با شروع دهه اول ماه محرم، مرزهای شش گانه تردد زائران اربعین حسینی به کشور عراق مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش همشهری آنلاین، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است امسال برای نخستین بار بلیت‌های بازگشت از سفر اربعین در سه مرز باشماق، خسروی و تمرچین پیش‌فروش شود. معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری نیز از برگزاری دو مانور گسترده پیش از آغاز همایش عظیم اربعین خبر می‌دهد. مرز مهران در استان ایلام یکی از مرزهای پرتردد در ماه محرم و صفر محسوب می شود. مهران یکی از مهمترین مرزهای تردد زائران اربعنی حسینی است که دو پارکینگ اربعین با ۸۰ هکتار مساحت ظرفیت پارک حداقل ۱۰۰ هزار خودرو را دارد.

مرز شلمچه نسبت به مهران در ایام منتهی به اربعین با ازدحام جمعیت کمتری مواجه است. سال گذشته به دلیل راهپیمایی اربعین در فصل گرم است، هزار و ۶۸۵ مترمربع سایبان ثابت، سه هزار و ۷۶۰ مترمربع سایبان موقت، نصب مه‌پاش در معابر و توقفگاه‌ها و غیره تعبیه شد. مرز چذابه نسبت به مهران و شلمچه با شلوغی و تردد کمتری مواجه است. در این مرز دو هزار و ۹۵۰ متر مربع سایبان ثابت و یک هزار و ۸۰۰ متر مربع سایبان موقت ایجاد و مه‌پاش نصب شده است.

مرز خسروی در استان کرمانشاه از سال گذشته به صورت ۲۴ ساعته فعال باشد و با توجه به اینکه این مرز با ترافیک ترددی کمی مواجه است می‌تواند انتخاب مناسبی برای خروج از مرز بدون شلوغی و ازدحام جمعیت باشد. مسیر تمرچین از نظر آب‌وهوایی دارای تفاوت زیادی با دیگر مسیرها دارد و یکی از مرزهای جدید برای تردد زائران به حساب می آید. مرز باشماق در استان کردستان ششمین مرز برای تردد زائران اربعین حسینی محسوب می شود که به دلیل ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری و زیبایی‌های چشم‌نواز دریاچه زیبای زریبار جذابیت های ویژه ای برای زائران دارد.

منبع: روزنامه همشهری