سراج از خوانندگان موسیقی ایرانی است که طی سال‌های اخیر بیشترین تمرکز خود را معطوف به آثار ناب موسیقی مذهبی کرده است؛ آثاری بر گرفته از اشعار شاعران صاحب‌نامی ازجمله عثمان سامانی و محتشم کاشانی به‌دلیل غنای محتوایی و البته موسیقی خوبی که روی آنها گذاشته شده است.

همشهری آنلاین: سراج از خوانندگان موسیقی ایرانی است که طی سال‌های اخیر بیشترین تمرکز خود را معطوف به آثار ناب موسیقی مذهبی کرده است؛ آثاری بر گرفته از اشعار شاعران صاحب‌نامی ازجمله عثمان سامانی و محتشم کاشانی به‌دلیل غنای محتوایی و البته موسیقی خوبی که روی آنها گذاشته شده است. این خواننده سنتی تصنیف های زیادی درباره کربلا سروده که جز آثار معروف او در دهه های پیشین فعالیتش است.
«ماه من» عنوان تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران بود که در هفته دوم تیر ماه در تالار وحدت روی صحنه رفت. در این ارکستر سراج، قطعاتی نوستالژیک در موسیقی ایرانی را اجرا کرد. سراج از خوانندگان سنتی است که تا کنون آلبوم و تک قطعه های زیادی از او منتشر شده، تنها کسی که توانست در مشهد سه شب کنسرت داشته باشد و البته علاقمندان به خوانندگی او به واسطه انتخاب شعرهایش از هر طیفی و نگاه فکری دیده می شود.

• تصنیف «زمین شد لاله گون» از اولین آلبوم سراج با نام «نینوا» است که دهه ۵۰ منتشر شد.

خواننده و آهنگساز:حسام الدین سراج
شاعر: سپیده کاشانی
شیوه اجرا: ارکستر

• تصنیف «شمس الضحی» سال ۶۳ منتشر شد.
خواننده:حسام الدین سراج
شاعر: مولانا
آهنگساز: محسن نفر
ارکستراسیون: پویا سرایی


• تصنیف «نرگس مست» در دهه ۷۰ منتشر شد.
آهنگساز و خواننده: حسام الدین سراج
شاعر: باباطاهر
نام ارکستر و ضبط توسط گروه: بیدل
تنظیم کننده: جلال ذوالنون

• در دهه ۸۰ معروفترین آلبوم سراج آن هم درباره کربلا با عنوان وداع منتشر شد. این آلبوم در قالب ۲مجموعه «وداع۱» و «وداع۲» شامل ۸قطعه موسیقی منتشر شد.
خواننده: حسام الدین سراج
شاعر: عثمان سامانی
ترانه‌سرا: غلامرضا کافی
آهنگساز:سیدمحمد میرزمانی
ناشر: حوزه هنری

• تصنیف در رثای حضرت علی اکبر (ع)
خواننده : حسام الدین سراج
اشعار: عمان سامانی

• تصنیف «ای عاشقان» یا «وصل مستان»
خواننده حسام الدین سراج
آهنگساز: محسن نفر
شاعر:مولانا
ترانه سرا:امیر حمزه حسینی

منبع: همشهری آنلاین