محققان آفریقای جنوبی برای جلوگیری از شکار غیرقانونی کرگدن اقدام عجیبی انجام دادند.

به گزارش همشهری آنلاین، به عنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی و با هدف کاهش شکار غیرقانونی، مواد رادیواکتیو به شاخ ۲۰ کرگدن در آفریقای جنوبی تزریق شد.

این تحقیق که شامل مشارکت دامپزشکان و کارشناسان هسته‌ای است، با آرام کردن حیوان قبل از ایجاد سوراخ در شاخ و ورود مواد هسته‌ای به دقت آغاز می‌شود. این هفته، محققان دانشگاه ویت واترسرند این ایزوتوپ‌ها را به ۲۰ کرگدن زنده تزریق کردند. آن‌ها امیدوارند که این فرآیند بتواند برای نجات سایر گونه‌های وحشی آسیب پذیر مانند فیل‌ها و پانگولین‌ها در برابر شکار غیرقانونی تکرار شود.

پروفسور جیمز لارکین، سرپرست تیم، گفت: ما این کار را انجام می‌دهیم، زیرا رهگیری شاخ‌ها را آسان‌تر می‌کند. آن‌ها در مرزهای بین‌المللی قاچاق می‌شوند و شبکه جهانی نظارت بر تشعشعات وجود دارد که برای جلوگیری از تروریسم هسته‌ای طراحی شده‌اند.

طبق آمار اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، یک سازمان بین‌المللی حفاظت، جمعیت جهانی کرگدن در آغاز قرن بیستم حدود ۵۰۰۰۰۰ بود. به دلیل افزایش تقاضا برای شاخ کرگدن در بازار سیاه، اکنون تعداد آن‌ها به حدود ۲۷۰۰۰ رسیده است.

آفریقای جنوبی با حدود ۱۶۰۰۰ کرگدن، بزرگترین جمعیت کرگدن را دارد که سالانه بیش از ۵۰۰ کرگدن در این کشور کشته می‌شوند.

این کشور در حدود سال ۲۰۲۰ در اوج همه‌گیری کووید-۱۹ کاهش قابل توجهی در شکار کرگدن تجربه کرد، اما با کاهش محدودیت‌های قرنطینه، این تعداد افزایش یافت.

لارکین گفت: ما باید کاری جدید و متفاوت برای کاهش شکار غیرقانونی انجام دهیم.

امید به نجات کرگدن‌های سفید با تولد کرگدنی از طریق لقاح مصنوعی

در حالی که این ایده از سوی برخی حمایت شده است، محققان مجبور شده اند از بسیاری از موانع اخلاقی که توسط منتقدان روش شناسی آن‌ها ایجاد شده است عبور کنند.

پلهام جونز، رئیس انجمن صاحبان کرگدن خصوصی، از جمله منتقدان روش پیشنهادی است و تردید دارد که این روش به طور موثر مانع شکارچیان و قاچاقچیان شود.

وی گفت: شکارچیان راه‌های دیگری را برای انتقال شاخ کرگدن به خارج از کشور و به خارج از قاره ابداع کرده اند.

پروفسور نیتایا چتی، رئیس دانشکده علوم در ویت واترسرند گفت که دوز رادیواکتیویته بسیار کم است و تأثیر منفی احتمالی آن بر روی حیوان به طور گسترده آزمایش شده است.

منبع: فرارو