بشر همیشه در حال تلاش برای درک بیشتر از کیهان و منشأ چگونگی به وجود آمدن آن است. به همین منظور هم تلسکوپ هایی در حال بررسی هر مرحله از تاریخ کیهانی هستند؛ از اولین درخشش های درخشان پس از انفجار بزرگ تا شکل گیری کهکشان ها، ستاره ها و سیارات تا تکامل منظومه شمسی خودمان.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: ناسا برای پرتاب یک تلسکوپ منحصربه‌فرد آماده است که احتمالاً می‌تواند سیارات مسکونی را تا سال ۲۰۵۰ کشف کند. آنها آن را «رصدخانه جهان‌های زیست‌پذیر» (HWO) نامگذاری کرده‌اند، و در درجه نخست، روی شناسایی «انواع گسترده ای از امضاهای زیستی» منتشر شده توسط موجودات زنده تمرکز خواهد کرد.

حیات فرازمینی

دکتر جسی کریستین سن، دانشمند ارشد ناسا که به جست‌وجوی حیات فرازمینی می‌پردازد معتقد است HWO در طول عمر ما سیگنالی را در جو یک سیاره در منطقه قابل‌سکونت ستاره‌ای مانند خورشید ما پیدا خواهد کرد.

کار دکتر کریستین سن در رأس همه تحقیقات نجومی قرار دارد و پتانسیل حیات فراتر از سیاره ما را بررسی می‌کند. خوش‌بینی و تخصص او نیز الهام‌بخش جامعه علمی و عمومی است.



جست‌وجوی سیارات مسکونی با HWO

تیم ناسا ۲۵ سیاره زمین مانند را در اطراف ستاره های خورشید مانند شناسایی کرده است. اینها نامزدهای بالقوه ای برای کاوش بیشتر هستند.

این سیارات می‌توانند شرایط مناسبی برای زندگی داشته باشند. به همین خاطر هم این کشف به‌ویژه برای جست‌وجوی حیات فرازمینی اهمیت دارد.

همچنین گام‌های قابل‌توجهی برای ساخت سخت‌افزار و کد نسل بعدی رصدخانه جهانی Habitable برداشته شده است.

تسهیل توسعه فناوری‌های پیشرفته

ناسا سه قرارداد عظیم به مبلغ ۱۷.۵ میلیون دلار با هدف غنی سازی جزئیات اطلاعات سیاره فراخورشیدی دارد. این بودجه توسعه فناوری های پیشرفته را تسهیل می کند، دقت و دامنه مشاهدات ما را افزایش می دهد و در نهایت ما را به درک جهان و جایگاه خود در آن نزدیک می کند.
البته این موضوع با اپتیک بسیار دقیق همراه خواهد شد تا جو این دنیاها را برای نشانه‌های حیات بررسی کند.

امضاهای زیستی متنوع

اخترشناس برکلی و یکی از رؤسای تیم بررسی معماری علمی HWO (START)، دکتر کورتنی دن سینگ، تجهیز HWO را به ظرفیت تشخیص «تنوع گسترده‌ای از امضاهای زیستی» پیشنهاد کرد.

اینها شامل گازهای «بیوژنیک»، ذرات معلق در هوا و دیگر آلاینده‌های موجود در هوا هستند. «امضاهای زیستی سطحی»، مانند گرمای مادون‌قرمز تولید شده توسط پوشش گیاهی، و حتی «تکنوسیچرهای» مصنوعی بیشتر که توسط یک نژاد بیگانه متمدن ساخته می‌شود.

نگاهی به آینده به سیارات مسکونی

دکتر کریستین سن با وجود کشف بیش از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی جدید و فهرست نویسی ده ها نامزد مشابه زمین، اذعان می کند هنوز پیشرفت بزرگی در این خصوص صورت نگرفته است.

او می‌گوید: ما هنوز سیاره‌ای مانند زمین، سیاره‌ای سنگی در منطقه قابل‌سکونت ستاره‌ای مانند خورشید پیدا نکرده‌ایم.

با وجود این، او به پتانسیل HWO برای یافتن شواهدی مبنی بر وجود حیات فرازمینی و سیارات مسکونی بسیار طولانی پس از پرتاب آن در سال ۲۰۴۰ ایمان دارد.

پشت‌صحنه HWO

برای ساخت این «رصدخانه جهان‌های زیست‌پذیر» (HWO) شگفت‌انگیز، پیمانکاران نظامی زیادی مانند Northrop Grumman، Lockheed Martin و Ball Aerospace همکاری خود را با HWO در تابستان امسال آغاز خواهند کرد.
اما آیا تعجب‌آور نیست که هزینه امسال تنها ۱۷.۵ میلیون دلار است. درصورتی‌که پیش‌بینی می‌شود که دولت آمریکا ممکن است تا ۱۱ میلیارد دلار به پروژه تلسکوپ HWO اختصاص دهد؟

ادای احترام به تلسکوپ فضایی هابل

بهتر است برای ادای احترام به تلسکوپ فضایی هابل و نیز وقت بگذاریم. این رصد که به نام ادوین هابل نام‌گذاری شده است، از زمان آغاز مأموریت خود در سال ۱۹۹۰ تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون مشاهده انجام داده است. این مشاهدات به انتشار حدود ۱۸۰۰۰ مقاله علمی کمک کرده است.

هدف HWO بر اساس دستاوردهای قبلی خود و گسترش بیشتر درک ما از جهان است.

پیامدهای HWO برای بشریت

به گزارش سایت earth، اکتشافات HWO فراتر از یک کنجکاوی علمی است. چون می‌تواند عمیقاً بر درک بشر از جایگاهش در جهان تأثیر بگذارد.

شناسایی امضاهای زیستی یا تکنوسپیچرها در سیارات دیگر می‌تواند تأیید کند که ما تنها نیستیم؛ چیزی که می‌تواند دیدگاه‌های فلسفی، اخلاقی و کلامی ما را متحول کند.

چنین تغییر پارادایمی می‌تواند علاقه به اکتشاف، فضا را بیشتر در ما برانگیزد و همکاری بین‌المللی را در پرداختن به جست‌وجوی جهانی برای دانش تقویت کند.

آیا ما تنها هستیم؟

علاوه بر این، فناوری‌های توسعه‌یافته برای HWO احتمالاً به نوآوری‌ها در زمینه‌های دیگر، از جمله نظارت بر محیط‌زیست و تصویربرداری پزشکی دامن می‌زند که مزایای گسترده سرمایه‌گذاری در تحقیقات نجومی را نشان می‌دهد.
بنابراین، درحالی‌که هدف اصلی HWO یافتن سیارات مسکونی فرازمینی است، تأثیر گسترده‌تر آن می‌تواند بسیاری از جنبه‌های زندگی انسان را تحت‌تأثیر قرار دهد.

در نهایت، HWO به‌عنوان چراغی از پیشرفت علمی و نبوغ انسانی است و وعده می‌دهد که درک کیهانی ما را ارتقا دهد و احتمالاً به یکی از قدیمی‌ترین سؤالات بشریت پاسخ دهد؛ سؤال مهمی مانند که می‌خواهد بداند «آیا ما تنها هستیم؟» یا حیات در سیاره‌های دیگر هم وجود دارد؟