طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) مراقبت‌های حمایتی تسکینی رویکردی است که به بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنان در مواجهه با مشکلات ناشی از بیماری‌های تهدیدکننده حیات می‌پردازد. این مراقبت‌ها به تشخیص و کنترل چالش‌های جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در بیمار و خانواده می‌پردازد.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: با وجود پیشرفت در مراقبت از بیماری‌های سخت مانند سرطان، بسیاری از بیماران همچنان عوارض جانبی ناشی از بیماری یا درمان خود را تجربه می‌کنند. خوشبختانه، در حال حاضر مداخلات زیادی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران وجود دارد. با وجود مراقبت‌های «تسکینی» و «حمایتی» که در حال حاضر به این بیماران اختصاص‌ داده‌شده آنها می‌توانند تا آنجا که ممکن است به‌ خوبی زندگی کنند.

دکتر اعظم شیرین‌آبادی فراهانی، دانشیار گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دکتر اعظم شیرین‌آبادی فراهانی، دانشیار گروه پرستاری کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه اولین همایش سالانه پرستاری کودکان ایران در این باره گفت: مراقبت‌های حمایتی تسکینی یک‌رشته پویاست که به‌عنوان یک تخصص در علوم پزشکی مطرح است. اما به دلیل ماهیت چندرشته‌ای آن، نیازمند کارگروهی بین رشته‌های پزشکی، پرستاری، مددکاری اجتماعی، روان‌شناسی و تغذیه و توان‌بخشی است.

به گفته او، مراقبت‌های حمایتی تسکینی به دلیل اینکه یکی از اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت است، رویکردی است که هدف آن ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و تهدیدکننده زندگی و نیز خانواده‌هایشان است و همه ابعاد از لحاظ جسمی، روانی و غیره را در آنها در برمی‌گیرد.

شیرین‌آبادی فراهانی تاکید کرد: این‌گونه مراقبت‌ها در سال‌های اخیر موردتوجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته و ارتقای کیفیت زندگی و رضایتمندی در بیماران و خانواده‌های آن نتیجه این برآیند بوده است. البته به دلیل نوپا بودن این نوع مراقبت، چالش‌های زیادی را شاهد بوده‌ایم. این در حالی است که اغلب دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی اقداماتی را برای فراگیر کردن مراقبت‌های حمایتی تسکینی و بهبود دسترسی عموم به آن انجام می‌دهند، در کشور ما نیز اقداماتی در این خصوص انجام یا هدف‌گذاری شده است.

ادغام مراقبت‌های تسکینی با نظام سلامت کشور

دانشیار گروه پرستاری کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: مهم‌ترین این اقدامات عبارتند از تلاش برای ادغام مراقبت‌های تسکینی با نظام سلامت کشور، آموزش مبانی و اصول مراقبت‌های تسکینی و در نتیجه تربیت ارائه‌دهندگان مراقبت، دسترسی به روش‌های ارتقادهنده آسایش در بیمار و به‌خصوص مسکن‌های اپیوئیدی و همچنین تلاش برای فراهم‌ کردن شرایط بهتر برای پذیرش مرگ خوب است.

او گفت: این اقدامات هر چند بسیار محدود است و تا رسیدن به سطح مناسب مراقبت راه طولانی در پیش است؛ ولی امیدواریم با تلاش‌های صورت‌گرفته و حمایت‌های لازم این امکان برای بسیاری از بیماران به‌ویژه بیماران مبتلا به بیماری‌های سخت ایجاد شود.

بیشتر بخوانید

جزئیات برنامه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی از بیماران سرطانی تشریح شد

گواهینامه سازمان بهداشت جهانی برای ۱۷ پرستار و پزشک ایرانی

متخصصان حوزه مراقبتی در کشور انگشت‌شمارند

منبع: همشهری آنلاین