طبیعت ایران سرشار از تک درختان مشهور است؛ تک درختانی که به لحاظ قدمت، زیبایی، قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص و ... از گذشته مورد توجه بوده است. در این گزارش به برخی از این درختان ارزشمند در استان های مختلف کشور اشاره شده است.

درخت ارس

به گزارش همشهری آنلاین، درخت ارس در سمنان 2500 سال قدمت دارد. قدیمی‌ترین درخت این استان محسوب می‌شود که با 12 متر ارتفاع و بیشتر از 2 متر قطر در شهر دیباج قرار دارد. درخت ارس سال‌هاست که به عنوان محلی برای گردهمایی افراد بومی شهر دیباج اغلب مورد توجه بوده است. گردهمایی‌هایی که با توزیع آش نذری و گفت و گو اهالی همراه است.

استان سمنان - درخت ارس

سرو ابرکوه

برخی بر این باور هستند که سرو ابرکوه کهن‌سال‌ترین موجود زنده دنیاست. عمر این سرو در شهرستان مهریز در استان یزد به 4500 سال می‌رسد. سرو ابرکوه نهمین اثر طبیعی ثبت‌شده کشور محسوب می‌شود و دارای دارای ارتفاعی بیش از ۳۰ متر و قطر ۷ متر است. سرو چندهزارساله یزد و منطقه اطراف آن به‌دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و همچنین مسیر زیارتی مشهد، مورد تکریم است. مارکوپولو نیز در کتاب‌ خود به سرو ابرکوه اشاره کرده است.

استان یزد- سرو ابرکوه

سرو فورگ

درخت سرو فورگ جزو شاخص‌ترین و قدیمی‌ترین سروهای خمره‌ای کشور است که قطر آن ۱۹۱ سانتی‌متر بوده و سن آن حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ سال تخمین زده می‌شود. روستای فورگ یکی از توابع شهرستان درمیان در خراسان جنوبی است که در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب شهر اسدیه قرار گرفته.

استان خراسان جنوبی- سرو فورگ

چنار باغوار

درخت چنار شهرستان تویسرکان قدمتی بیش از 2 هزار ساله در حیاط یک مسجد و محله‌ای به نام باغوار قرار گرفته است. ارتفاع این درخت در استان همدان ۲۵ متر و قطر آن ۱۵ متر است. در گذشته مردم تویسرکان، برای این درخت که نشانه‌ای از عظمت خداوند محسوب می‌شود، احترام قائل بودند و حتی به عنوان پیر مسجد باغوار به آن قسم یاد می‌کردند.

همدان- چنار باغوار

کردستان

بلوط بیان دره

استان کردستان به فراوانی جنگل‌های بلوط مشهور است، اما درخت بلوط در روستای بیان‌دره از توابع بخش ننور شهرستان بانه در این استان منحصربه فرد است. این درخت بلوط قدمتی 1500 ساله دارد و با ارتباع 13 متر و قطری حدود 7 متر در میان مردم استان کردستان مورد توجه است.

کردستان- بلوط بیان دره

مرکزی

چنار داین

درخت چنار کهن‌سال روستای داین با هزار و ۱۵۰ سال سن، از قدیمی‌ترین درختان استان مرکزی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده. درخت داین ۹ متر قطر و ۲۰ متر ارتفاع دارد و با وجود صدماتی که به آن وارد شده، تاج درخت هنوز گسترده و شاداب است.

استان مرکزی- چنار داین

توت آستانه

درخت توت کهنسال در امامزاده آستانه نیز با 500 سال قدمت یکی دیگر درختان کهنسال استان مرکزی است که به ثبت ملی رسیده است. این درخت در امامزاده آستانه جایگاهی مناسب برای گردشگران محسوب می شود.

مرکزی- درخت توت آستانه

سیستان و بلوچستان

انجیر معابد

در میان جاذبه‌های چابهار، بازدید از درخت انجیر معابد جایگاه ویژه‌ای دارد. شاخه‌های این درخت زیبا به جای اینکه مانند بیشتر درختان سرشان به‌سمت آسمان باشد از بالا به سمت زمین بر می‌گردند و دوباره در خاک فرو می‌روند و بعد ساقه های جدید از خاک بیرون می‌زند.

سیستان و بلوچستان- انجیر معابد

کرمانشاه

چنار رحمت

درخت رحمت در کرمانشاه قرار دارد که میان مردمان این استان به درخت شیرین و فرهاد معروف است. این درخت چنار ۷۰۰ ساله‌ کنار محوطه تاریخی طاق‌بستان در شهر کرمانشاه قرار دارد. قدمت این درخت سبب شده تا در اشعار فولکلور و باورهای عامیانۀ مردم کرمانشاه نیز ریشه دار شود، به‌طوری که در فرهنگ عامه روایت شده است که شیرین این درخت را زمان شکسته شدن پای اسب خسرو پرویز و دیدارش با فرهاد در طاق‌بستان به عنوان نشانی از عشق خود به فرهاد کاشته است.

استان کرمانشاه- چنار رحمت

گیلان

آبگیر گلدیان

استان گیلان با طبیعت زیبا و انبوه درختان و گیاهانی که آنجا رشد می‌کند، تک درخت آبگیر گلدیان در رودبار یکی از بکرترین و زیباترین نقاط این استان است که در نزدیکی قله آسمان سرا قرار دارد. برکه‌ای میان دشتی سبز در این منطقه با درخت آبگیر منظره ای زیبا را پیش رو می گذارد.

گیلان- آبگیر گلدیان

فارس

تک درخت آرزوها

درخت آرزوها از جاذبه‌های گردشگری بازار وکیل محسوب می‌شود و مردم در سفر به شیراز و گشت و گذار در بازار وکیل با این درخت عکس می‌گیرند. این درخت منحصربه فرد در بازار وکیل سال گذشته آسیب دید، با این وجود تک درخت آرزوها گردشگران را به سوی خود جذب می کند.

فارس- تک درخت آرزوها

فارس

سنگ صبور

مروارید سبز ارسنجان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان ارسنجان در استان فارس است. این تک درخت روییده بر یک تخته سنگ بزرگ است که به سنگ صبور نیز شهرت دارد. درخت برای رساندن ریشه‌های خود به خاک، میان صخره را در چند قسمت شکافته و توانسته به مرور خود را به زمین متصل کند. مروارید سبز در ۴ کیلومتری شمال‌غرب (شمال جغرافیایی) شهرستان ارسنجان واقع شده است که به صورت درخت بنه خود را بر روی صخره‌ای عظیم با ارتفاع تقریبی ۶ متر قرار دارد.

فارس- سنگ صبور

فارس

درخت تنهایی

منطقه حفاظت‌شده بهرام گور در مرز استان فارس و کرمان با اینکه در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی مخاطراتی را برای این منطقه به همراه داشته است، اما تک درخت تنهایی در یک زمین وسیع و خشک همیشه مورد توجه بوده است. از این درخت به عنوان تک درخت تنهایی یاد می‌شود.

فارس- درخت تنهایی

اصفهان

تک درخت بنه

درخت کهنسال بَنه معروف به «پیرقوچ» با قدمت بیش از ۳۰۰ سال به عنوان اثر طبیعی ثبت ملی شده است. تک درخت بَنه (پسته کوهی) روستای قمیشلو شهرستان دهاقان قدمتی 300 ساله دارد. پیرقوچ حدود ۹ متر ارتفاع و ۱.۵ متر قطر دارد و محیط پیرامون آن پنج متر است.

اصفهان- تک درخت بنه

منبع: روزنامه همشهری