مسعود پزشکیان هفتم مهر ماه سال ۱۳۳۳ هجری در شهر مهاباد استان آذربایجان غربی متولد شد. در سال ۱۳۵۴، دومین دیپلم خود را در رشته طبیعی یا همان علوم تجربی دریافت کرد. وی در سال ۱۳۵۵ به دانشگاه علوم پزشکی تبریز وارد شد و در رشته پزشکی به ادامه تحصیل مشغول شد.

به گزارش همشهری آنلاین، در دوران جنگ ایران و عراق، مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و هم‌زمان به‌عنوانِ رزمنده و پزشک فعالیت می‌کرد.

مسعود پزشکیان دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ با موفقیت به پایان رساند و پس از آن به عنوان مربی فیزیولوژی در دانشکده پزشکی مشغول به کار و تدریس شد، سپس در سال ۱۳۶۹ موفق شد تا مدرک تخصص خود را در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز دریافت کند.

وی در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت کرد. وی پس از اتمام ریاست خود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۱۳۷۹ به تهران آمد و در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰ در دوره وزارت محمد فرهادی، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه نخست سید محمد خاتمی بود و در کابینه دوم خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

وی از سال ۱۳۸۶ و در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی تا دوره دوازدهم به عنوان نماینده مردم راهی مجلس شد.
مسعود پزشکیان در روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌نام کرد و در ۲۰ خرداد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز شد. سرانجام هم پزشکیان در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران انتخاب شد.

بیشتر ببینید:

عکسهایی از رئیس جمهور منتخب در سالیان نه چندان دور | تصاویر

منبع: مهر