کریستیانو رونالدو مقابل اسلوونی در یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ لحظات عجیبی را تجربه کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، رمانتیک‌ترین صحنه یوروی امسال را کریستیانو رونالدو خلق کرد؛ وقتی در آخرین ثانیه نخستین نیمه وقت‌های اضافه بازی با اسلوونی، پنالتی را مقابل اوبلاک هدر داد و همانجا زارزار گریه کرد. خودش داخل زمین و مادرش روی سکوها ضجه می‌زدند. مرد گنده(!) به‌قدری روی کارش حساسیت دارد که نمی‌تواند خودش را نگه دارد. او وقتی به تیمش ضرر زده باشد، نمی‌خندد یا بی‌تفاوت نمی‌ماند. از این صحنه‌ها در سال‌های اخیر به‌خصوص از وقتی از رئال‌مادرید جدا شده، زیاد از رونالدو دیده‌ایم و پس از مرگ فرزند به دنیا نیامده‌اش بیشتر هم شد. رونالدو در فینال یورو۲۰۱۶وقتی فهمید به‌دلیل مصدومیت نمی‌تواند به بازی مقابل فرانسه میزبان ادامه دهد، گریه‌اش گرفت. آن صحنه باعث شد همبازیانش از جان و دل مایه بگذارند تا نخستین جام ملی را برایش به ارمغان بیاورند. رونالدو دوشنبه‌شب بعد از زدن پنالتی‌اش در ضربات پنالتی آخر بازی رو به هواداران عذرخواهی کرد. آخر این بازی دیگو کاستا، دروازه‌بان پرتغال؛ نخستین دروازه‌بانی که ۳پنالتی در یک بازی یورو مهار می‌کند، پس از آنکه فهمید جایزه بهترین بازیکن زمین را دریافت کرده، گریه‌اش گرفت. شب احساسی و رمانتیکی بود.

حمله به بی‌بی‌سی

روزنامه‌های انگلیسی عادت دارند با اسم افراد تیتر یک کلمه‌ای یا یک جمله‌ای بسازند. هر روز روی جلدشان چندین مورد از این دست تیترها را می‌شود دید که اکثرا طنز است؛ گاهی عمیق و در بیشتر موارد سطحی. بنگاه خبری بی‌بی‌سی پس از آنکه کریستیانو رونالدو در جریان بازی پنالتی را از دست داد، تیتر زد «میستیانو پنالدو» که بخش اول از فعل Miss به‌معنای از دست دادن و بخش دوم اشاره‌ای به لقب هیترهای (متنفران) رونالدو داشت. این هیترها به‌خاطر پنالتی‌های زیادی که رونالدو گل می‌کند به او لقب پنالدو داده بودند. این شیطنت و طنز ساده واکنش‌های منفی زیادی در پی داشت. ازجمله جان تری، کاپیتان اسبق چلسی و تیم ملی انگلیس که از بی‌بی‌سی به «زباله واقعی» تعبیر کرد. اسطوره چلسی در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال۲۰۰۸یک پنالتی را از دست داده بود. حتی برخی هواداران لیونل مسی هم به این رسانه حمله و اعتراض کردند.

ستاره‌های دیگری هم از رونالدو حمایت کردند، ازجمله رایان گارسیا، پدیده بوکس که نوشت: «مردهای واقعی گریه می‌کنند.» روبرتو مارتینس، سرمربی اسپانیایی تیم ملی پرتغال گفت: «کریس نیازی به اثبات خودش ندارد. او کاپیتان ماست و نشان داد که در زندگی و فوتبال لحظات سختی وجود دارد اما ما نمی‌توانیم تسلیم شویم. او نشان داد که وقتی اوضاع خوب پیش نمی‌رود چه کار کنیم.»

پنالدو

رونالدو هر ۲۴پنالتی آخرش را گل کرده بود اما مقابل اوبلاک نتوانست گل ملی شماره۱۳۱خود را بزند و به رکورد گلزنی در ۶یورو برسد. بعد از حدود ۳سال (۸۸۷روز) بود که رونالدو پنالتی از دست می‌داد. او پس از بازی تأیید کرد این آخرین دوره‌ای است که در یورو بازی می‌کند: «این فوتبال است، کسانی که شکست می‌خورند کسانی هستند که تلاش می‌کنند. واضح است که وقتی نتوانیم گل بزنیم مایوس‌کننده است اما فوتبال همین هست. من امسال ۲بار وقتی بازی به ضربات پنالتی کشیده شکست خوردم اما امروز برنده شدم. فکر می‌کنم فوتبال گاهی اوقات باید عادلانه باشد و امروز عادلانه بود زیرا فکر می‌کنم پرتغال مستحق برد بود.»

کریستیانو رونالدو (۳۹سال و ۱۴۷روز) مسن‌ترین بازیکنی شد که در ضربات پنالتی در یورو ضربه ‌خود را گل می‌کند. او هنوز نتوانسته عنوان مسن‌ترین گلزن ادوار یورو را از لوکا مودریچ پس بگیرد.

تقابل با امباپه

در مرحله بعدی فرانسه و پرتغال روبه‌روی هم قرار می‌گیرند؛ جدال امباپه با اسطوره دوران کودکی‌اش و تکرار فینال۲۰۱۶.تقابل‌های کریستیانو و امباپه: ۴بازی، ۳برد رونالدو، یک مساوی و بدون پیروزی برای امباپه، ۵گل زده رونالدو و بدون گل‌زده برای امباپه.
رونالدو در همه رقابت‌های این فصل: ۷۲گل و پاس گل، امباپه: ۷۱گل و پاس گل. یادی کنیم از فینال یورو۲۰۱۶، جایی که امباپه در تیم‌های پایه فرانسه عضویت داشت و پس از شکست فرانسه در فینال همه هم‌تیمی‌هایش به خواب رفتند اما او بیدار ماند تا جشن قهرمانی اسطوره‌اش را با پرتغال تماشا کند. عکس این رویداد دیروز بازنشر شد.

تسلیم ممنوع!

فوق‌ستاره پرتغالی درمورد صحنه گریه‌اش گفت: «من هرگز از رویارویی با چیزی نترسیده‌ام، گاهی اوقات کار درست را انجام می‌دهم، گاهی اوقات درست نمی‌فهمم اما هرگز کلمه تسلیم را کنار اسم من نخواهید شنید.» رونالدو درباره پنالتی‌ای که از دست داد، هم توضیح داد: «می‌خواستم پنالتی را گل کنم و به تیم کمک کنم به مرحله بعد برویم اما نشد. در طول سال، یک‌بار در زدن یک ضربه پنالتی کوتاهی نکردم و زمانی که بیشتر از همه نیاز به گل کردن آن داشتم، آن را از دست دادم. اگر به بازی خوب نگاه کنید، می‌بینید که اسلوونی تمام بازی را در دفاع سپری کرد و وقتی اینطور باشد کار سخت می‌شود. در این بازی غم و اندوه زیادی وجود داشت اما پایان آن شاد بود.»

منبع: روزنامه همشهری