براساس قرعه‌کشی انجام‌شده، سعید جلیلی به‌عنوان نامزد شماره یک و مسعود پزشکیان به‌عنوان نامزد شماره دو تعیین شدند.

به گزارش همشهری آنلاین، اولین مناظره مسعو پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات دوشنبه -۱۱ تیر - روی آنتن رفت و سه‌شنبه شب - ۱۲ تیرماه- ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم برگزار خواهد شد. ‌

مناظره امشب بعد از ۱۵ سال مناظره‌های ۲ نفره برگزار می شودو این مناظره با مناظره‌هایی که در مرحله اول انتخابات برگزار شد تفاوت‌های جدی دارد.

از میان نامزدها مسعود پزشکیان و سعید جلیلی موفق به کسب بیشترین آرا شدند و به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند.

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برای انتخابات نهمین رئیس جمهوری روز جمعه - ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با پخش سرود ملی کشورمان آغاز شد.

سوال مجری: شما اگر رئیس جمهور شوید برنامه شما چه هست که در دوره بعدی شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات باشیم؟

جلیلی: برای افزایش مشارکت در انتخابات برنامه دارم

سعید جلیلی در ابتدای این مناظره گفت: همه دیدیم که نتیجۀ انتخابات از قبل تعیین‌شده نبود و مردم بودند که تعیین‌کننده بودند.

وی با بیان اینکه برای افزایش مشارکت در انتخابات برنامه دارم،اضافه کرد: یکی از برنامه‌های دولت من این است که مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف بیشتر شود.

این نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر ما قدرتی امروزی داریم این حاصل مشارکت مردم است. نقش مردم را باید پاس بداریم.

پزشکیان: بدون رضایت مردم بنزین را گران نمی‌کنیم | ادعای توهین پسرم به اهل سنت دروغ بود

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه در اولین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با برنامه اش برای افزایش مشارکت در پور بعدی انتخابات اظهار داشت: قبل از اینکه وارد بحث شوم خبری از ما در رسانه‌ها در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح کردند؛ مردم بدانند ما بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در مورد مشارکت، عدم مشارکت ۶۰ درصدی بیانگر مشکلاتی در جامعه است و اینکه ما زنان را بازی نمی‌دهیم، اقوام را بازی نمی‌دهیم پس می‌گویند وقتی قرار نیست ما را حساب کنند چرا پای صندوق رأی بیاییم؟ قابل قبول نیست که ۶۰ درصد مردم در انتخابات مشارکت نکنند. وقتی صدا و خواسته‌های مردم را نمی‌شنویم طبیعی است که به ما رأی ندهند و خلاف خواسته‌های آنها اقدام کنیم پس حضور پیدا نمی‌کنند. ستون یک جامعه مردم هستند. وقتی مردم نمی‌آیند یعنی خلل داریم. مردم مقابل دشمن می‌ایستند و بمب و موشک یک بحث است اما مردم یک بحث.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم. شایستگی مردم را در نظر بگیرید. خبر فیکس در رجا نیوز از ما کار کردند و ۱۰ میلیارد هزینه کردند که بگویند پسر ما در زاهدان حرف‌های بدی زده و به مولوی عبدالحمید توهین و بی احترامی کردیم. این دروغ‌ها که می‌گویند و در رسانه‌ها پخش می‌کنند و عده‌ای آن را گسترش می‌دهند زشت است. آیه داریم که شیطان بر کسانی که دروغ را پخش می‌کنند نازل می‌شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما روز به روز داریم پشتوانه اجتماعی خود را بخاطر گرانی، برخورد با دختران، فیلترینگ و اینترنت از دست می‌دهیم. گذشته به این شدت نبود. تا این مسائل را حل نکنیم مشکلات برطرف نخواهد شد.

جلیلی: اینکه به مردم بگوییم فلان کاندیدا طالبان است برای مردم حل مشکل نمی کند | به همۀ دوستانم گفتم تقوا را رعایت کنند

جلیلی، در پاسخ به این پرسش که برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات که برنامه‌ای دارید گفت: اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید مردم را ببینیم که آن‌ها به این عرصه‌ها بیایند و احساس کنند که با مشارکت خودشان می‌توانند یک حرکت جمعی را با کمک دولت شکل دهند اما چرا این مسئله اتفاق نمی‌افتد چرا که بسیاری از آن‌ها دیده نمی‌شوند.

وی خطاب به پزشکیان، ادامه داد: بسیاری از کارگران و افراد محروم جامعه خطاب به آقای پزشکیان می‌گویند در مورد ما هیچ صحبتی نمی‌کنید همچنین شما در مورد زنان صحبت کردید در حالی که چند میلیون زن سرپرست خانوار و خودسرپرست داریم و این‌ها باید در برنامه شما دیده شود. یکی از مواردی که مشارکت مردم را تقویت می‌کند این است که آن‌ها ببینند که مسئله آن‌ها دیده شده است و برای آن راه حل اندیشیده شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با نشان دادن جزوه پر حجمی گفت: من در ۴۸ ساعت گذشته این میزان از مطالب مردم را بررسی کردم و آن‌ها انتظار دارند که مسائل آن‌ها دیده شود. هنوز انتخابات تمام نشده بود شما به جمعیت ۹ میلیونی اعلام کنیم که شما طالبان هستید.

جلیلی افزود: اگر در حرف‌هایی که مردم از ما می‌شنوند متوجه شوند که مسئله آن‌ها دیده شده و راه حل آن را در نظر داریم، مسئله‌ای نظیر امنیت شغلی و شغل که من در هر شهری که می‌روم در مورد آن صحبت می‌کنم و معتقدم باید در این مسائل فراتر پیش برویم و بگوییم نه تنها مشکل تو حل می‌شود بلکه از تمام استعداد تو استفاده می‌کنیم تا تو احساس رضایت کنی.

جلیلی با اشاره به رعایت اخلاق انتخاباتی، اظهار کرد: من توصیه‌ای که از ابتدای شروع انتخابات داشتم این بود که بخاطر دنیای من آخرت خود را خراب نکنید و تقوا را رعایت کنید چرا که حدود فعالیت سیاسی تقوای الهی است.

وی گفت: برخی اوقات ممکن است افرادی رفتار غلط انجام دهند. اشکال کار این است که اگر بداخلاقی‌ها از سمت افرادی در ستاد انجام شود باید جلوی این کار را گرفت.

جلیلی بابیان اینکه گاهی اوقات مشکل خود ما هستیم نه آمریکا، افزود: خیلی از موضوعات را ما انجام نداده‌ایم. برنامه ششم در مجلس ششم و دولت دوازدهم بود. چرا این برنامه انجام نشد؟

وی تصریح کرد: کار مجلس که نقش نظارتی دارد این است که مسائلی که انجام نشده را بررسی کنند.

وی با اشاره به حقوق اهل سنت گفت: هرکدام از اهل سنت حقی دارند حتی اگر رأی ندهند. این وظیفه دولت است که حق آن‌ها را انجام دهد. رفتار بدی است که ایام انتخابات حق اقوام تبدیل به معامله می‌شود.

پزشکیان: به من گفتند «منافق» در حالی که من تمام زندگیم برای اعتقاداتم است

پزشکیان عنوان کرد: اگر بخواهیم مشارکت افزایش یابد مردم باید باور کنند که مسئولان سر همان سفره‌ای می‌نشینند که آن‌ها می‌نشینند.

وی افزود: مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا که آمریکا نیست. قانون و برنامه هم وجود دارد و باید اجرا شود.

به گفته وی، گفتند به کُردها پست دادیم، اما آن‌ها سنی نبودند، اگر کسی سنی بود و استعداد داشت آیا نباید از او استفاده شود؟ بیشتر پست ها در اختیار یک عده خاص است. مردم باید مشارکت داده شوند.

پزشکیان در ادامه گفت: ما در رابطه با موضوعات مختلف برنامه داریم.

وی اضافه کرد: وقتی دستگاه‌ها برای خود سفره‌ای کردند و سفره‌ دیگری برای مردم پهن شده است مردم این را می‌بینند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مشکل مجریانی هستند که باید اراده داشته باشند.

وی در سومین بخش صحبت‌های خود اضافه کرد: این که من در مجلس دهم چه کردم؛ من که گفتم مقصر مجلس، دولت و قوه قضائیه هستند. وقتی همه آنها خلاف می‌کنند این اتفاقات می‌افتد. من چه کردم؟ در هر دوره سوال و اعتراض کردم. بارها گفتم آدم‌ها منافع شخصی دارند و اگر بیرون گذاشته شوند منافع آنها به خطر می‌افتد. وقتی مدام قانون می‌نویسید اما قرار نیست اجرا کنید به چه دردی می‌خورد؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کلی دانشجو و استاد دانشگاه را تعلیق و اخراج کردند. هر جا خواستیم مردم حرف بزنند یا می‌گیریم یا اخراج می‌کنیم و بعد می‌گوئیم تو برای اخلال در امور مملکت باید محاکمه شوی. ما مگر گذاشتیم کیان مردم مطالبه گری ایجاد شود. مردم و معلم و بازنشسته به خیابان می آیند و اعتراض می‌کنند با باتوم و محاکمه و بازداشت از آنها استقبال می‌کنیم. مردم اعتراض می‌کنند و حرف می‌زنند به آنها توجه نمی‌کنیم.

پزشکیان تصریح کرد: وقتی خلاف می‌کنم و به حرف مردم گوش نمی‌دهم و اخراج و تبعیدش می‌کنند ما مشکل پیدا می‌کنیم. ما باید به مردم اجازه دهیم صدای مردم شنیده شود. این ۶۰ درصد صدایشان شنیده شده؟ نه! ما اگر می‌خواهیم مملکت را اداره کنیم باید هوای همه مردم اعم از قومیت، هنرپیشه، ورزشکار، دانشگاهی، مناطق را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با کفر می‌شود مملکت نگه داشت ولی با ظلم نه. ظلم این است که حق و سهم یکی را به دیگری بدهی. یک عده را استخدام کنی و دیگری را استخدام نکنی. به یک عده یک جور حقوق دهی و به دیگری جور دیگر. تا دلت بخواهد از این کارها می‌کنیم. باید حق و عدالت را در کشور اجرا کنیم.

جلیلی: در ۸ سال شما اقتصاد رشد منفی داشت

جلیلی ادامه داد: نکات خوبی را آقای پزشکان مطرح کردند من امروز صبح در جمع فعالان اقتصاد دیجیتال شرکت داشتند و موضوع تعارض منافع را شما مطرح کردید و زمینه‌های پزشکی و دیگر مسائل هم این مسائل وجود دارد حرف من این است که اگر موضوع را خوب نبینیم و ناقص مطرح کنیم ناگهان می‌بینیم حوادث رخ می‌دهد مانند اتفاق‌های ۱۴۰۱ و هر ماه من در یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم و جلساتی داشتم که حداقل ۳ تا ۴ ساعت به طول می‌انجامید و تا ۶ و یا ۷ ساعت هم ادامه داشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید بین مردم و دانشجویان برویم و در مورد مسائل به آنها صحبت کنیم وقتی با همین دانشجوها در همان شرایط پرتنش و چالش صحبت می‌کردم به این نتیجه می‌رسیدیم که حرف‌های هم را متوجه می‌شویم حتی هرچند که نسبت به برخی از حرف‌های ما قانع نشوند. نکته من این است که این فضاها را ما باید شکل دهیم و من در همان ایام نه فقط دانشجوها که در میان کارگران رفتم و به هپکو و یا آذراب رفتم کارگران می‌گفتند که چندین ماه از حقوق نگرفته‌اند.

جلیلی افزود: در آن دوره‌ای که من به هپکو آذراب می‌رفتم دولت حاضر رقیب ما بود و همان زمان کارگر هپکو من را به آغوش گرفت و گفت خوشحالم که این‌جا به مشکلات ما رسیدگی می‌کنید. وقتی در ۸ سال شما رشد منفی داشته باشید و یا رشد صفر داشته باشید و متوسط رشد ۷ دهم درصد دانشجویان و دانش آموختگان می‌گویند که آینده شغلی ما چه می‌شود و اساتید دانشگاه‌ها نسبت به نقش خود باید احساس خوبی داشته باشند.

پزشکیان: اجازه دهیم مردم قانون را مطالبه گری کنند

وی افزود: الان در دانشگاه تبریز، ما بارها پرسیدم چرا این بچه‌ها را اخراج کردید؟ وقتی بچه‌ها را مسموم می‌کردند بعضی گفتند چرا این‌طور می‌کنید؟ این‌ها گرفتند و برخی را اخراج کردند!

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما وقتی می‌گوئیم مردم، باید اجازه دهیم مردم قانون را مطالبه گری کنند و اجازه دهیم بپرسند و فریاد بزنند که چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟

وی ادامه داد: حرف از برنامه می‌زنند، آیا دولت‌ها به برنامه‌ای که خودشان نوشتند عمل می‌کنند؟ برنامه می‌نویسند اما کار دیگری می‌کنند، بیشترین مشکل در جامعه این است که حرف می‌زنیم اما عمل نمی‌کنیم؛ هیچ فریضه‌ای از فرایض الهی به اندازه عمل به وعده مورد توجه نبوده است.

کاندیدای چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با این روند از نظر علمی غیرممکن است که به اهداف برسیم؛ باید صادقانه با مردم حرف بزنیم، اگر با مردم صادق باشیم می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم.

وی گفت: قرار بود بر اساس سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۴ در منطقه اول شویم؛ اما آیا شده‌ایم؟

جلیلی: امر به معروف و نهی از منکر باید از دولت و کارگزاران شروع شود


سعید جلیلی در پاسخ به سوال سوم مناظره مبنی بر اینکه ممکن است اقشار مختلف مردم درباره موضوعات مختلفی اعتراض داشته باشند، اگر رئیس‌جمهور شدید چه سازوکاری طبق قانون اساسی برای شنیدن اعتراض مردم خواهید داشت؟ گفت: از افتخار مردم‌سالاری دینی است که اگر وظیفه‌ای را برای دولت تعریف می‌کند، نمی‌گوید دولت فقط باید آن را انجام دهد و تک‌تک مردم هم این امکان را دارند که مسائل را دنبال کنند. امر به معروف و نهی از منکر بحث متعالی است و باید از دولت و کارگزاران شروع شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هرکس باید مسائل را دنبال کند و ببیند اگر مشکلی هست، اعتراض را بیان کند. اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست و یعنی اینکه مشخص شود که فلان مسئله خطاست و ناقص است.

جلیلی اضافه کرد: باید بین مردم رفت و بنده در ده‌ها دانشگاه استان‌های مختلف در زمان دولت رفیق رفتم و دانشجویان سوالات خود را مطرح می‌کردند و شاهد بودیم اگر درست جواب داده می‌شد، قانع می‌شدند. ما این کار را در دولت آقای روحانی هم انجام دادیم که در دانشگاه حضور داشتم.

وی بیان کرد: باید همه اقشار دیده شوند، نکاتی که آقای پزشکیان می‌گوید از سر دل‌سوزی هست ولی کافی نیست. وقتی برنامه تبدیل به قانون می‌شود، الزام دارد و همه باید آن را پیاده کنند. رشد ۸ درصدی در برنامه مطرح شده و باید برای بخش‌های مختلف برای عملیاتی کردن این مسئله برنامه داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید برای هر دانشگاه و هر بخش یک نقش تعریف کرد تا بتوان به این رشد ۸ درصد رسید. این مسئله نیازمند برنامه است.

جلیلی درباره این سازوکارهای طرح اعتراض گفت: باید حرف‌ها شنیده شود، چرا کارگر به خیابان می‌آید؟ چون حرف او شنیده نمی‌شود. اگر دفتر ما باز باشد تا مسائل این افراد مطرح شود و دنبال هم شود، به کف خیابان نمی‌آید. در وقایع آبان ۱۳۹۸ به دانشگاه شهید مدنی تبریز رفتم و دانشجویان اشکالی را درباره واگذاری ماشین‌سازی تبریز مطرح کردند و من هم استقبال کردم و مقام معظم رهبری هم این کار دانشجویان را تحسین کردند.

وی بیان کرد: این یک رویکرد و نگاه است؛ باید مسائل شنیده و دنبال شود. هرکس در توان خود باید مسائل مردم را دنبال کند.

پزشکیان: وظیفه ما عمل کردن به قانون است


مسعود پزشکیان گفت: این یک راه حل علمی دارد و ما اگر بر اساس همین راه حل علمی حرکت کنیم هیچوقت به شرایط فعلی دچار نمی‌شویم.

وی افزود: ما در مدیریت ۳ اصل داریم. اول اینکه چه کسی مسئول است، دوم اینکه چگونه باید عمل کنیم و سوم اینکه چطور باید پاسخگو باشیم. اگر ما در یک سیستم که برنامه دارد مسئول را بیاوریم و به او بگوییم که تو مسئول هستی که این کار را بکنی و اگر آن کار را نکرد او را مجازات کنیم، مشکلات قابل حل است و یک مدیر به این راحتی نمی‌تواند حق یک کارگر را ندهد و یک دانشجو را به راحتی بیرون بیندازد.

وی افزود: ۹۹ درصد از مدیران کشور نمی‌دانند قانون برنامه یعنی چی. حتی وزیران، رئیس دانشگاه یا مدیرکل‌ها نمی‌دانند که قانون برنامه یعنی چی. بنابراین قدم اول این است که وقتی دولت قانون مصوب را از مجلس تحویل گرفت، برای او تعیین کنید که فلان کار را انجام دهد و او را نسبت به انجام دقیق قانون مسئولیت پذیر کنید و اگر برخورد نکرد او را تنبیه کنید. وضعیت الان ما به گونه‌ای است که مدیر ما وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد ولی کتک آن را پرسنل و مشتری می‌خورد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: بنده در زمانی که وزیر بودم یک روز کارمندان اعتراض کردند و من دیدم که ماموران حراست در تلاش هستند تا صداها را خاموش کنند. به حراست گفتم که چرا اعتراض می‌شود. آنها گفتند که حقوق‌شان را می‌خواهند. من به آنها گفتم که مقصر من هستم و باید پول آنها را بدهم و عذرخواهی کردم و آنها هم بعد از حل شدن مشکل‌شان به دنبال زندگی‌شان رفتند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: وظیفه ما این است که با هم دعوا نکنیم و به قانون عمل کنیم. مردم حق دارند که اعتراض کنند. ما به مردم می‌گوییم که برای اعتراض کردن اجازه بگیر و بعد به او اجازه اعتراض کردن هم نمی‌دهیم.

پزشکیان در پاسخ به این که برای اینکه یک اعتراض به اغتشاش تبدیل نشود، چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: اگر اجازه اعتراض داشته باشند مگر دیوانه‌ هستند که اغتشاش کنند. وقتی ما جواب مردم را نمی‌دهیم خب معلوم است که دست به اغتشاش می‌زنند.

جلیلی: سرعت اینترنت باید ۱۰ تا ۵۰ برابر افزایش پیدا کند


سعید جلیلی در ادامه سخنانش عنوان کرد: سوال اصلی الان این است که رئیس جمهور در حوزه اجرای قانون چه نقشی باید ایفا کند و اگر دولت قانون را اجرا نمی‌کند رئیس جمهور چکار باید کند. مردم رئیس جمهوری می‌خواهند که قانون را اجرا کند. اگر مردم احساس کنند قانون اجرا نمی‌شود می‌گویند شاید آینده هم قانون اجرا نشود.

وی افزود: ما می‌گوییم رشد هشت درصد که همینطوری انجام نمی‌شود پس باید از وزیر برنامه عملیاتی بخواهیم و بگوییم این وظیفه توست و باید انجام دهی. رئیس‌جمهور باید ماهانه و ۶ ماه یکبار از وزرا سوال کند که برای اجرای برنامه چه کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از باورهای من این است که یک بخش عمده‌ای از فرصتها در فضای مجازی است و فضای مجازی با فضای حقیقی عجین شده و دولت باید برای آن برنامه داشته باشد. باید بگوییم چطور می‌خواهم سرعت اینترنت را زیاد کنیم. بر اساس محاسبات ما باید سرعت اینترنت موبایل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰ برابر افزایش پیدا کند.

جلیلی تصریح کرد: در هر عرصه‌ای برای اینکه بتوانید از آن بهره برداری حداکثری داشته باشید باید برخورد مسئولانه با آن داشته باشیم و مسئولیت پذیر باشیم. در عرصه‌های مختلف مسئولیت پذیری باید طبق قانون بوده و سلیقه‌ای نباشد آنوقت این فضای مجازی موثر می‌شود. ما نیروی انسانی بسیار ارزشمند داریم و یکی از مطالبات فعالان مجازی این است که برخی اقدامات را ما خودمان انجام می‌دهیم دولت باید در بحث تنطیم گری ورود کند و آنوقت خود مردم خیلی از کارها را به بهرترین شکل انجام می دهند؛ لذا ادارات باید پناهگاه مردم باشند.

پزشکیان: در مسائل امنیتی می توان اینترنت را قطع کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره گفت: تمام دنیا در مواقع خاص محدودیت برای اینترنت دارند اما نه برای ایام عادی.

وی افزود: الان مردم بیش از اینترنت پول فیلترشکن می‌دهند و در این فیلترشکن تازه آن محدودیت و کنترل هم دیگر نیست و به هر سایتی خواهند رفت.

پزشکیان ادامه داد: فیلترینگ و اینترنت آزاد در کجا باید رعایت شود. نمی‌توانید بگویید ما می‌خواهیم در یک قفس زندگی کنیم و ارتباطی با دنیا نداشته باشیم. مثلا در دانشگاه‌ها برای ارتباط با دنیا به اینترنت آزاد نیاز است.

وی ادامه داد: صاحبان شرکت‌ها با پلتفرم‌های بزرگ صحبت کنند و این مسئله مسئولیت‌پذیری را حل کنند. چه کسانی هستند که الان فیلترشکن‌ها را می‌دهند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خیلی‌ها با کاری که در فضای مجازی شد کسب و کارشان را از دست دادند. در وضعیت عادی همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند؛ چرا اینطور است؟

پزشکیان تصریح کرد: یک وقتی تظاهرات و اعتصابات بود ولی الان که هیچ خبری نیست؛ چرا الان فیلتر می‌کنید و مردم را از زندگی ساقط می‌کنید و دانشگاه‌ها و بیمارستانها را هم با مشکل روبرو می‌کنید؟

وی ادامه داد: باید کاری کنیم مردم در فضای مجازی راحت زندگی و درآمد کسب کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کجای دنیا مثل ما عمل می‌کند؟‌ ما از خودمان قرار نیست چیزی را اختراع کنیم. مشابه دنیا عمل کنیم. ما داریم مردم را از زندگی ساقط می‌کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: چه کسانی الان پول فیلترشکنها را می خورند؟ مالیات هم نمی دهند! در مسائل امنیتی می توان اینترنت را قطع کرد.

جلیلی: فضای مجازی فرصت‌های زیادی دارد


نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی اظهار داشت: اگر می‌گوییم فضای مجازی یک فرصت است، باید برای آن برنامه داشته و به مردم بگوییم می‌خواهیم چه کنیم. یکی از این مباحث این است که می‌خواهیم در فضای مجازی مصرف‌کننده و یا تولیدکننده باشیم؟ و یا نگاه‌مان به سکوی داخلی و یا خارجی باشد؟ بله، سکوی خارجی بیاید و مسئولیت بپذیرد و فعالیت کند ولی اگر این نگاه را داریم که می‌خواهیم فعال باشیم و منعفل نباشیم، باید چطور عمل کرد؟

جلیلی خاطر نشان کرد: چرا نباید پول اینترنتی که از مردم گرفته می‌شود و مردم در آن محتوا تولید می‌کنند به آنان داده نشود؟ ما در برنامه داریم ۱۰ درصد از هزینه اینترنت باید به مردم برگردد.

وی ادامه داد: در برنامه داریم که می‌خواهیم ششمین کشوری باشیم که کاوشگر به ماه می‌فرستیم.

جلیلی: رئیس‌جمهور باید مسائل کشور را بشناسد تا بتواند تصمیم‌گیری کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شد شما پایگاه حزبی مشخصی ندارید و مطرح می‌شود که فرد بسته‌ای هستید؛ آیا با کار تشکیلاتی مخالفید و تصمیم‌گیری در دولت شما چطور خواهد بود؟ گفت: موضوعات در کشور ما مختلف است و راه این است که باید جلسات کارشناسی برگزار شود و به تصمیم برسیم. نکته این است که ما هم‌اکنون از مقام رئیس‌جمهور سخن می‌گوییم و رئیس‌جمهور باید تصمیم بگیرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: وقتی فرد برای ریاست جمهوری اعلام آمادگی می‌کند، باید در عرصه‌های مختلف نگاه‌های مختلف را شنیده و به جمع‌بندی رسیده باشد. در دنیا احزابی هستند و بر این موضوعات کار می‌کنند و یک نفر از آن حزب این برنامه را دنبال می‌کند.

وی افزود: ما با برخی جلسات محفلی و لابی‌ها به این نتایج برای اجرای برنامه‌ها نمی‌رسیم،؛ اتفاقاً دیدگاه ما این است که محدود و بسته به یک جریان و نگاه نیستیم و همه ایران سرای من است. اینکه بنده گفتم در ۱۱ سال مسائل را بررسی کردم و فردی هم در مناظره به من گفت ۱۱ سال زنبیل گذاشته‌اید؛ اگر می‌خواهیم به کشور کمک کنیم، باید به مسائل اشراف داشته باشیم و به جمع‌بندی رسیده باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در مقام اجرا قرار دارد؛ باید رئیس‌جمهور بتواند تصمیم سریع را به‌موقع بگیرد و اگر تأخیر و تزلزل وجود داشته باشد، زمان از دست می‌رود. سیاست خارجی عرصه استفاده از فرصت‌هاست و باید از فرصت‌ها استفاده کنیم؛ این نیازمند اشراف است و اگر احاطه باشد، فشار خارجی و بعضاً کارشکنی داخلی از بین می‌رود.

جلیلی ادامه داد: بنده در ۸ سال گذشته با ۲۴ صنف جلسه داشتم و به ۱۷ مانع تولید و رکود در بازار رسیدیم. باید این مسائل شناخته شود تا بتوان کار را پیش بُرد.

پزشکیان: اگر رقابت باشد حتما خودروسازان خودشان را اصلاح می‌کنند


مسعود پزشکیان در ادامه سخنانش در مناظره گفت: ماشین‌هایی که قیمت آن ۲۰ هزار دلار است ما در این مملکت که حقوق حقوق‌بگیرانمان ۲۰۰ دلار است، ۱۰۰ هزار دلار می‌فروشیم. در صورتی که اگر ما مرز را باز کنیم که ماشین خارجی بیاید، مشکل قابل حل است. ما در مملکت را بستیم و یک سری خودروهایی را تولید می‌کنیم که مردم مجبورند از همین خودروها استفاده کنند. اگر رقابت باشد حتما خودروسازان خودشان را اصلاح می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که چطور در حوزه‌ کارشناسی تفکرات مختلف و بعضا متضاد را در کنار هم خواهد چید و تصمیم‌گیری خواهد کرد؟ عنوان کرد: وقتی می‌گویم کارشناسی، اقتصاد ۱۲۵ فوق تخصص دارد. وقتی دو کارشناس می‌آیند باز دو نظر مختلف دارند. اینکه کی در کجا کارشناس است، خودش یک مسئله است. اینکه دید ما چیست، ما گفتیم دیدمان حق و عدالت است. در بحث عدالت در سلامت و آموزش معتقدیم که نباید مبتنی بر بازار آزاد باشد. قرار نیست که یک مادری که فرزندش روی دستش در حال مرگ است، به او خدمات پزشکی ندهیم. قرار نیست که یک روستایی در مدرسه بد بنشیند و یک عده آدم‌های پول‌دار بچه‌های خود را با دوپینگ در مدارس خوب ثبت‌نام کنند و بعد بچه‌های روستایی در کنار بچه‌های پولدار با هم رقابت کنند.

پزشکیان گفت: من وقتی چشمم مریض است به دنبال جراح شکم نمی‌گردم. حالا اگر قرار است ما در گندم اقتصاد را تعریف کنیم، به سراغ کسی می‌رویم که متخصص این حوزه باشد. ما وقتی از اقتصاد پزشکی صحبت می‌کنیم یک متخصص اقتصاد معمولی نمی‌تواند در این حوزه نظر دهد و باید به سراغ متخصص حوزه اقتصاد پزشکی برویم.

وی در پاسخ به این سوال که در سیاست خارجی و اقتصاد دو تفکر متضاد را چطور می‌توان مدیریت و انتخاب کرد؟ افزود: سیاست خارجی اصولا باید بستر را برای تاجران و اقتصاددانان ما در دنیا آماده کند. اینکه ما می‌خواهیم در روابط خارجی، کشاورزی را در دستور کار قرار دهیم، این یک نگاه می‌خواهد و اگر می‌خواهیم صنعت را اولویت بدهیم، این یک نگاه دیگر می‌خواهد. چرا دبی و امارات موفق شدند؟ علت این است که آنها کارشناس مربوطه را پیدا کردند و از او نسخه گرفتند و آن نسخه را اجرا کردند.

پزشکیان: مشکل اصلی ما در مملکت اختلاف است

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امکان ندارد کسی که برای وزارت بهداشت برنامه می‌نویسد، اما در درون آن وزارتخانه نباشد. نمی‌تواند مشکلات آن را حل کند.

وی افزود: مشکل ما در کشور نبود راه حل نیست، مشکل آدم‌هایی است که مهارت ندارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مشکل اصلی ما در مملکت اختلاف است؛ FATF وقتی دولت قبل است مخالفت می‌شود ولی در دولت بعد هست موافقت می‌شود.

پزشکیان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در دنیا رشد کنیم هرچه ارتباطمان را بیشتر کنیم بهتر می‌توانیم زندگی کنیم. اول از همسایه‌ها شروع کنیم و بعد هرچه توانستیم جلوتر می‌رویم.

وی ادامه داد: هنر وزارت خارجه یا سیاست خارجه باید این باشد که قابلیت انعطاف و آلترناتیوهای مختلف برای مذاکره و تجارت داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: اگر هیچ گزینه دیگری نداشته باشیم، آن گزینه، به قیمت ارزان می‌خرد و گران به ما می‌فروشد و نمیتوانیم کاری کنیم.

پزشکیان ادامه داد: من با ریز قضیه برجام کاری ندارم؛ ترامپ و نتانیاهو مخالف بودند؛ آنها که سفارت عربستان و انگلیسی را آتش زدند مخالف بودند؛ عربستان هم مخالف بودند؛ چقدر به کشور ضرر زدند؟

وی افزود: نتانیاهو خودش را می‌کشت که برجام اجرا نشود. ما هم در داخل دعوا کردیم تا این برجام نشود! وقتی معامله می‌کنی و گفتگو می‌کنی یک چیزی می‌دهی و یک چیزی می‌گیری.

پزشکیان تاکید کرد: اگر طرف مقابل تعامل نکند، با توانمندی های خودمان زندگی می کنیم و مشکلات را حل می‌کنیم ولی از تمدن دور خواهیم ماند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: می‌دانید الان چقدر به خاطر FATF و برجام ضرر می‌کنیم؟ چند هزار میلیارد روزانه ضرر می‌کنیم. عده‌ای هم کاسب تحریم هستند.

وی بیان داشت: ما براساس سیاستهای رهبری بر سه اصل حکمت، مصلحت و عزت پیش میرویم اما باید در داخل اتحاد و همبستگی ایجاد شود دست از این اختلافات برداریم و سهم خود را برداریم نباید دور خود قفس ایجاد کنیم الان عراق، ترکیه و چین پول ما را نمی‌دهند.

جلیلی: در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار

سعید جلیلی در بخش دیگری از صحبتهای خود در حوزه روابط خارجی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند شما نمی‌توانید با دنیا تامل کنید و اینکه چه برنامه‌ای برای خنثی کردن تحریم‌ها یا مذاکره با آمریکا دارید؟ گفت: بحث سیاست خارجی امتداد بحث داخل است و اگر میخواهید اقتصاد داشته باشید باید سیاست خارجی موفق داشته باشید.این اشتباه بود که در روابط خارجی به چند کشور که بیشترین اختلاف با ما را داشتند متمرکز شدیم.

وی افزود: دنیا ۲۰۰ کشور است و اگر به سمت کشورهایی برویم که بیشترین اختلاف را با ما دارند مشکل حل نمی‌شود. در برجام ۱۵ بار آژانس گزارش نوشت که ایران تعهداتش را انجام داده اما طرف مقابل از آن خارج شد.

جلیلی ادامه داد: سیاست خارجی جای دیدن واقعیت‌ها است و نباید زود ملت خودمان را متهم کنیم و طرف مقابل را تبرئه کنیم. نتیجه برجام آن شد که تحریم‌ها اضافه شد و ۸۰۰ تحریم تبدیل به ۱۵۰۰ تحریم شد. اشکال کار این بود که روابط با دنیا را منحصر به چند کشور کردند اما هنر سیاست خارجی این است که به ۲۰۰ کشور نگاه کنید و از نقاط اشتراک و حتی نقاط اختلاف به نفع خودتان استفاده کنید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر در سیاست خارجی آن ابعاد قضیه را نبینید و از قدرت مردم استفاده نکنید روابط خارجی محکم نمی‌شود. روابط خارجی ما با ترکمنستان از هفت میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسید این نتیجه همان سیاست‌های غلط بود.

جلیلی اظهار داشت: در FATF همین آقای طیب نیا که الان در ستاد شما(پزشکیان) است رفت با آن گروه توافق کرد؛ بسیاری از کشورهای اروپایی نصف این تعهدات ما را هم انجام نداده‌اند اما آنها در قابل ما می‌گویند باید همه بندها را اجرا کنید و تازه این را هم قبول ندارند، اما ما می‌آییم مردم خودمان را متهم کرده و واکسن نمی‌خریم.در دولت گذشته اعضای دولت نامه نوشتند اگر FATF امضا نشود ما نمی‌توانیم حقوق اسفند ۹۷ را بدهیم.

وی ادامه داد: اگر اشراف به مسائل نداشته باشیم و تشخیص غلط بدهیم نمی‌توانیم راه حل درست را ارائه کنیم. در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار. آنها اول باید تعهداتشان را انجام دهند اگر نداند ما نباید معطل آنها باشیم و باید دنبال فرصت‌های دیگر باشیم. آنها خودشان به شکست معترف هستند اما ما شکست آنها را قبول نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما الان ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، شما در مجلس هستید بگویید نفت را چند می فروشیم؟ قیمت نفت در دنیا متغیر است و ما هم مطابق دنیا می‌فروشیم. اینجا باید مسئله را درست شناخت. ما در دولت قبل ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم اما برای اینکه معطل نماندیم امروز ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. اما اگر شما در داخل مشکل داشته باشید حتی اگر نفت هم بفروشید مشکلی حل نمی‌شود. الان در فروش نفت ۲ تا ۴ درصد پرتی نفت داریم و این عدد بسیار بزرگی نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار در ۴ سال است و باید این مشکل را حل کرد.

جلیلی: باید مذاکره و خنثی‌سازی تحریم‌ها دنبال شود


سعید جلیلی در ادامه سخنان خود گفت: گفته می‌شود گفت‌وگو کنیم و بده‌بستان داشته باشیم؛ رفتند و ده‌ها چیز دادند و او از برجام خارج شد. ما امروز در برجام طلبکاریم چون تعهدات‌مان را اجرا کرده‌ایم. باید در این‌زمینه طلب‌کاری کنیم و بگوییم ما تعهدات را انجام داده‌ایم و طرف مقابل انجام نداده است. این هنر نیست که ده‌ها چیز بدهیم و او هم تحریم را برندارد. آقای روحانی روز قبل از خروج آمریکا از برجام گفت حتی اگر خارج هم شوید ما خارج نمی‌شویم؛ این دیپلماسی است؟ این یعنی من همه چیز می‌دهم و اگر خارج شوید، من در توافق می‌مانم.

وی بیان کرد: من در زمان برجام توضیح دادم و بعد از حدود 9 سال بهتر گواهی روشن شد ابزاری که او برای فشار بر ما دارد، تحریم‌هاست و طرف مقابل اذعان کرد که تحریم‌ها به آخر راهش رسیده و این سخنان اوباماست. ترامپ هم وقتی ازبرجام خارج شد، بنده گفتم حماقت او بود و وقتی این کار را کرد که ملت ما فهمیده باید چگونه با او مقابله کند. ما این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم و قدرت هم این است که توان خود را بشناسیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر تشخیص غلط دهید، تجویز غلط هم خواهید داشت. من بر تشخیص شما بحث دارم و در کمیسیون برجام گفتم در برجام ننوشته تحریم‌ها لغو می‌شود و 8 سال دیگر یعنی مهرماه سال گذشته باید برخی تحریم‌ها لغو می‌شد ولی سه کشور اروپایی گفتند که تعهدات‌شان را انجام نمی‌دهند.

جلیلی گفت: ما امروز اهرم تحریم که طرف مقابل می‌خواهد علیه ما بکار بگیرد را از او بگیریم؛ یک‌ راه این است که گفت‌وگو کنیم که او تعهدات خود را انجام دهد. یک بحث این است که نباید معطل ماند و شهید رئیسی این کار را انجام داد و آن مهم، خنثی‌سازی تحریم است. خود آمریکا می‌گوید ایران دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد. باید این دو راه دنبال شود.

وی عنوان کرد: نکته‌ی مهم این است که باید طرف مقابل را با اهرم‌های اقتصادی از تحریم‌کردن پشیمان کنیم. اما طرف مقابل چرا در برخی موضوعات کوتاه می‌آید؟ چون می‌بیند ما در برخی مسائل موفق می‌شویم و تهدید را تبدیل به فرصت می‌کنیم. شهید سلیمانی می‌گوید تهدید می‌تواند تبدیل به فرصت شود و این سخن نباید به سُخره گرفته شود. البته این سخن به این معنا نیست که قابلیت‌های دیگر دیده نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید با جهان تعامل گسترده داشت و شهید رئیسی این کار را انجام داد و در سریلانکا 500 میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت و این کار می‌تواند در 100 کشور دیگر هم شکل بگیرد.

پزشکیان: FATF مثل فیفا است ما اگر زیر بار قوانین آن رویم ما را بازی نمی‌دهند


مسعود پزشکیان در ادامه اظهاراتش گفت: در ارتباط با استخراج و فروش نفت مسئله خیلی روشن است. ما همین الان بخاطر نداشتن تکنولوژی، نفتی که از زمین می‌کشیم بیرون، 18 درصد است در حالی که در جهان 48 درصد است. معنی آن این است که ما در حال به نابودی کشاندن سرمایه نسل‌های آینده هستیم. یعنی اگر 100 میلیارد الان هست ما 200 میلیارد آن را زیر خاک دفن می‌کنیم.

وی افزود: ما نفت را دست کسی می‌دهیم که 3 میلیارد بشکه نفت برده و پول آن را خورده و حالا ما باید پیدا کنیم که چه کسی این کار کرده است. مگر یک فرد خودسرانه می‌تواند 10 کشتی نفت را ببرد و برنگرداند و پول این نفت را هم بخورد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما چون بازارها را از دست دادیم در مملکتی که دومین منابع گاز دنیا را دارد، در زمستان گاز صنایع را قطع می‌کنیم. این 1500 تحریم یک موقعی است که بانک ملی یا کشتیرانی را تحریم می‌کنند و یک وقت است که حسن و حسین و اشخاص را تحریم می‌کنند. خب اینها با هم قابل مقایسه که نیست.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: من در زمان برجام که در مجلس این مسئله مطرح شد از آقای جلیلی سوال کردم که اگر برجام را قبول نکنیم راهی که باید پیش بگیریم چیست؟ ما باید یک نقشه داشته باشیم. بعد از 15 سال بگوییم اگر این قرارداد را امضا نکردیم اینقدر ضرر می‌کنیم و آنقدر هم منافع بدست می‌آوریم. آیا ما اطلاع داریم که با سوءمدیریت و نبود برنامه‌ چقدر داریم به این کشور و مردم ضربه می‌زنیم. اینکه چگونه با دنیا صحبت کنیم خودش یک هنر است. قرار نیست که ما بلد نباشیم حرف بزنیم و هر وقت که حرف زدیم آنها ما را محکوم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر غرب به تعهدات خود عمل نکند ما باید چه کنیم؟ عنوان کرد: اینکه ما چگونه می‌توانیم یک گفت‌وگو را به نتیجه برسانیم اینطور نیست که من بایستم و بگویم که الا و لابد اینگونه خواهد شد. خب اینگونه به راه حل نمی‌رسیم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که وقتی آمریکا سردار سلیمانی را به شهادت می‌رساند و می‌خواهد فروش نفت ما را هم به صفر برساند، چه فضای گفت‌وگویی می‌تواند شکل بگیرد؟ گفت: سردار سلیمانی که بحثش جداست. آمریکا شهید سلیمانی را به شهادت رساند به این دلیل که سردار سلیمانی در مسئله غزه و سوریه موی دماغ آنها شده بود. خب این چه ربطی به دعوای قبل از این قضیه دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان چرا بازرگانان ما نمی‌توانند به راحتی ویزا بگیرند. چرا پول ما را ترکیه نمی‌دهد. چرا چین دلارهای ما را پس نمی‌دهد و قرارداد 25 ساله را اجرا نمی‌کند. چرا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. FATF مثل فیفا است ما اگر زیر بار قوانین آن رویم ما را بازی نمی‌دهند. حالا ما ممکن است 10 جای دیگر بازی کنیم ولی در بازی‌های جهانی ما را راه نمی‌دهند. حالا شما می‌گویید که راه دیگری داریم خب بگویید که ما تحریم را دور می‌زنیم و با این کار چه بلایی سر مردم می‌آید.

پزشکیان گفت: بنده بارها گفتم که برای اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به همگرایی داخلی داریم و هدر رفت گاز و نفت و تورم‌هایی که ایجاد می‌کنیم به خاطر سوءمدیریت‌ها است. ما باید به دنیا ثابت کنیم که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم. در کنار آن نیز باید بر اساس عزت، حکمت و مصلحت که دستور رهبر انقلاب است مذاکره کنیم. این یک معامله است. در معامله باید یک چیز بدهیم و یک چیز بگیرید.

پزشکیان: باید در مذاکرات آلترناتیو داشته باشیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته است چرا چون پول چاپ کرده‌ایم.

وی افزود: باید اختلافات داخلی را حل و به علم و کارشناسی احترام بگذاریم. باید نظریه کارشناسان را گوش دهیم تا ببینیم چه درست است و چه غلط.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید ضمن رعایت عزت و حکمت و مصلحت، مشکلات مردم را حل کنیم. قدم اول این است که باید اختلافات را کنار بگذاریم. برای هرمشکلی در این دنیا یک راه حل وجود دارد.

پزشکیان تصریح کرد: چرا عراق که اینقدر به آن خدمت کردیم پول ما را پس نمی‌دهد؟ چرا چین که رابطه خوبی با ما دارد دلارهای ما را نمی‌دهد؟

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، بیان داشت: گفتگو آلترناتیو دارد ابتدا می‌گوییم این باید باشد و اگر آلترناتیوهای روی میز باشد پیروز هستید اگر نبود شکست خواهید خورد؛ هر چقدر بتوانیم آلترناتیوهایی روی میز داشته باشیم می‌توانیم بیشتر در مذاکرات مانور بدهیم.

جلیلی: باید در روابط بانکی و اقتصادی جایگاه خاص خودمان را پیدا کنیم

سعید جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مناظره گفت: من با شنیدن نظرات کارشناسی موافقم اما من و شما مدعی ریاست جمهوری هستیم باید قبلا نظرات کارشناسی را شنیده باشیم. ما صدها جلسه با کارشناسان صحبت کردیم و برنامه من کاملا مشخص است. باید در عرصه‌های مختلف به جمع بندی رسیده باشید اما امروز در برخی موضوعات شما تشخیص درست هم ندارید.

وی ادامه داد:‌در FATF باید طلبکار باشیم و از طرف مقابل بخواهیم که به تعهداتش عمل کند اما باید راه‌های دیگر را به صورت موازی طی کنیم. باید راه‌های مختلف جهش کشور را دنبال کرد. این جمع بندی سفر به 140 نقطه کشور است من با 24 صنف مختلف جلسه گذاشتم و صحبتهای آنها را شنیدم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در سیاست خارجی نباید معطل سه کشور شویم و باید در روابط بانکی و اقتصادی جایگاه خاص خودمان را پیدا کنیم. اگر طرف مقابل گفت تعهدات را انجام نمی‌دهم دیگر نباید شما رو به قبله بایستید! این کاری بود که در آن هشت سال کردند. هر سفارت باید به یک سکوی صادراتی شود و در صادرات باید هدفگذاری‌ها را با همسایگان مشخص کرد. باید بتوانیم از ترانزیت که یک فرصت خوب و استثنایی است استفاده کرد و باید حواسمان جمع باشد و حقوق ملت را به وقت دنبال کنیم و برای آن فکر کرده باشیم.

جلیلی گفت: شما باید تصمیم بگیرید. صادقانه گفتید در جراحی قلب وقتی مطالعه و جراحی کم دارید عقب می‌مانید؛ من می‌خواهم بگویم در اقتصاد و سیاست خارجی و ... هم همین است.

وی درباره صدور قطعنامه‌ها در زمان مسئولیت او گفت: قطعنامه در زمان لاریجانی صادر شد که همین آقای ظریف سفیر ما در سازمان ملل بود و عراقچی معاون بین الملل بود و ببینید چه رفتار غلطی رخ داد که طرف مقابل به طمع آن قطعنامه صادر کند. مهمتر از انجام یک خطا، تکرار یک خطایی است که قبلاً انجام شده است.

جلیلی: اکنون زمان تصمیم و انتخاب مردم است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان گفت: شما می‌گویید که رشد 8 درصدی شدنی نیست در حالی که این در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری معظم آمده و مشخص است که چهار سال آینده رقم خواهد خورد. این یعنی من نمی‌خواهم که مشکلات را حل کنم.

جلیلی بیان کرد: من زمانی در شورای‌عالی امنیت ملی دبیر بودم که آمریکا در شرق و غرب کشور وجود داشت؛ تصمیمات درست، آن مشکلات را حل کرد.

وی در واکنش به سخنان پزشکیان مبنی بر اینکه مگر می‌شود کسی که یک سازمان را اداره نکرده، بخواهد کشور را اداره کند؟ ادامه داد: بنده کارمند، معاون اداره، رئیس اداره و معاون وزارتخانه بودم و از پایین‌ترین به بالا رسیدم.

نامزد انتخابات خاطر نشان کرد: مردم باید تصمیم بگیرند که چه کسی فقط وعده می‌دهد و چه کسی برای امور کشور برنامه دارد.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما به‌جای اینکه دشمن را متهم کنید، مردم را متهم می‌کنید.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون وقت انتخاب و تصمیم است؛ یک نگاه این است که می‌گوید برنامه و هدف و رشد 8 درصد ممکن نیست و این کشور را عقب می‌اندازد. ما می‌گوییم یک جهان فرصت داریم که می‌توان کشور را جهش داد و می‌توان کشور را به رشد رساند.

پزشکیان: به‌خاطر نداشتن تکنولوژی ما نفتی که از زمین بیرون می‌کشیم ۱۸ درصد است

پزشکیان عنوان کرد: مشکل ما این است که نفت را از راهی که تحریم را دور می‌زنند، می‌فروشند. فردی پیدا می‌شود که ۳ میلیارد بشکه را می‌برد و می‌فروشد.

وی افزود: ما به‌خاطر سوءمدیریت روزی چند میلیارد به کشور ضرر می‌زنیم. گفت‌وگو گفت‌وگوست و پدر با برادر و فرزند گاهی به مشکل می‌خورد؛ اما نباید گفت‌وگو را ترک کند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: آمریکا شهید سلیمانی را به‌خاطر قضایای غزه و سوریه شهید کرد. ما چکار کرده‌ایم که دنیا با ما اینطور رفتار می‌کند اف‌ای‌تی‌اف مثل فیفاست و اگر زیربار حرف‌هایی که آنجا می‌زنند نرویم، ما را بازی نمی‌دهند.

وی ادامه داد: تعداد پولی که چاپ کرده‌ایم کلی بالا رفته و ۲ برابر یا ۳ برابر شده؛ چرا اینقدر پول چاپ می‌کنیم؟

جلیلی: با قدرت مسیر را ادامه خواهم داد و نه با ذلت

جلیلی نیز عنوان کرد: آقای پزشکیان شما دکتر قلب هستید، اگر تشخیص‌تان غلط باشد تجویزتان هم غلط خواهد بود

وی افزود: اسرائیل مخالف برجام بود؛ چون می‌گفت وقتی این‌ها همینطوری ده‌ها امتیاز می‌دهند چه نیازی به توافق است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید از طرف مقابل بخواهیم تعهداتش را انجام دهد. هنر نیست که ده‌ها چیز بدهی و هیچ چیز نگیری. ما امروز در برجام طلبکاریم. باید اهرم تحریم را از دست دشمن خارج کنیم.

پزشکیان: نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته؛ چون پول چاپ کرده‌ایم

پزشکیان عنوان کرد: نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته؛ چون پول چاپ کرده‌ایم

وی افزود: باید نظریه کارشناسان را گوش دهیم تا ببینیم چه درست است و چه غلط.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اف‌ای‌تی‌اف مثل فیفا است، اگر به قانون آن عمل نکنیم ما را بازی نمی‌دهند.

جلیلی: ما امروز مدعی هستیم آماده ریاست‌جمهوری هستیم

جلیلی عنوان کرد: ما امروز مدعی هستیم آمادهٔ ریاست‌جمهوری هستیم؛ نمی‌شود تازه بگوییم مسائل را بررسی می‌کنیم. ما باید در همهٔ موضوعات به جمع‌بندی رسیده باشیم.

وی افزود: در اف‌ای‌تی‌اف و برجام ما باید طلب‌کار باشیم و اجرای تعهدات طرف مقابل را مطالبه کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: من حرف اصناف را شنیده‌ام؛ به مناطق مختلف کشور سفر کرده‌ام؛ حرف مردم را شنیده‌ام؛ براساس جمع‌بندیِ صدها جلسهٔ کارشناسی به برنامه رسیده‌ام.

وی ادامه داد: ۳ قطعنامه در زمانی که آقای لاریجانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بودند علیه ایران صادر شد که آقای ظریف نمایندهٔ ایران در سازمان ملل بود.

نوبت پایانی مناظره؛ پزشکیان: از انتخابات کنار می‌روم به شرطی که اگر نتوانستید رشد اقتصادی را به ۸ درصد برساندید اعدامتان کنند

* پزشکیان: اینکه ۴ تا کلمه یاد بگیرید و دائم بگویید که نشد برنامه
* جلیلی: من برنامه‌ام را به شما ارائه می‌دهم. خب آقای پزشکیان برنامۀ شما چیست؟
* پزشکیان: من؟ مگر شما به دولت شهید رئیسی معتقد نیستید؟ و قانون برنامه داده و قرار نیست چیز جدیدی بنویسیم.
*پزشکیان: تمام آدم‌هایی که استخدام کردید از اطرافیان خودتان است.
*جلیلی: خُب بگویید در ۸ سال دولت روحانی چه کسانی استخدام شدند؟
*پزشکیان: آقای جلیلی شما کجا را تا حالا اداره کردید؟
*جلیلی: من شورای‌عالی امنیت ملی را اداره کردم در زمانی که کشور در شرق و غرب تهدید داشت. من کارمند، رئیس اداره، مدیرکل، معاون وزیر و دبیر شورای امنیت بودم و یک روزه مسئولیت نگرفتم ۱۸ سال طول کشید.
*جلیلی: شما می‌گویید رشد ۸ درصدی اقتصادی شدنی نیست، پس چطور از اجرای برنامه و سیاست کلی حرف می‌زنید؟
* پزشکیان: از انتخابات کنار می‌روم به شرطی که اگر نتوانستید رشد اقتصادی را به ۸ درصد برساندید اعدامتان کنند.

جلیلی: ضمن احترام به آقای پزشکیان، ایشان کشور را عقب می‌اندازد.

جلیلی در ادامه عنوان کرد: ضمن احترام به آقای پزشکیان، ایشان کشور را عقب می‌اندازد .

وی افزود: این بحث‌های خوبی بود، اینکه می‌گویند برنامه نداریم و باید پای صحبت کارشناسان بشینم ببینم چه می‌گویند این درست نیست.

پزشکیان: من قائل به پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف هستم

پزشکیان عنوان کرد: خنثی‌سازی تحریم یعنی واسطه‌گری، قاچاق‌فروشی و میلیاردها دلار خسارت برای ایران.

وی افزود: برای من سیاست خارجی یعنی آرامش روحی و روانیِ مردم؛ اما حالا اضطراب داریم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: سیاست خارجیِ من برای رفاه مردم است.

جلیلی و پزشکیان در پایان مناظره همدیگر را در آغوش گرفتند

جلیلی و پزشکیان در پایان نخستین مناظره همدیگر را در آغوش گرفتند.