به بهانه موفقیت‌های کلمبیا بعد از کی‌روش؛ ۴سرمربی آخر تیم ملی چه سرنوشتی داشتند؟

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

جام ملت‌های آمریکای‌جنوبی موسوم به کوپاآمریکا در حالی به مرحله نیمه‌نهایی رسیده که درخشش کلمبیا همه نظرها را به سمت خود جلب کرده است. این تیم با هدایت نستور لورنزو که پیش‌تر در ۲دوره جام‌جهانی دستیار بوده، در یک‌چهارم با ۵گل پاناما را شکست داد تا به جمع ۴تیم برتر رقابت‌ها برسد. آنها در نیمه‌نهایی به مصاف اروگوئه خواهند رفت و در فینال با برنده آرژانتین- کانادا مصاف می‌دهند. با توجه به حذف برزیل و فرم نه‌چندان خوب آرژانتین، خیلی‌ها کلمبیا را شانس اول قهرمانی می‌دانند؛ تیمی که به شکلی عجیب به جام‌جهانی۲۰۲۲نرسید و البته در آن شاهکار، رد پای کارلوس کی‌روش هم دیده می‌شد! به همین بهانه تصمیم گرفتیم مروری کوتاه بر سرنوشت ۴سرمربی آخر تیم ملی ایران داشته باشیم؛ رفقایی که یا پیاپی ناکام ماندند یا اساسا محو شدند.

افشین قطبی

افشین قطبی از دوم اردیبهشت ۱۳۸۸تا دوم بهمن ۱۳۸۹هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت. او صرفا بعد از کسب یک عنوان قهرمانی در لیگ برتر با پرسپولیس مورد اعتماد مدیران فدراسیون فوتبال قرار گرفت. قطبی وعده‌های بزرگی داد که موفق به عملیاتی کردن آنها نشد. او به‌خاطر کار در کره‌جنوبی، بیشتر روی آشنایی با این رقیب سنتی مانور داد اما در نهایت با عدم‌پیروزی مقابل همین تیم در انتخابی جام‌جهانی۲۰۱۰و نیز یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های۲۰۱۱، از هر دو تورنمنت اوت شد و شغلش را از دست داد. قطبی بلافاصله هدایت شیمیزو اسپالس را در ژاپن پذیرفت که آنجا دوران پرفراز و نشیبی داشت اما پس از خروج از جی‌لیگ عملا به سمت محو شدن رفت. کار در تایلند و چین، بازگشت به ایران برای هدایت فولاد که کاملا ناموفق بود و مدتی هم حضور در سطح پایین فوتبال کانادا، بقیه کارنامه مردی است که اخیرا پذیرفته با یک رده تنزل نسبت به ۱۵سال پیش، در تیم ملی به‌عنوان دستیار امیر قلعه‌نویی مشغول به‌کار شود!

کارلوس کی‌روش

مطلب را با داستان او شروع کردیم و البته موضوع تازه‌تر از آن است که نیاز چندانی به بازگویی داشته باشد. سرمربی پرتغالی ۲دوره هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت؛ مقطع طولانی اول از ۱۵فروردین ۱۳۹۰تا ۸بهمن ۱۳۹۷و مقطع دوم از ۱۶شهریور ۱۴۰۱تا ۹آذر همان سال، صرفا در جام‌جهانی۲۰۲۲.کی‌روش در ایران همیشه موافقان و مخالفان زیادی داشته اما بعید است حتی سینه‌چاک‌ترین حامیان مرد پرتغالی هم تأیید نکنند که او پس از خروج از تهران یک شکست‌خورده مطلق بوده است. کارلوس با تیم‌های ملی کلمبیا و مصر به جام‌جهانی نرسید و با قطر هم ۴گل از ایران خورد. وضع همه این تیم‌ها اما بعد از خروج او بهتر شد. داستان زیر و رو شدن کلمبیا را هم که گفتیم، قطر هم در نیمه‌نهایی آسیا ۳گل به ایران زد و برای دومین بار پیاپی قهرمان قاره کهن شد. این وسط کی‌روش یک دوره کوتاه هم به تیم ملی ایران برگشت که حاصل آن باخت به انگلیس و آمریکا بود. او ماه‌هاست که بیکار است و این اواخر شایعه شد شاید هدایت تیم ملی کویت را بر عهده بگیرد.

مارک ویلموتس

شیاد و فرصت‌طلب بلژیکی، با استفاده از سوءمدیریت شدید حاکم بر فدراسیون، پوست فوتبال ایران را کند و اگر تا آخر عمر هم فقط بخورد و بخوابد مشکلی نخواهد داشت. مارک ویلموتس که ایران را به پرداخت غرامت چند میلیون یورویی متهم کرده از یکم خرداد ۱۳۹۸تا ۱۳آذر همان سال هدایت تیم ملی را بر عهده داشت و با شکست مقابل عراق و بحرین، بدترین نتایج ممکن را رقم زد. ویلموتس پس از ترک ایران فقط یک دوره کوتاه هدایت راجا کازابلانکای مراکش را بر عهده داشت که گویا زود کلاه آنها را هم برداشت و رفت!

دراگان اسکوچیچ

ناجی کروات از ۱۷بهمن ۱۳۹۸تا ۱۶شهریور ۱۴۰۱هدایت تیم ملی را بر عهده داشت و با جبران فضاحت به ارث رسیده از دوران ویلموتس، سریع‌ترین صعود تاریخ تیم ملی به جام‌های جهانی را رقم زد. با این حال چنان که می‌دانید او مورد بی‌مهری قرار گرفت و جای خودش را به کی‌روش داد. اسکوچیچ پس از ترک ایران، هدایت تیم ملی جوانان کرواسی را بر عهده گرفته، برنامه کاری‌اش به‌شدت سبک است و تقریبا با بیکاری فرقی ندارد اما در عین حال نتایجش هم قابل‌قبول نبوده است. اسکوچیچ در این مدت پیشنهادهای معتبر چندانی هم نداشته و هر چه بوده، از داخل ایران بوده که اغلب با طمع خودش به نتیجه نرسیده است.

منبع: روزنامه همشهری