با حضور مسعود پزشکیان مراسم دیدار این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اهالی فرهنگ و هنر در سالن رایزن در تهران برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، با حضور مسعود پزشکیان مراسم دیدار این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اهالی فرهنگ و هنر در سالن رایزن در تهران آغاز شد.

منوچهر شاهسواری، جهانگیر کوثری، ابوالحسن داوودی، علیرضا رضاداد، جمال ساداتیان، عبدالجبار کاکایی، غلامرضا موسوی، سعید سهیلی، محمدعلی جعفریه، فرهاد توحیدی، احسان عبدی‌پور، مجید جوزانی، محمدمهدی عسگرپور، ابراهیم داروغه‌زاده، از جمله حاضران در این دیدار هستند.

در ابتدای این جلسه صالحی‌امیری درباره تبیین رویکرهای فرهنگی دولت «برای ایران»، گفت: اگر پزشکیان به پاستور برود و اگر دیگری به پاستور برود چه اتفاقی برای آینده فرزندان ما رخ خواهد داد. در انقلاب ۲ جریان راست و چپ در یک روند منطقی در زمان حیات امام (ره) به پاستور راه پیدا می‌کردند. بعد از رحلت امام جریانی وارد عرصه قدرت شد که رأی مردم را بی‌اهمیت می‌دانست.

وی متذکر شد: نتیجه این انتخابات بین پزشکیان یا جلیلی نیست بلکه تقابل با گفتمان رادیکالی است که معتقد است تحریم نعمت است، فضای مجازی و تکثر قومی و جنسیتی و سیاسی را تهدید، برای اهالی فرهنگ و هنر ارزش و احترام قائل نیست.

بحث هست و نیست فرهنگ و هنر مطرح است

سپس محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان و به عنوان نماینده خانه سینما، یادآور شد: بحث معیشتی هنرمندان و همچنین بحث ممیزی در دوره‌های گذشته مطرح شده بود. اما الان شرایط فرق کرده است. قبلاً ریلی وجود داشت و هنرمندان با حاکمیت علیرغم ایرادها تعامل می‌کردند. الان نمی‌دانیم لوکوموتیو رها شده است و نقش مرجعیت هنرمندان از سال ۸۸ به بعد گرفته شد. نقش فرهنگی و هنری ما گرفته شد، قبلاً از خارج از کشور و بعدها فهمیدیم با همکارانی از داخل کشور مرجعیت هنرمندان گرفته شود. الان ورود دوستان امنیتی بسیار زیاد شده است.

وی تصریح کرد: الان بحث هست و نیست فرهنگ و هنر مطرح است. آقای پزشکیان در برخی مقاطع به دلیل اینکه برخی دولتمردان با هنرمندان دوست بودند برخی زیرساخت‌ها طراحی نشده است. نظیر جایگاه‌های قانونی نهادهای صنفی.

سپس عبدالجبار کاکایی نیز به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: دیدم در مناظرات پزشکیان تاکید بر وفاق دارد. من در جامعه ادبیات همیشه به دنبال وفاق بودم ولی به دلیل نگاه امنیتی به حوزه ادبیات این اتفاق نیفتاد. متأسفانه حوزه ادبیات خانه‌ای صنفی ندارد.

وی در ادامه با قرائت شعری از ابوالقاسم لاهوتی سخنان خود را به پایان رساند.

رسانه‌ها و روزنامه‌ها از مرجعیت افتاده‌اند

پونه ندائی از اصحاب رسانه دیگر سخنران مراسم بود و یادآور شد: یکی از دلایل اینکه ۶۰ درصد پای صندوق نیامدند به خاطر این است که رسانه‌ها و روزنامه‌ها از مرجعیت افتاده‌اند و علاوه بر اینترنت، فشار و نظارت باعث شده این مرجعیت به رسانه‌های نامعتبر و معاند منتقل شود. نگاه‌های امنیتی طی ۲ دهه گذشته باعث شده فرهنگ و هنر ایران در خارج از کشور کمرنگ شود.

از اینکه در مناظره از حق مردم و استفاده از کارشناسان صحبت کردید سپاسگزاریم

سپس یدالله کابلی هنرمند شناخته‌شده خوشنویسی گفت: این هنر با انجمن خوشنویسان دارای جایگاه است. از اینکه در مناظره از حق مردم و استفاده از کارشناسان صحبت کردید سپاسگزاریم. ما صاحب استعدادهای خارق‌العاده‌ای هستیم که به دلایلی به فکر مهاجرت هستند.

برخی نیز بهانه دست دشمن می‌دهند تا تحریم‌ها بیشتر شود

در بخش دیگری از نشست، محمدرضا نوروزپور از اصحاب با سابقه رسانه، گفت: یکی از بنیادی‌ترین مشکلاتی که با گفتمان ضد توسعه داریم، این است که توسعه فرهنگ را نمی‌خواهند. نگاه پشه‌گانی به فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی بسیار تحقیرآمیز است. در کنار این نگاه عده‌ای رسد می‌کنند که از هر تحریمی حمایت می‌کنند. برخی نیز بهانه دست دشمن می‌دهند تا تحریم‌ها بیشتر شود. باید فرهنگ و هنر را تقویت کنیم و از باد توسعه نهراسیم.

در ادامه احسان عبدی‌پور نیز گفت: واقعیت که فکر می‌کنم این است که این جلسه برای زمانی است که پزشکیان رئیس‌جمهور شده است. من در مرحله اول رأی ندادم و در مرحله دوم رأی سلبی به شما می‌دهم و امیدوارم روزی به شما ارادت پیدا کنم. باید برای مناظره به پزشکیان پیشنهاداتی ارائه دهیم تا بتواند در جذب ۶۰ درصدی که رأی ندادند موفق باشد.

باید گله و انتقاد آنها را که رأی ندادند بشنوید

وی یادآور شد: اگر رئیس جمهور شدید به معنای این نیست که حقوق اکثریت را مدنظر قرار دهید بلکه باید حقوق اقلیت را هم مدنظر قرار دهید. آمار مشارکت از روز نخست انقلاب تا امروز به نصف رسیده است. شما باید گله و انتقاد آنها را که رأی ندادند بشنوید تا بدانید چرا از حاکمیت ناامید شده‌اند.

محقق‌داماد تاکید کرد: اگر رئیس جمهور شدید با فرهنگ، تحمل حرف و نقد را در جامعه ایجاد کنید. اهالی فرهنگ و هنر از شما اهمیت به فرهنگ و هنر، عدالت و ارتباط با دنیا را می‌خواهند. عده‌ای از استادان و دانشجویان اخراج شدند و باید بستر بازگشت‌شان شوید.

وی خطاب به پزشکیان اظهار کرد: در کنار فضائل شما، شما اهل آذربایجان، سرزمین ستارخان و باقرخان هستید. این ملت از شما همان رشادت را می‌خواهد. شما از سرزمینی هستید که چشم و چراغ این مملکت است.

وی تاکید کرد: در این کشور نباید کسی به خاطر فکر، مجرم شناخته شود. این کشور رئیس‌جمهوری می‌خواهد که حاکمیتی بر پایه اندیشه، تفکر، عدالت و کارشناسی شکل بگیرد. کشور باید با پشتیبانی کارشناسان، متفکران و اهل فرهنگ و هنر اداره شود.

یوسفیان‌ملا درباره موافق بودن یا نبودن پزشکیان با افزایش قیمت بنزین، یادآور شد: در مجلس هفتم بحث گرانی ۲۰ درصدی قیمت بنزین مطرح شد ولی نمایندگان طرح تثبیت قیمت‌ها تدوین کردند. پزشکیان وزیر بهداشت و درمان بود و با افزایش ۲۰ درصدی بنزین مخالف بود.

پزشکیان مخالف افزایش قیمت‌ها و بنزین است

وی مخالف افزایش بی‌رویه قیمت‌ها است. اگر کسی افزایش قیمت بنزین را توجیه کرده نظر خودش است زیرا پزشکیان مخالف افزایش قیمت‌ها و بنزین است. در ایران مردم روی سوخت و انرژی حساس هستند و اگر سوخت کران شود همه چیز گران می‌شود. پزشکیان این حساسیت را تشخیص می‌دهدو نه تنها قیمت افزایش پیدا نمی‌کند بلکه کاهش پیدا می‌کند.

سپس جعفریه مدیرعامل نشر ثالث هم گفت: بحث سلیقه را از عرصه مدیریت نشر و فرهنگ حذف کنید. وزارت ارشاد باید از زیرمجموعه‌اش حمایت کند نه اینکه برایش پرونده‌سازی کند.

وی یادآور شد: ۴۰ سال است با نگاه امنیتی در حوزه نشر درگیریم. الان تیراژ کتاب فاجعه است.

سپس جمشید بایرامی عکاس پیشکسوت نیز گفت: متأسفانه در انتخاب وزیر ارشاد روند به گونه‌ای است که اصلاً ما را نمی‌شناسند. هنرمندان جوامع پیشرفته هنرمندان لیدر هستند اما در ایران هنرمندان اینگونه نیست. هنرمندان ما در حال مهاجرت هستند و تا ۳ سال بعد وزارت ارشاد نداریم.

در ادامه محقق داماد نیز به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: ارباب فضیلت، فرهنگ و هنر به اینجا آمده‌اند با این امید که به زودی پزشکیان رئیس‌جمهور شود. اگر واژه اسلامی از روز اول اسلام تا به امروز به نفع قدرت‌ها مصادره شده اما خوشبختانه واژه جمهوری از دوران یونان باستان تا امروز مشخص است؛ جمهوری یعنی مشارکت همه.

سپس عاطفی از فعالان حوزه موسیقی متذکر شد: ما در لبه مرز هستیم. شما حرفی از موسیقی نزنید. الان در روستاها و مساجد در حال رایزنی برای جذب مردم هستند و شما باید هوشمندانه در آخرین فرصت خود یعنی مذاکره حضور پیدا کند.

یکی از فیلم‌سازان نیز در ادامه نشست گفت: تا زمانی که حکمرانی نگاه قیم‌مآبانه داشته باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. من از شما می‌خواهم مماشات نکنید. باید حرف دل ۶۰ درصد را بزنید.

به علم و کارشناسی، حق و حقوق مردم معتقد هستم

مسعود پزشکیان نیز در پایان این نشست، گفت: من به دنبال پست و مقام نیستم. بسیاری به من پیشنهاد می‌دهند فلان حرف را بزنید ولی من که نمی‌توانم همه این‌ها را در ذهن حفظ کنم. من به علم و کارشناسی، حق و حقوق مردم معتقد هستم.

کارگزار اندیشه‌ای خواهم بود که پیشرو در اعتلای ایران باشد

وی ادامه داد: نگاه ما به هنر فرق می‌کند. شما هنرمندان در این ناهمگونی و واگرایی در جامعه باید کاری کنید که در کنار هم قرار بگیریم. من کشتی نجات نیستم و باید با هم کمک کنیم که کار را درست کنیم. من کارگزار آن اندیشه‌ای خواهم بود که پیش‌برنده فرهنگ و هنر اعتلای ایران عزیز باشد.

پزشکیان تاکید کرد: من اصولگرا و قائل به حق، عدالت، انصاف، هستم. معتقد به اصلاحات هستم تا این حق و عدالت ایجاد کنیم. آمده‌ام تا فردایی که رفتیم ذکر خیری از ما باشد. شما هنرمندان باید به من کمک کنید که چگونه رفتار کنیم. تغییر لحظه‌ای اتفاق نمی‌افتد. برای همین کمک کنید تا مملکت را اصلاح کنیم. برایم طبقه، گروه و حزب و جناح فرقی ندارد.

منبع: مهر