مسئولان وزارت راه و ترابری در تازهترین واکنشها به این حوادث، افزایش قیمت سوخت و بلیت هواپیما را راهکار افزایش ایمنی پروازها اعلام کردهاند.
با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان بخش راه و ترابری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی
سوء مدیریت را مهمترین عامل مؤثر در سوانح اخیر هوایی کشور قلمداد کرده و از احتمال استیضاح وزیر راه و ترابری خبر میدهند، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری ضمن اعلام موافقت خود، افزایش قیمت سوخت و بلیت هواپیما را راهکار برون رفت از بحران تامین ایمنی پروازها قلمداد کرده است.
گرچه پیش از این نیز مسئولان بخش راه و ترابری افزایش15 تا 20 درصدی قیمت بلیت هواپیمارا بهعنوان راهکاری برای بهبود خدمات رسانی و کیفیت سفرهای هوایی اعمال کرده و با تکیه بر همین توجیه نسبت به اعمال افزایش نرخ بلیت اقدام کردند.
از سوی دیگر قیمت سوخت هواپیما نیز با حذف یارانه سوخت براساس مصوبه مجلس افزایش یافته است، اما این بار مسئولان، افزایش نرخ بلیت و سوخت را توجیهی برای تامین ایمنی سفرهای هوایی قلمداد کردهاند.
محمدعلی ایلخانی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت و سوخت هواپیما منجر به کاهش تعداد شرکتهای هواپیمایی خواهد شد، به فارس گفت: افزایش قیمت سوخت سبب میشود شرکتهای هواپیمایی نتوانند هواپیماهای فرسوده را که دارای فناوری پایین و مصرف سوخت بالا هستند به کشور وارد کنند.
وی ضمن پذیرش انتقادات مطرح شده به ناوگان هوایی کشور، افزود: تمامی مدیران شرکتهای هواپیمایی خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند که سازمان نیز در جهت ایجاد ساختارها برای جلوگیری از رخ دادن سوانح بعدی، با این افزایش قیمت بلیت موافقت خواهد کرد.
ایلخانی با بیان اینکه مهمترین چالشی که هماکنون شرکتهای هواپیمایی در ایران با آن مواجه هستند، پایین بودن قیمت بلیت است، خاطرنشان کرد: مدیران شرکتهای هواپیمایی خواستارند، قیمت بلیت از حالت یارانهای خارج شود و دولت در قیمتگذاری بلیت هواپیما دخالت چندانی نداشته باشد.
وی با بیان اینکه پایین بودن میزان قیمت بلیت، توجیه اقتصادی مطلوبی برای شرکتهای هواپیمایی ندارد، افزود: بنابراین این ایرلاینها نمیتوانند به راحتی هواپیماهای مدرن روز با فناوری بالا را به ایران وارد کنند، بنابراین هواپیماهای مدرن خود را تنها برای مسیرهای خارجی اختصاص میدهند.
این دیدگاه در حالی مطرح میشود که افزایش چندی پیش قیمت بلیت هواپیما تاثیری در بهبود خدمات رسانی، افزایش ایمنی و کاهش تاخیر پروازها نداشته است و دستاندرکاران صنعت هوایی کشور بدون ارائه هیچ گزارشی از تاثیر مثبت افزایش نرخ بلیت و حذف یارانه سوخت بر ارائه خدمات و تامین ایمنی، بار دیگر با فرافکنی نسبت به وضعیت اسفبار ناوگان هوایی فرسوده کشور، خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما شدهاند.
نکته قابل تامل دیگر آن است که در سالهای اخیر مسئولان صنعت هوایی کشور بارها فرسودگی ناوگان هوایی کشور را رد کرده و از نبود امکان پرواز هواپیماهای فاقد استانداردهای لازم خبر میدادند که دیدگاه اخیر سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری خط بطلانی بر ایمنی و استاندارد پروازها محسوب میشود.
همچنین ایلخانی افزایش نرخ بلیت را عاملی برای تامین اعتبار لازم و افزایش انگیزه شرکتهای هواپیمایی به استفاده از هواپیماهای مدرن در خطوط پروازی داخلی قلمداد کرده، این در حالی است که در سالهای اخیر با وجود تامین اعتبار لازم دولتی برای خرید هواپیماهای مدرن و تلاشهای صورت گرفته در این زمینه، نوسازی ناوگان هوایی به خرید یا اجاره هواپیماهای دست دوم و فرسوده بلوک شرق و چند هواپیمای کوچک غربی خلاصه شده و تازهترین خبرها نیز حاکی از خرید 400 هواپیمای شرقی دیگر است.
با این روند بهنظر نمیرسد افزایش قیمت سوخت و بلیت هواپیما نیز تاثیر چندانی در استفاده ایرلاینها از هواپیماهای روز دنیا و شکلگیری فضای رقابتی در صنعت هوایی کشور داشته باشد. بهتر نیست مسئولان صنعت هوایی برای مشکلات ساختاری کنونی این بخش که ریشه در سوء مدیریت و نبود تخصص لازم دارد راهکارهای دیگری ارائه کنند؟!
پیام تسلیت وزیر راه و ترابری با 3 روز تأخیر
با گذشت 3 روز از سانحه هوایی هواپیمای ایلوشن که منجر به کشتهشدن 16نفر و زخمیشدن 33 نفر از مسافران و خدمه شد، وزیر راه و ترابری پس از تاخیر 3روزه با صدور پیامی درگذشت هموطنانمان در این سانحه را تسلیت گفت.
به گزارش ایسنا، در بخشی از این پیام آمده است: این سانحه دلخراش که بهعلت سرعت بالای خلبان و عدمکنترل هواپیما روی باند به وقوع پیوسته، تأثر و تألم خاطر عمیق مسئولین وزارت راهوترابری را در پی داشته و امید است در ظل عنایات حق تعالی با مساعی همه مسئولان نظام و دستاندرکاران عرصه هوایی کشور بهرغم تحریمها و تحدیدهای دشمنان این مرز و بوم، هیچگاه شاهد چنین صحنههای دلخراشی در اقصی نقاط کشور نباشیم.