در هزارتوی شهر تهران، جاهایی است که رفتن به آن ها حس سفر به گذشته را برای گردشگران تداعی می کند.

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: موزه هایی که آثار به نمایش گذاشته اش قدمت صد ساله دارند و شاید هم بیشتر. در آنها همه جور هنری پیدا می شود. از نقاشی و خوشنویسی تا صنایع دستی. حضور در این موزه ها شما را با سبک زندگی اقوام ایرانی آشنا می کند و فرهنگ کهن کشور را به رخ می کشد.

نام مقصد: موزه آزادی

نشانی: انتهای خیابان آزادی، برج آزادی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: میدان آزادی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان آزادی

روز و ساعت فعالیت: هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت 9 تا 21

معرفی: این مجموعه مساحتی بیشتر از 5هزار مترمربع دارد و در کنار کتابخانه و موزه و سالن برگزاری کنسرت، دارای نگارخانه نسبتا بزرگی هم هست.

نگارخانه اقوام

نگارخانه موزه برج آزادی از چند بخش تشکیل شده است. در تالار آینه آن طرح‌های حجمی و شهرسازی، حیات وحش، صنعت نفت، محیط‌زیست و ورزش به نمایش گذاشته شده است. در نگارخانه اقوام که شکلی نیم‌دایره‌ای دارد صنایع‌دستی اقوام مختلف ایران به چشم می‌خورد، اما نگارخانه اصلی موزه کاربردی آموزشی دارد و در آن کارگاه‌های متنوع برگزار می‌شود. طبقه سوم برج آزادی در تراز 33متری از سطح میدان قرار دارد و کاربری گالری هنری به‌خود گرفته است.

نام مقصد: موزه هنرهای ملی ایران

نشانی: میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: میدان بهارستان

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: بهارستان

روز و ساعت فعالیت: هر روز ساعت 9 تا 19

معرفی: موزه هنرهای ملی ایران یادگاری به جا مانده از استاد حسین بهزاد است و آثار هنرمندان نقاش و مینیاتوریست در آن دیده می‌شود.

نقاشی‌های حماسی و عاشقانه

در موزه هنرهای ملی 271اثر فاخر هنری به چشم می‌خورد که قدمتشان به 200سال قبل برمی‌گردد. آثار هنری مثل مینیاتور، خاتم‌کاری، نگارگری و کاشی‌کاری در این موزه وجود دارد که تماشای آنها خالی از لطف نیست. در این موزه بیش از 50تابلو وجود دارد که برگرفته از آثار منظوم شاعرانی چون فردوسی و نظامی است و داستان‌های خسرو و شیرین، هفت پیکر، یوسف و زلیخا و شخصیت‌های شاهنامه را به تصویر کشیده‌اند.

نام مقصد: موزه هنرهای معاصر

نشانی: تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: میدان انقلاب

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان انقلاب

روز و ساعت فعالیت: هر روز ساعت 10 تا 19

معرفی: موزه هنرهای معاصر تهران دارای جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن پس از جنگ جهانی دوم تا پیش از دهه 1980میلادی در خارج از اروپا و آمریکای شمالی است.

4هزار اثر ارزشمند در موزه هنرهای معاصر

در موزه هنرهای معاصر، بیش از 4هزار اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می‌شود که نزدیک به 400اثر از آنها ارزش استثنایی دارند. موزه هنرهای معاصر دارای 9گالری است که در 3گالری آن آثار ارزشمند هنرمندان معاصر بین‌المللی نگهداری می‌شود. البته 6گالری دیگر به‌صورت مناسبتی و فصلی دایر هستند. آثار هنری این گالری‌ها به‌دلیل تنوعشان از جذابیت زیادی برخوردار است.

نام مقصد: موزه هنرهای دینی امام علی(ع)

نشانی: خیابان ولیعصر(عج)، بلوار اسفندیار

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: نیایش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میرداماد

روز و ساعت فعالیت: هر روز ساعت 9 تا 16

معرفی: آثار موزه هنرهای دینی امام‌علی(ع) شامل نقاشی و آثار حجمی، خوشنویسی و عکس با مضمون مذهبی و دینی است.

نقاشی‌هایی با موضوع مذهبی

موزه هنرهای دینی امام‌علی(ع) تنوعی از آثار هنری را به نمایش گذاشته است. در کنار نقاشی‌های خیال‌نگاری، نقاشی‌های معاصر چشم‌نوازی می‌کند. مرقع‌های خوشنویسی، تابلوفرش‌ها و کتاب‌های چاپ سنگی از دیگر جذابیت‌های این موزه هستند. بد نیست بدانید 1400متر از فضای موزه به برپایی نمایشگاه توسط هنرمندان اختصاص داده شده است. به این ترتیب علاقه‌مندان می‌توانند هم از آثار قدیمی بازدید کنند و هم نگاهی به آثار هنرمندان زمان خود بیندازند.

منبع: روزنامه همشهری