رسانه دولتی کره‌شمالی امروز (سه‌شنبه) گزارش داد، کره‌شمالی یک موشک بالستیک تاکتیکی جدید را با موفقیت آزمایش کرد که قادر به حمل کلاهک فوق‌العاده بزرگ است. تحلیلگران معتقدند که این سلاح می‌تواند دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، رسانه دولتی پیونگ‌یانگ «کی‌سی‌ان‌ای» مدعی شد که موشک «هوآسونگ-۱۱دی‌ای-۴.۵» (Hwasong-۱۱Da-۴.۵) را با موفقیت پرتاب کرده است که به گفته آنها قادر به حمل کلاهک فوق‌العاده بزرگ با وزن ۴.۵ تُن است.

در گزارش خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی آمده است، این آزمایش با موشکی انجام شد که کلاهک سنگین شبیه‌سازی شده برای بررسی پایداری پرواز و دقت اصابت در حداکثر بُرد ۵۰۰ کیلومتر و حداقل بُرد ۹۰ کیلومتری داشت.

ارتش سئول پیشتر پرتاب موشکی روز دوشنبه کره‌شمالی را شلیک ۲ موشک بالستیک کوتاه‌برد توصیف کرده بود که یکی از آنها در اوایل پرواز شکست خورد و به هدف مورد نظر خود نرسید و گفته می‌شود احتمالا در حومه پیونگ‌یانگ سقوط کرد.

به گزارش یونهاپ، کره‌جنوبی اعلام کرد اولین موشک ۳۷۰ مایل پرواز کرد و سپس در دریای شهر چونجین در شمال شرقی، حدود ۶۵ مایلی جنوب غربی منطقه مرزی سه گانه خود با روسیه و چین فرود آمد، اما موشک دوم به سمت شمال شرقی حرکت کرد و تنها ۷۵ مایل را طی کرد و به احتمال زیاد پرتابه در نزدیکی پیونگ‌یانگ فرود آمد.

پرتاب آزمایشی روز دوشنبه پس از آن انجام شد که نظام کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، تازه‌ترین مانورهای نظامی مشترک سئول، توکیو و واشنگتن را به‌عنوان «نسخه آسیایی ناتو» محکوم کرد و نسبت به «عواقب مرگبار» هشدار داد.

یک کلاهک فوق‌العاده بزرگ به همراه یک ماهواره نظامی جاسوسی و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد، در فهرست سلاح‌های پیشرفته‌ای قرار داشت که کیم در کنگره حزب در سال ۲۰۲۱ وعده ساخت آن‌ها را داد.

هونگ مین، تحلیلگر ارشد مؤسسه اتحاد ملی کره در سئول گفت، در گزارش «کی‌سی‌ان‌ای» این سلاح «یک کلاهک فوق‌العاده بزرگ» توصیف شده که عمدا کلمه «هسته‌ای» را حذف کرده است. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «اما از آنجایی که این موشک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است، می‌توان آن را یک سلاح هسته‌ای در نظر گرفت.»

روابط میان ۲ کره در پایین‌ترین حالت خود طی سال‌های اخیر قرار دارد، به‌طوری که کره‌شمالی آزمایش‌های تسلیحاتی را افزایش داده و در عین حال بالون‌های مملو از زباله را برای همسایه جنوبی خود می‌فرستد. پیونگ‌یانگ می‌گوید این موشک‌ها به تلافی بالون‌های مملو از اعلامیه‌های تبلیغاتی ضد نظام هستند که توسط فعالان جنوبی به سمت کره‌شمالی فرستاده می‌شوند.

در واکنش به پرتاب‌های مکرر کره‌شمالی، کره‌جنوبی یک معاهده نظامی کاهش تنش را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است. همچنین برای مدت کوتاهی پخش بلندگوهای تبلیغاتی را از سر گرفت.

از سوی دیگر ارتش کره‌جنوبی امروز سه‌شنبه اعلام کرد تمرینات شلیک مستقیم در میدان‌های توپخانه نزدیک مرز با کره‌شمالی را از سر گرفته است.

براساس بیانیه ارتش کره‌جنوبی، در محدوده خط مقدم در پنج کیلومتری خط مرزی نظامی که از وسط نقطه جداکننده ۲ کره می‌گذرد، نیروهای کره‌جنوبی با استفاده از هویتزرهای خودکششی K۹ و K۱۰۵A۱ حدود ۱۴۰ گلوله شلیک کردند.

هفته گذشته، تفنگداران دریایی کره‌جنوبی هم تمرینات شلیک مستقیم را در جزایر نزدیک مرز غربی بین کره از سر گرفتند که اولین تمرین از این دست پس از توافق نظامی کاهش تنش با کره‌شمالی در سال ۲۰۱۸ بود که در ژوئن به طور کامل به حالت تعلیق درآمد.

کره‌جنوبی همچنین نسبت به گرم شدن روابط کره‌شمالی با همسایه خود روسیه، ابراز نگرانی می‌کند. غربی‌ها، کره‌شمالی را به نقض تدابیر کنترل تسلیحات با ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ خود در اوکراین متهم می‌کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ماه گذشته برای نمایش اتحاد با کیم در پیونگ‌یانگ نشستی برگزار کرد.

منبع: ایسنا