ایده رفتن به موزه و شنیدن صدایی از ۳۰۰۰ سال پیش، چیزی است که ممکن است افراد زیادی به آن علاقه مند باشند؛ به گونه ای که برای مدت طولانی آن را به خاطر بسپارند. دانشمندان با استفاده از چاپگر سه بعدی صدای مومیایی ۳۰۰۰ ساله مصری را بازسازی کردند.

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی : با پیشرفت در تکنولوژی و فناوری چاپ سه بعدی، محققان در حال حاضر توانسته اند با استفاده از یک دستگاه صوتی، صدای یک مومیایی مصر باستان را بازسازی کنند و اجازه دهند برای اولین بار صدایی از ۳۰۰۰ سال پیش شنیده شود.

الهه باستانی آسمان و بهشت

اخیراً نیویورک‌تایمز گزارش داده است باستان‌شناسان صدای یک کشیش مصری به نام نسیامون را زنده کردند. او ستایش پرستش را در معبد کارناک در تبس خواند و کلماتی را برای خدایان مصری مانند نات، الهه باستانی آسمان و بهشت خواند.

هنگامی که درگذشت، کتیبه ای در وصف صدای او، روی تابوتش جاودانه شد. اما صدای نسیامون او دقیقاً چگونه بود؛ چیزی که دانشمندان مشتاق کشف آن بودند.




بیشتر بخوانید :
کشف جدید باستان‌شناسان ؛ جزئیات حیرت انگیز از زندگی انسانها در ۲ هزار سال پیش


کشف شگفت انگیز در غار تاریخی در ایران | سکونتگاه ۸۰۰۰ ساله تا زندان ۴۰۰ ساله | زلزله‌ای که ۱۴ غارنشین را کشت! | ثبت جهانی ماهی کور به نام ایران

بازسازی دستگاه صوتی نسیامون

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در Scientific Reports منتشر شده است، تیمی از محققان در انگلیس تلاش‌های شگفت‌انگیز خود را برای بازسازی صدای نسیامون پس از سه هزار سال شرح دادند.
هدف اصلی آنها بازسازی دستگاه صوتی او بود. خوشبختانه، مومیایی کردن کشیش آوازخوان، گلو و دهان او را تا حد زیادی دست نخورده نگه داشته بود.
جوآن فلچر، مصر شناس در دانشگاه یورک انگلستان و یکی از نویسندگان مقاله توضیح داد: در اینجا فرایند مومیایی کردن کلیدی بود. کیفیت عالی نگهداری که توسط مومیایی‌کنندگان باستانی به دست آمده بود به این معنی بود که دستگاه صوتی نسیامون هنوز بسیار خوب کار می کند.

تصویری سه بعدی از داخل گلوی نسیامون


تیم تحقیقاتی با استفاده از یک اسکنر سی تی، مومیایی را اسکن کردند تا تصویری سه‌بعدی از داخل گلوی او تولید کنند. این تصاویر سپس با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی چاپ شد و با یک حنجره الکترونیکی ترکیب شد تا صدایی را که اگر در تابوتش بود و حنجره‌اش زنده می‌شد از مجرای صوتی او خارج می‌شد، بازسازی شد.

نتیجه، یک رستاخیز باورنکردنی از دستگاه صوتی نسیامون است. تا کنون، این ماکت با فناوری پیشرفته تنها یک‌صدا تولید کرده است؛ صدای نامشخص یک کشش که به گفته دانشمندان شبیه یک حرف صدادار با صدای ah یا eh است. البته بعضی‌ها معتقدند این صدا بی‌شباهت به غرزدن گاو نیست.

کلیپ صوتی کوتاه ضد آب‌وهوا

به عقیده هاوارد مطمئناً او در حال حاضر نمی‌تواند صحبت کند. اما می‌توان پذیرفت روزی کلماتی را تولید کند. البته کلیپ صوتی کوتاه ممکن است ضد آب‌وهوا باشد؛ اما با وجود این، بازسازی صدایی متعلق به فردی که هزاران سال پیش زندگی می‌کرده است، هرگز به این روش خاص انجام نشده است.

بازسازی صدای مرد یخی

به گزارش سایت Allthatsinteresting در سال ۲۰۱۶، تیمی از محققان ایتالیایی صدای مرد یخی به نام اوتزی؛ غارنشینی را که ۵۳۰۰ سال پیش می‌زیست و بقایای او در کوه‌های آلپ یخ زده کشف شد، بازسازی کردند.
مشابه مورد نسیامون، محققان فقط توانستند یک بازسازی نسبتاً نزدیک از دستگاه صوتی اوتزی برای تولید چند صدای صدادار ایجاد کنند.

بازسازی صدای نسیامون اولین گام مهم برای بازسازی واژگان کامل صوتی اوست و به او اجازه می‌دهد یک بار دیگر به طور کامل صحبت کند.

این تیم امیدوار است بتواند نرم‌افزار رایانه‌ای را برای پیش‌بینی عناصر گفتاری مانند اندازه زبان و حرکت و موقعیت فک او اصلاح کند تا بتوانند یک کپی دقیق از الگوهای گفتاری او ایجاد کنند.

نزدیک‌ترین صدا به صدای نسیامون

کاترین باکستر، متصدی باستان‌شناسی در موزه شهر لیدز و یکی دیگر از نویسندگان این مقاله می‌گوید: می‌توانید آن را به نتیجه طبیعی خود برسانید. آیا می‌توانیم کاری کنیم که نسیامون در واقع کلمات اصلی خود را همان‌طور که روی تابوتش نوشته شده است، بیان کند؟
اما با پیشرفت علمی برای زنده کردن صدای نسیامون - و در نهایت اینکه او شاید هر چه می‌خواهید بگوید - مسئله اخلاق مطرح می‌شود.

به گفته باستان شناسانی که مومیایی نسیامون را از نزدیک بررسی کرده‌اند، این کشیش باستانی احتمالاً در دهه ۵۰ زندگی خود مرده است. علت مرگ او هم ابتدا به علت خفه شدن حدس زده شده بود، اما بعداً اعلام شد که یک واکنش آلرژیک، احتمالاً از نیش حشره روی زبان او بوده است. این ممکن است توضیح دهد که چرا زبان مومیایی بدون آسیب به گردن او بیرون‌آمده بود.
البته شاید هرگز نفهمیم که چه چیزی باعث مرگ کشیش در ۳۰۰۰ سال پیش شد؛ همان‌گونه که ممکن است روزی هم‌صحبت‌های او را بشنویم.