سازمان هواشناسی با صدور ۳ هشدار نارنجی پی‌درپی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۵ استان با احتمال وقوع سیل، خیزش گرد و خاک شدید در ۳ استان و طوفان در سواحل ۳ استان دیگر خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های شدید محلی همراه با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار امروز (دوشنبه) شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های مازندران و شرق گیلان و فردا (سه‌شنبه) آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، مرکز و جنوب اردبیل و ارتفاعات گیلان با جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جادهای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی مواجه خواهند شد.

به همین دلیل سازمان مذکور احتیاط در سفرها بویژه بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال آن‌ها به مکان‌های مسقف، آمادگی راهدلری و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی را توصیه کرد.

گرد و خاک در ۳ استان

این سازمان همچنین، به دلیل وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک از امروز تا چهارشنبه هفته جاری برای خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان هشدار نارنجی صادر کرد و از کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان خبر داد.

پرهیز از کویرنوردی، عدم جابجایی با گلایدر، هواپیماهای سبک و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک و عبور و مرور خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از بادگیر در باغات و قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی توصیه‌های سازمان فوق است.

طوفان در ۳ استان ساحلی

سازمان هواشناسی در خصوص افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا ۲ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های زیر در هفته جاری نیز هشدار نارنجی صادر کرد.

دوشنبه: خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج فارس

سه‌شنبه: خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس

چهارشنبه و پنجشنبه: خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس

جمعه: خوزستان، بوشهر، هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و غرب دریای عمان

بر اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران و غواصان، آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، آسیب و خسارت به قایق های تفریحی، شناورهای کوچک، سبک و نیمه‌سنگین و احتمال خسارت به شناورهای سنگین و تأسیسات دریایی و سکوهای نفتی فراساحلی پیش‌بینی‌ شده است.

ممانعت از شنا، منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، ممانعت از تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده‌باش برای مواجهه با خسارات احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی توصیه‌های سازمان فوق است.