اقتصاد ایران در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آرام است. رئیس کل بانک مرکزی از افزایش ارز و طلای کشور خبر داده و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از کاهش میانگین عمر هواپیماهای مسافری.در آن سوی اقتصاد، تولید شیر در کشور هم رشد کرده و در این سو، برق ۱۶۰ اداره در تهران قطع شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشور از کاهش عمر ناوگان هوایی کشور به ۲۶ سال خبر داد و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم، تعداد ناوگان هواپیمایی کمتر از ۱۰۰ فروند بود و عمر ناوگان به ۲۸.۵ سال می‌رسید. بااین‌وجود، تمهیدات متعددی برای عبور از وضعیت موجود در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از راهکارهای متنوع، تعداد ناوگان به بیش از ۲۰۰ فروند رسید.

تهرانی‌ها چقدر آب مصرف می کنند؟

بهنام بخشی، سخنگوی آب و فاضلاب تهران گفت: ۳۵ درصد مشترکان شهر تهران در رده خوش مصرف‌ها قرار دارند، ۶۰ درصد پرمصرف هستند و ۵ درصد بد مصرف هستند. طبق آمار ۱۰ تیر، حدود ۳ میلیون و ۶۹۷ هزار لیتر آب در تهران مصرف شده که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون لیتر بیشتر است و نشان می‌دهد سرانه مصرف آب در تهران همچنان بالاست.

افزایش ذخایر ارز و طلای کشور

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: یکی از اهداف اساسی ما افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی بوده و اطمینان می‌دهم که ذخایر آزاد ارزی و ذخایر طلای بانک مرکزی در حال افزایش است. همچنین میزان تأمین ارز بخش تولید نیز افزایش یافته است.

میزان تولید شیر خام در کشور

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: طبق آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی ۱۱.۷ میلیون تن شیر خام سالانه در کشور تولید می‌شود که نیاز داخلی صنعت لبنیات را پوشش می‌دهد و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

تغییر سود بازرگانی ۳۷۲ قلم کالا

گمرک تغییرات سود بازرگانی ۳۷۲ قلم کالا را ابلاغ کرد. سود بازرگانی واردات انواع گوشت گاو، گوساله و گوسفند شامل ران، راسته، سردست و سینه از ۲ و ۱۱ درصد به صفر کاهش یافت. ممنوعیت واردات گوشی اپل اصلاح شد فقط شامل مدل ۱۴ به بعد می‌باشد.

استمرار نرخ رشد در اقتصاد

بر اساس گزارش ارائه شده در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نرخ رشد اقتصادی بخش‌های خدمات، نفت، صنعت و معدن، ساختمان و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۴۰۲ و سه‌ماهه ۱۴۰۳ مثبت بوده است.

کاهش ۲۳ درصدی سوانح ریلی

مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد: با اقداماتی مانند ترمزدار کردن ۹۰۰۰ واگن باری و ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز، سوانح ریلی راه‌آهن در دولت سیزدهم ۲۳ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرد و سوانح به حداقل رسید.

سید میعاد صالحی، افزود: حدود نیمی از سوانح مربوط به برخورد با عابران و بخش عمده دیگر نیز خروج از خط‌های جزئی قطارهای باری است که امیدواریم با ادامه روند اصلاحات زیرساختی، توجه بیشتر به همکاران خدوم عملیاتی، تقویت حوزه آموزش و نهادینه‌سازی فرهنگ ایمنی شاهد استمرار کاهش سوانح باشیم.

رشد فولاد در بهار

آمار تولید کل زنجیره آهن و فولاد کشور حاکی از این است که دوماهه امسال، تولید این زنجیره نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده و رکورد بیشترین میزان رشد معادل ۱۷.۶ درصد مربوط به کنسانتره آهن بوده است.

قطع برق ۱۶۰ اداره پرمصرف پایتخت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران با اعلام این‌که میزان مصرف برق پایتخت از ۵۱۰۰ مگاوات عبور کرده است، گفت: تاکنون برق ۱۶۰ اداره پرمصرف پایتخت به دلیل عدم همکاری در کاهش مصرف برق قطع شده است.

منبع: روزنامه همشهری