از ابتدای مهر پارسال تا ۱۸ تیر ۱۴۰۳ میزان رهاسازی آب سدهای کارون بزرگ ۳۰ درصد کمتر از پارسال گزارش شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،سخنگوی صنعت آب کشور گفت: سدهای زنجیره کارون در خوزستان با وجود کاهش ۲۴ درصدی آورد رودخانه‌های این حوضه در سال جاری، ۸۸ درصد پرشدگی دارد و از شرایط مطلوبی برخوردار است.

فیروز قاسم‌زاده با بیان اینکه مدیریت سدهای خوزستان طبق برنامه منابع و مصارف این استان دنبال می شود، افزود: با توجه به ویژگی‌های استان خوزستان از نظر فعالیت های کشاورزی و تامین نیاز شرب و حقابه های زیست محیطی رودخانه ها و تالاب های این استان و نیز تولید برقابی در سدهای زنجیره کارون، سد دز و سد کرخه، مدیریت مخازن در این منطقه از حساسیت ویژه ای برای وزارت نیرو برخوردار است.

وی اضافه کرد: از همین منظر، برنامه منابع و مصارف سدهای مذکور در دو نوبت در سال آبی جاری مورد بازنگری قرار گرفته است تا انطباق لازم با آورد حوضه و اطمینان کافی از تامین آب و برق حاصل شود؛ در مرحله اجرای این برنامه، وضعیت مخازن بطور مداوم مورد رصد قرار گرفته و عملکرد بطور هفتگی با برنامه تطبیق داده می شود.

قاسم زاده ادامه داد: همین امر باعث شده است که سد کرخه در حال حاضر در شرایط مطلوبی نسبت به سنوات اخیر قرار گیرد، سد دز دارای ۹۳ درصد پرشدگی باشد و زنجیره کارون باوجود کاهش ۲۴ درصدی آورد رودخانه‌های این حوضه در سال جاری، با مدیریت انجام شده دارای پرشدگی تقریبا معادل سال گذشته است.

سخنگوی آب کشور گفت: سدهای خوزستان در حال حاضر در مجموع بیشتر از سال گذشته پرشدگی دارد و با اجرای دقیق برنامه منابع و مصارف این سدها، شرایط مطمئنی از نظر تامین آب در منطقه فراهم خواهد بود و پیش بینی می شود تولید برقابی نیز با ظرفیت مناسبی انجام پذیرد.