در بین ویژگی‌های بارز شهید رئیسی که ایشان را به عنوان یک الگو در لسان آیت‌الله خامنه‌ای مطرح کرده است، مردمی بودن در سیاست داخلی و نگاه پررنگ و برجسته به کشورهای همسایه در حوزه سیاست خارجی است.  این دو ویژگی را ما معمولا در رؤسای جمهور قبلی کمتر شاهد بوده‌ایم.

به گزارش همشهری آنلاین، فداحسین مالکی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی: 1. دیدار امروز رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اعضای کابینه دولت سیزدهم در نوع خود دیداری نادر و البته قابل توجه و تأمل بود که از جایگاه ویژه شهید رئیسی در نزد رهبر انقلاب حکایت دارد. ویژگی‌ها و برجستگی‌های مثبت اخلاقی و عملی ایشان فارغ از اینکه بارها در بیان و کلام رهبر انقلاب تصریح شده بود، در تشییع پیکر میلیونی این مرد دوست داشتنی نیز نمود خاصی پیدا کرد.

2. در بین ویژگی‌های بارز شهید رئیسی که ایشان را به عنوان یک الگو در لسان آیت‌الله خامنه‌ای مطرح کرده است، مردمی بودن در سیاست داخلی و نگاه پررنگ و برجسته به کشورهای همسایه در حوزه سیاست خارجی است. این دو ویژگی را ما معمولا در رؤسای جمهور قبلی کمتر شاهد بوده‌ایم. اینکه برخی از کاستی‌ها و موانع در تحقق اهداف وجود داشت به نظر من مربوط به عدم انطباق حداکثری با برنامه ها و رویکردهای ایشان از سوی دیگران بود.

3. نویسنده این سطور در چند نوبت به دلیل رابطه نزدیک کاری که با ایشان داشتم، به مرحوم شهید رئیسی گفتم امید است منش مردم‌داری، رویکرد و رفتار شما در وزرا و استان‌دارها هم نمود پیداکرده و بروز کند. گرچه در این موضوع هم اتفاقات مثبتی افتاد اما نه در سطحی که مورد نظر بود. همین موضوع، معیاری بود که در زبان مقام معظم رهبری جاری بوده و مردم ایران هم به آن اذعان داشتند.

4. مردم‌داری و بالاخص توجه و التفات به محرومان و قشر کم بضاعت مثل برخی مناطق مرزی، دغدغه مهم و اساسی شهید رئیسی بود. به طور مثال ایشان مکرراً درمورد موضوع محرومیت در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان اظهار نگرانی کرده و خواستار اقدام جدی در این باره شدند.

5. این که ما انتظار داشته باشیم رؤسای دولت همواره روش و راه رئیس جمهور قبلی را ادامه دهند شاید امر بعید و نشدنی باشد، اما با توجه به شناختی که از دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب وجود دارد، منش ایشان هم در جهت مردم‌داری و دغدغه آنان است و ایشان هم موضوع معیشت را جزو اولویت های خود قرار داده اند. حال احتمال دارد که از لحاظ روش و تاکتیک و همچنین بهره‌گیری از نفرات با مرحوم شهید رئیسی تفاوت هایی داشته باشند.

6. در دولت قبلی اقدامات خوبی در جهت حل مشکلات مردم در مسائل اقتصادی مثل تعمیر ساختار بانک ها و بررسی موانع توسعه انجام شد که به سرانجام نرسید و سانحه تلخ پرواز اردیبهشت رخ داد. به نظر میرسد رئیس جمهور جدید هم در این مسائل قصد گام بر داشتن در راه شهید رئیسی را داشته باشد. او همواره این موضوع را مطرح میکند که علل رسیدن ما به این مشکلات چیست؛ و در گام بعدی سعی در رفع مشکلات داشته و قصد دارد تمهیدات مورد نیاز را فراهم کند. از این نظرگاه نگرش ها و رویکردها بهم نزدیک است و البته باید منتظر ماند و دید که رئیس جمهور منتخب چه کسانی را در دولت خود به کار خواهد گرفت.