گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با توجه به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو، 996 هزار داوطلب شرکت‌کننده در کنکور امسال مجاز به انتخاب رشته هستند.

486 هزار نفر از این تعداد مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و شبانه هستند.

نتایج اولیه کنکور امسال دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، 10 مرداد‌ماه و نتایج نهایی نیز نیمه دوم شهریور‌ماه اعلام خواهد‌شد. همه داوطلبانی که در آزمون شرکت کرده‌اند با احتساب دانشگاه پیام نور، مجاز به انتخاب رشته هستند و از هر دو نفر یک نفر پذیرفته می‌شود.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در کنکور امسال بیش از 550 هزار نفر قبول می‌شوند که نتایج نهایی آنها از طریق پایگاه الکترونیکی سازمان اعلام می‌شود.

افزایش ظرفیت، انحرافی است

در حالی که رئیس سازمان سنجش از مجاز بودن همه داوطلبان به انتخاب رشته با احتساب دانشگاه پیام‌نور سخن می‌گوید، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور را عوام‌فریبی دانست.

علی عباسپور تهرانی‌فرد، با انحرافی ‌خواندن آمار افزایش ظرفیت دانشجو اعلام کرد: این افزایش ظرفیت‌ها بیشتر در دانشگاه‌ پیام نور اعمال می‌شود، در حالی که‌ دانشگاه پیام نور هم‌اکنون از لحاظ کیفیت به‌شدت دچار مشکل است اما با وجود این، مدام در حال افزایش ظرفیت است.

نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است که در برخی از مراکز این دانشگاه، شاهد پذیرش چند هزار دانشجو هستیم که اعضای هیات علمی آن حتی به ۵ نفر هم نمی‌رسد و از لحاظ تجهیزات و سایر مسائل هم از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

وی با اشتباه خواندن افزایش ظرفیت دانشگاه پیام‌ نور، تحصیل در دانشگاه‌هایی مانند پیام‌‌نور را موجب دلسردی داوطلبان از ادامه تحصیل بیان کرد. چندی پیش رسما اعلام شد که دست‌کم 30 درصد دانشجویان از رشته تحصیلی خود ناراضی هستند.  افت تحصیلی بعد از یک ترم در دانشگاه‌هایی مانند پیام‌نور از عواقب افزایش بی‌رویه ظرفیت دانشگاه‌هاست.

پیشنهاد 250 رشته به هر داوطلب

رئیس سازمان سنجش از اصلاحات راهنمای انتخاب رشته مجازی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: این نرم‌افزار به هر داوطلب 250 رشته براساس شانس قبولی پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر این توسط این نرم‌افزار قدرت تحقیق در رشته‌ها را نیز برای داوطلبان فراهم می‌کنیم.

باز هم دختران پیشتازند

در کنکور امسال 620 هزار نفر از داوطلب مجاز به انتخاب رشته دختر و 375 هزار نفر پسر هستند. معاون فنی و آماری سازمان سنجش گفت: در صورتی که 10 مرداد‌ماه نتیجه اولیه کنکور منتشر شود، حداکثر یک یا 2 روز بعد سامانه انتخاب رشته مجازی فعال می‌شود.

داوطلبان می‌توانند با وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری، مشخصات داوطلبی، شماره پرونده یا کد رهگیری، وارد پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش شده و از سامانه انتخاب رشته مجازی استفاده کنند.

به گفته ابراهیم خدایی، هر داوطلب با مراجعه به پایگاه الکترونیکی می‌تواند تا 250 رشته را دریافت کند. همچنین به داوطلبان در مرحله اول اجازه داده می‌شود تا 5 بار وارد این سامانه شوند و رشته‌ها را دریافت کنند.

موافقت کنکوری‌ها با بومی‌گزینی

بحث بومی ‌گزینی در کنکور سال 87 مسائل و مشکلاتی را به‌وجود آورد. بعد از اعتراض داوطلبان کنکور، مجلسیان با تصویب یک طرح 2 فوریتی وزارت علوم را موظف به افزایش ظرفیت دانشگاه‌های مادر، ممتاز و درجه یک کردند. 

این در حالی است که معاون سازمان سنجش اعلام کرد: براساس نظرسنجی سازمان متبوعش در هنگام برگزاری کنکور امسال، 90 درصد داوطلبان با تحصیل در محل سکونت خود به شرط وجود رشته دلخواه موافق بودند.

نفرات برتر کنکور

در بین نفرات اول 3 گروه آزمایشی ریاضی‌ و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی کنکور امسال، داوطلب تهرانی وجودندارد. نفرات اول هر 3 گروه آزمایشی ساکن شهرستان‌ها هستند.

نفرات برتر در گروه ریاضی و فنی از شهرها و استان‌های مختلف هستند. نفر اول از مازندران، نفر دوم از شیراز، نفر سوم از مشهد، نفر چهارم از اهواز، نفرات پنجم، ششم و هفتم از اصفهان، نفر هشتم از تهران، نفر نهم از جهرم و نفر دهم از تهران هستند.

در گروه علوم تجربی نفر اول از کرمانشاه، نفر دوم از شیراز، نفر سوم از شمیرانات، نفر چهارم از کرج، نفر پنجم از تبریز، نفر ششم از یزد، نفر هفتم از کرج، نفر هشتم از تبریز، نفر نهم از شیراز و نفر دهم از یزد هستند.

همچنین در گروه علوم انسانی نفر اول ساکن سمنان، دوم قم، سوم تهران، چهارم شیراز، پنجم تهران، ششم زرند، هفتم یزد، هشتم تهران، نهم سمنان و نفر دهم از نور هستند.