اقتصاد جهان در کنار انتظاری که برای رشد قیمت نفت می کشد، شاهد بازگشت اضافه کاری اختیاری به یکی از اقتصادهای نسبتا بحران زده اروپایی است. در آن سوی جهان، رقابت خودروهای برقی بالاگرفته و دولت چین برای اولین بار، محصولاتی از خودروسازی تسلا را در سبد خرید خود قرار داده است.

به گزارش همشهری آنلاین، کشورهای مختلف هفته‌های کاری کوتاه‌تر را تجربه می‌کنند و به دنبال افزایش تعطیلات هفتگی هستند؛ اما یونان برای برخی از مشاغل ۲۴ ساعته، هفته کاری ۶ روزه معرفی کرده و کارگران می‌توانند ۸ ساعت در هفته بیشتر کار کنند.

بر اساس قوانین جدید که از اول ماه جولای به اجرا گذاشته شد، کارگران می‌توانند به‌طور اختیاری ۴۸ ساعت به‌جای ۴۰ ساعت معمولی کار کنند. افرادی که این روش را انتخاب می‌کنند می‌توانند ۲ ساعت کار روزانه بیشتر یا یک شیفت ۸ ساعته اضافی را انتخاب کنند و برای این مدت‌زمان ۴۰ درصد اضافه به کارگران پرداخت می‌شود.

سخنگوی وزارت کار و تأمین اجتماعی یونان اظهار کرد این اقدام به‌هیچ‌وجه بر هفته کاری پنج‌روزه تعیین شده توسط قانون تأثیری نمی‌گذارد. در عوض برای رسیدگی به خواسته‌های عملیاتی فوری است که از طریق تأمین نیروی متخصص در دسترس نیست.

دولت یونان این کار را راهی برای تقویت رشد اقتصادی و محافظت از کارگران و تضمین پاداش عادلانه می‌داند.

تخت گاز «ولوو کارز» بازار خودروهای الکتریکی

ولوو کارز که اکثریت آن متعلق به هلدینگ جیلی چین است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که فروش مدل‌های تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی ۴۱ درصد افزایش یافته و همچنین ۴۸ درصد از فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص داده است. فروش در اروپا، بزرگ‌ترین بازار خودروهای ولوو، در ژوئن ۳۴ درصد افزایش یافت و به ۳۶ هزار و ۴۷۴ خودرو در سال رسید.

این شرکت اعلام کرد که فروش سالانه در بازار ایالات‌متحده ۲۸ درصد کاهش یافت و به ۹۳۰۴ خودرو رسید که بخشی از آن به دلیل اختلالات گسترده مرتبط با فناوری اطلاعات بود که باعث توقف فعالیت‌های عادی در هزاران نمایندگی شد.

بر اساس گزارش رویترز، مجموع فروش ولوو کارز در نیمه اول سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۳ با ۱۴ درصد افزایش به ۳۸۸ هزار و ۷۳ دستگاه در سراسر جهان رسید.

دولت چین، خودروی تسلا می‌خرد

طبق گزارش رسانه رسمی چینی، برای اولین بار، پرفروش‌ترین مدل Y تسلا در لیستی از مدل‌های الکتریکی و پلاگین هیبریدی قرار گرفت که دولت استانی جیانگ سو در شرق چین می‌تواند به‌عنوان خودروی خدماتی خریداری کند.

این رسانه رسمی اعلام کرد این اولین بار بود که خودروهای تسلا واجد شرایط خرید دولتی در چین شدند. دولت استانی جیانگ سو در شرق چین در بیانیه‌ای دولتی ۵۶ دسته از وسایل نقلیه با انرژی جدید را برای استفاده به‌عنوان خودروهای خدماتی توسط سازمان‌های حزبی، دولتی و عمومی منتشر کرد.

به‌غیراز مدل Y تولید شده در کارخانه تسلا در شانگهای و ولوو کارز XC۴۰ و ۵۴ از خودروهای برقی و هیبریدی با برند چینی بودند. ولوو کارز متعلق به گروه هلدینگ جیلی، خودروساز چینی ژجیانگ جیلی است. البته تعداد خودروهای مدل Y هنوز مشخص نشده است.

قرارداد افغانستان و ترکیه برای حفاری گاز

وزارت معادن و نفت افغانستان، قراردادی به ارزش ۷.۵ میلیون دلار برای حفاری دو چاه در منطقه یتیم تاق ولایت جوزجان با یک شرکت ترکیه‌ای منعقد کرد. افغانستان به دنبال جذب سرمایه یک میلیارد دلاری برای خودکفایی در گاز است.

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیوم حکومت طالبان، گفت: روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب گاز از این ذخایر، برداشت می‌شود و هر ۱۰۰۰ مترمکعب گاز، به قیمت ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

دلاور همچنین به تلاش‌های این وزارت برای انعقاد قرارداد سایر مناطق گاز خیز افغانستان با شرکت‌های بزرگ در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: با اکتشاف و استخراج این ذخایر گاز، افغانستان در زمره کشورهای مهم نفتی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: ان‌شاءالله با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار، قرارداد چهار هزار کیلومتر از این پهنه را امضا می‌کنیم. امیدواریم افغانستان با این اقدامات، به خودکفایی برسد.

تکانه‌های رکود در اقتصاد آلمان

سفارشات صنعتی آلمان در ماه مه به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش پیدا کرد. این پنجمین افت متوالی است که نشانه‌هایی تعمیق رکود تولید در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا بارزتر و احتمال بهبود اوضاع در ماه‌های آینده تضعیف می‌شود.

اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد که سفارشات نسبت به ماه قبل ۱.۶ درصد کاهش یافته است. تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کردند که رشد ۰.۵ درصدی داشته باشد. تولید نسبت به ماه قبل ۲.۵ درصد کاهش یافته است. خودروها، تولید ماشین‌آلات و تجهیزات الکتریکی همگی شاهد کاهش بیش از ۵ درصدی بودند.

بدون احتساب سفارشات در مقیاس بزرگ، سفارشات جدید در ماه مه ۲.۲ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت. مقایسه سه‌ماهه نشان داد که سفارشات از مارس تا مه ۶.۲ درصد کمتر از سه ماه قبل بوده است که بخشی از آن به دلیل سفارش در مقیاس بزرگ است.

قیمت نفت از مقاومت ۹۰ دلار عبور می‌کند؟

قیمت نفت، سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴ را با قدرت شروع کرده و بهای هر بشکه نفت برنت، به سطح ۸۹ دلار رسیده است. وال‌استریت، اعتماد بیشتری به صعود نفت پیدا کرده و تحلیلگران استاندارد چارترد منتظر عبور نفت از ۹۰ دلار هستند.

بخش انرژی در سه‌ماهه دوم، بدترین عملکرد را در میان بخش‌های مختلف بازار آمریکا داشت و بازدهی منفی ۴.۵ درصد در مقایسه با رشد ۴.۶ درصدی شاخص «اس اند پی ۵۰۰» ثبت کرد زیرا در چنبره نگرانی‌ها نسبت به دورنمای تقاضا برای نفت قرار گرفت.

اکنون وال‌استریت، اعتماد بیشتری به نیروی صعودی قیمت نفت پیدا کرده است و تحلیلگران کالا در بانک استاندارد چارترد بر مبنای عوامل بنیادین، پیش‌بینی می‌کنند نفت برنت از مرز ۹۰ دلار در بشکه عبور خواهد کرد. استاندارد چارترد پیش‌بینی کرده است بازارهای نفت جهان، با کمبود عرضه در سه‌ماهه سوم روبرو می‌شوند که در سه‌ماهه چهارم هم ادامه خواهد یافت و به کاهش سطح ذخایر نفت منتهی می‌شود.

دشمنی هوش مصنوعی با برق!

هوش مصنوعی مصرف برق بالایی دارد و همین مسئله به پاشنه آشیل این فناوری تبدیل شده است. کارشناسان به‌قدری نگران مصرف برق هوش مصنوعی هستند که بحث تنگنا در تأمین برق در جهان را مطرح کرده‌اند.

هنگامی‌که گوگل، هفته گذشته اعلام کرد آلایندگی جوی این شرکت از سال ۲۰۱۹، به میزان ۴۸ درصد افزایش یافته، انگشت اتهام را به سمت هوش مصنوعی گرفت.

شرکت‌های فناوری آمریکایی سرگرم ساخت شبکه‌های وسیع از دیتاسنترها در سراسر جهان هستند و میگویند هوش مصنوعی، موجب رشد مصرف برق شده است و توجهات را به سمت میزان مصرف انرژی این فناوری و تأثیر آن بر محیط‌زیست معطوف کرده‌اند.

هر باری که کاربری، یک درخواست به یک ربات چت یا ابزار هوش مصنوعی مولد ارسال می‌کند، این درخواست به یک دیتاسنتر ارسال می‌شود. حتی پیش‌ازاین مرحله، طراحی برنامه‌های هوش مصنوعی مانند مدل‌های زبانی بزرگ، به میزان عظیمی نیروی رایانشی نیاز داشت. هم‌زمان، رایانه‌ها برق زیادی مصرف می‌کنند و سرورها داغ‌تر می‌شود که به معنای نیاز به برق بیشتر برای خنک‌سازی آنهاست.

منبع: روزنامه همشهری