طول ۴ کیلومتر انجام می شود و در کنار آن خط ال.آر.تی که تراموای سبک شهری است را خواهیم داشت که الان در چین برای انتخاب نوع آن، مذاکره در حال انجام است و انتهای این خط به عنوان مرکزیت دپو و استقرار این الگوی حمل و نقلی هم خواهد بود. همچنین مجموعه شهروند نیز در حال تجهیز و راه اندازی در این فضا است.

او یادآور شد: علاوه بر این مجموعه تفریحی و گردشگری در جنوب این مجموعه طراحی شده که مشرف به سرخه حصار است که جمع این ویژگی ها یک ویژگی انحصاری برای این پروژه ایجاد می کند.

شروع توسعه خط ۲ از امروز

زاکانی عنوان کرد: در حال توسعه خطوط مترو هستیم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ مراحل تکمیل نهایی و مکمل های خود را سپری می کنند. توسعه خط ۲ از امروز شروع می شود. احداث خط ۸ و ۱۰ را از قبل و خط ۹ را امسال شروع کردیم و احداث خط ۱۱ هم هفته های آینده شروع خواهد شد و در مرحله عقد قراداد است، این اقدامات در حالی انجام می شود که هر کیلومتر احداث خط مترو ۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. با این کارها عملا اقداماتی در حدود ۶۰۰ همت را طراحی کردیم تا عملیات آن انجام شود.

او یادآور شد: علاوه بر این، مجموعه تفریحی و گردشگری در جنوب این مجموعه طراحی شده که مشرف به سرخه حصار است که جمع این ویژگی ها یک ویژگی انحصاری برای این پروژه ایجاد می کند.

۳۰ هزار میلیارد پروژه ریز مقیاس داریم

شهردار تهران همچنین گفت: عملیات اجرای ۸۰ پروژه عمرانی در تهران به من گزارش شده بود که در حال انجام است. این حجم عملیات در نوع خود بی سابقه است. ضمن اینکه امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه ریزمقیاس محلی داریم. در بحث اقدامات خدماتی نیز پروژه روددره فرحزاد را در مساحت ۵۴ هکتار داریم که در حال آماده شدن است و تبدیل به تفرجگاه شهری می شود و در این ماه افتتاح خواهد شد.

به زودی چشم مردم به ده ها هزار اتوبوس و تاکسی برقی روشن می شود

زاکانی گفت: ما برای تهران طراحی داریم و کار بی دلیل نمی کنیم. شهر را به حال خودش رها نکردیم و به زودی چشم مردم تهران به ده ها هزار اتوبوس و تاکسی که عمده آن برقی است روشن می شود، یکی از طراحی ها برای تهران انتقال باراندازهای تهران و پایانه های مسافربری به خارج از شهر است. چند منطقه ما تحت تاثیر میراث نادرست باراندازها قرار گرفته است و انتقال این باراندازها را خواهیم داشت و برای آن ۶۰۰ هکتار فضا مشخص شده تا از طریق آن پرونده باراندازه ها در مناطق۱۲ و ۱۶ ببندیم تا این مناطق از این آسیب مصون شوند.

تخلیه پایانه فعلی شرق حداکثر تا سه ماه آینده

زاکانی افزود: تا دو الی سه ماه آینده پایانه فعلی شرق تهران به مساحت ۵ هکتار تخلیه و به پایانه جدید منتقل می شود تا کاربری جدیدی برای پایانه قدیمی داشته باشیم. همچنین برای پایانه های جنوب و غرب نیز طراحی کردیم که به خارج از تهران منتقل شود و در شهر تهران فقط چند پایانه موقت خواهیم داشت که مسافر را از آنجا به سمت پایانه های اصلی منتقل کند و دیگر دپو و انباری از اتوبوس نداریم که آلودگی و مشکل برای شهر ایجاد کند.

زاکانی همچنین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کار امروز یک طلیعه و آغاز برای پروژه پایانه شرق است و در ۱۷ هزار متر مربع مساحت آن، کارهای خاصی مانند ایجاد مجمتع تفریحی، هتل و استفاده از ظرفیت سرخه حصار انجام می شود. اساس این کار از دو ماه و نیم دیگر و انتقال مجموعه فعلی پایانه شرق انجام می شود و سیستم نوینی برای خدمت به مسافرین در آن حاکم خواهد بود.

او در پایخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره صحبت های آقای زنگنه و بحث شکایتش نیز توضیح داد: آقای زنگنه چندبار شکایت کرده و شکست خورده است. چطوری رویش می شود در این باره حرف بزند.

توسعه صنعتی سازی مسکن را در تهران

شهردار تهران در ادامه درخصوص ساخت مسکن نیز گفت: توسعه صنعتی سازی مسکن را در تهران در دستور کار داریم تا سرعت ساخت از ۴ تا ۵ سال به یک سال تا یک و نیم سال برسد. الگوهای آن در حال طراحی است.

زاکانی در پایان در پاسخ به صحبت های اقراریان، عضو شورای شهر در خصوص تصویب مصوبه دو میلیارد یورویی چین در فرمانداری نیز توضیح داد: فرمانداری مصوبه را فرستاد برای شورای شهر و در حال حاضر جلسه ای در فرمانداری برای این کار در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری شهر