پایتخت کشورمان با افزایش آلاینده لس‌آنجسی در وضعیت نارنجی قرار گرفته و کارشناس محیط زیست می‌گوید این آلاینده از نظر سرطان‌زایی آلاینده‌ای قوی است.

به گزارش همشهری آنلاین، چند سالی است که در فصل گرم سال آلاینده ازن در تهران افزایش می‌یابد. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی، پایتخت فقط در یک هفته اخیر با افزایش آلاینده ازن، ۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت.

آلاینده ازن در کشورهای که تابش نور خورشید بالا و ترافیک زیادی دارند، ایجاد می‌شود. به گفته یوسف رشیدی کارشناس ارشد محیط زیست، در آمریکا هم میزان این آلاینده بالاست و حتی «ازن را به نام آلاینده لس‌آنجلسی می‌شناسند.»

ازن یک آلاینده ثانویه و خطرناک است و از ترکیب شیمیایی اکسیدهای ازت و هیدروکربن‌های نسوخته به وجود می‌آید و باعث بروز درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه می‌شود.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در اروپا به ازای افزایش هر μg/m۳ ۱۰ غلظت ازن «میزان مرگ روزانه حدود ۳ درصد و مرگ بیماران قلبی حدود ۴ درصد افزایش می‌یابد.»

تهران علاوه بر آلاینده ازن، در نیمه دوم سال هم به دلیل وارونگی دما و افزایش ذرات معلق ۲.۵ میکرون در بیشتر روزها آلوده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، این معضل باعث جان باختن تعدادی از شهروندان می‌شود.

رضا نیازی کارشناس محیط زیست با بیان اینکه «ازن خیلی خطرناک نیست»، می‌گوید که فقط باید روی منابع آلاینده نظارت بیشتری صورت گیرد.

در مقابل، شایان حمیدیان دیگر کارشناس محیط زیست می‌گوید که «ازن از نظر سرطان‌زایی آلاینده‌ قوی است» و برای کنترل آن کاهش انتشار نیتروژن، ترکیبات فرار، سوخت‌های فسیلی و... باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته کارشناسان، سوخت و خودرو ۲ متهم اصلی آلودگی هوا هستند. یکی از راه‌ها برای کاهش آلاینده ازن این است که روی تمام خودروها کاتالیست (آلاینده‌های خطرناک را به آلاینده بی‌اثر تبدیل می‌کند) نصب شود و در واحدهای بزرگ صنعتی هم از کاتالیست ناکس استفاده شود.

همچنین، برای کاهش این آلاینده تابستانه، باید حتما قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی که وظایف تمام دستگاه‌ها را مشخص کرده، اجرا شود.

منبع: فارس