با توجه به بالا بودن میزان آلایندگی هوا در قم کارگروه «شرایط اضطرار پدیده گرد و خاک» تشکیل شد. لازم است شهروندان اکیدا از ترددهای غیر ضروری خودداری کنند.

مدیر بحران قم با اعلام این خبر به همشهری ‌آنلاین گفت: «با توجه به صدور هشدار نارنجی از سوی اداره هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک، صبح امروز (یکشنبه ۱۷ تیر) کارگروه شرایط اضطرار پدیده گرد و خاک تشکیل شد. نخستین تصمیم این کارگروه تعطیلی اداره‌ها در ساعت ۱۱ برای حفظ سلامت کارکنان بود. کارگاه‌های عمرانی نیز به طور موقت تعطیل شده‌است.»
محسن اروجی افزود: «با توجه به ادامه شرایط آلایندگی هوا تصمیمات بعدی کارگروه نیز اعلام می‌شود.»
اروجی تاکید کرد: «در این شرایط به شهروندان تاکید می‌کنیم حتما از ترددهای غیر ضروری و حضور در فضای باز بپرهیزند و در صورت لزوم حتما از ماسک استفاده کنند.»
بنا بر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شاخص کیفیت هوا (۳۰۴=AQI) در شهر قم به علت پدیده گرد و غبار هوا (ذرات معلق PM۱۰) در شرایط خطرناک قرار دارد. شاخص کیفیت هوا برای این شهر رنگ «قهوه‌ای» و عدد ۳۰۴ را نشان می‌دهد.
هواشناسی استان قم نیز اعلام کرده که این شرایط جوی تا روز سه‌شنبه (۱۹ تیر) ادامه خواهد داشت و شاهد افزایش دمای هوا تا ۴۴ درجه سانتیگراد نیز خواهیم بود. با توجه به این شرایط لازم است. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان و مبتلایان به آسم و زنان باردار درخواست شده تا از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را خودداری و از تردد غیرضروری به منظور کاهش تماس مستقیم با آلاینده هوا اجتناب کنند.

آلودگی هوا در ۵ شهر خوزستان

گزارش‌ها نشان می‌دهد علاوه بر قم، آلایندگی هوا امروز (۱۷ تیر) در برخی شهرهای دیگر نیز اعلام شده‌است.
بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌ گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه‌های اندیمشک و شوشتر ۱۶۱، ماهشهر ۱۵۲، بهبهان ۱۶۲ و هندیجان ۱۷۳ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم» و «قرمز» قرار گرفت، همچنین در این مدت هوای مسجدسلیمان، هویزه و خرمشهر در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌ های حساس بوده است. طبق شاخص ۲.۵ میکرون هوای اهواز و شادگان در وضعیت «قابل قبول» بوده و هوای هیچکدام از شهرهای خوزستان در وضعیت «پاک» نبوده است.

۸ شهر اصفهان در وضعیت ناسالم

شاخص کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت قابل قبول است اما شاخص ۸ شهر دیگر این استان کماکان در وضعیت ناسالم قرار دارد.
شاخص هوا در ایستگاه خیابان احمدآباد با ۱۳۰، بزرگراه خرازی ۱۲۶، خیابان زینبیه ۱۳۹ و کردآباد ۱۲۹ AQI وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان) را نشان می‌دهد. شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۱۰۳، زرین‌شهر با میانگین ۱۳۳، شاهین شهر ۱۴۲، قهجاورستان با میانگین ۱۰۲، کاشان با میانگین ۱۰۹، مبارکه با ۱۱۹ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در سجزی با میانگین ۱۷۶ و نجف آباد با میانگین ۱۵۷ قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرک صنعتی دولت آباد قطع است.
ادارات استان مرکزی هم به دلیل تشدید آلودگی هوا امروز یکشنبه ساعت ۱۱ صبح تعطیل شدند. فعالیت تمامی معادن و کارگاه‌های عمرانی هم تعطیل اعلام شده‌است.
شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

بیشتر بخوانید:
آخرین خبرها از سیل مازندران | بازگشایی مسیرهای روستاهای سیل زده | خسارت 3 هزار میلیاردی سیل