نخستین جلسه رسیدگی به پرونده شهدای غواص صبح امروز در شعبه ۵۵ دادگاه امور بین الملل به ریاست قاضی مجید حسین زاده آغاز شد.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ در ابتدای جلسه قاضی حسین زاده گفت: پرونده حاضر با دادخواهی ۴۲ نفر از خانواده های شهدای معظم غواص به طرفیت ۶۵ خوانده امریکایی شامل دولت ایالات متحده امریکا و سردمداران این دولت مورد رسیدگی قرار می گیرد.

حسین زاده ادامه داد: این دادگاه مطابق قانون اقدام متقابل و قانون الزام جمهوری اسلامی ایران به پیگیری خسارات شهروندان خود صالح به رسیدگی است.

قاضی دادگاه افزود: براساس تحقیقات و اظهارات خواهان تا حدودی اجمالا و تفصیلا محرز شده است اقدامی که منجر به شهادت و دادخواهی در این پرونده شده است با پشتیبانی مالی و لجستیکی دولت آمریکا انجام شده است.

حسین‌زاده یادآور شد: دادخواهان در این پرونده خانواده‌های شهدای غواص هستند که مطالبه خسارات معنوی وارده و نیز خسارات مادی و تنبیهی از طرفیت را دارند.

در ادامه جلسه عزالدین سلیمانی وکیل خواهان پرونده حاضر اعم از خانواده معظم شهدای غواص و عضو مرکز وکلای قوه قضاییه اظهار کرد: به وکالت از خواهان پرونده حاضر شدم و به عنوان وکیل، احساس وظیفه و تکلیف در قبال خون این شهدا دارم.

سلیمانی گفت: این شهدا در جریان دفع تجاوز برای مقابله با نیروهای بعث عراق و جلوگیری از تعرض و پیشروی آنان در خاک‌ جمهوری اسلامی ایران، عملیاتشان لو رفت و به اسارت در آمدند و سپس با دستان بسته بعد از شکنجه های فراوان با لب تشنه و مظلومانه به شهادت رسیدند.

وی افزود: احراز مسئولیت ایالات متحده آمریکا در عملیات و زنده دفع کردن غواصان ایرانی واضح است و آمریکا حقوق بین الملل بشردوستانه را نقض کرده است. در این پرونده دادخواهان خانواده شهدای غواص هستند که از حیث خسارت مادی و تنبیهی، خواهان رسیدگی به اتهامات مسببان و مباشران در به شهادت رساندن شهدای غواص هستند.

منبع: ایسنا