نزدیک به ۳۰ ساعت دیگر، زنگ شروع کنکور ۱۴۰۳ به صدا در می‌آید و کنکوری‌ها با انجام توصیه‌های مهم می‌توانند این ساعت‌های باقی مانده را با آمادگی کامل سپری کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، پشت کنکوری‌ها به روزهای آخر ماراتن نفس‌گیر ورود به دانشگاه رسیده‌اند و قرار است در روزهای آینده سرنوشت بیش از یک میلیون داوطلب مشخص شود.

در روزها و ساعت‌های آخر منتهی به کنکور، استرس و اضطراب داوطلب‌ها به نقطه جوش می‌رسد و شاید بد نباشد که کنکوری‌ها با چند توصیه و مرور تجربه رتبه‌های برتر سال‌های گذشته از غول این مرحله هم عبور کنند.

۱- مطالب جدید نخوانید

کنکوری‌ها تا جای ممکن باید از خواندن مطلب جدید دوری کنند چون این مطالب نتیجه‌ای جز ایجاد چالش‌های ذهنی و کاهش تمرکز نخواهند داشت. پس بهتر است که به جای گلاویز شدن با مطلب‌های جدید، همان مطلب قبلی را مرور و جمع بندی کنید.

۲-خوب بخوابید

برای آنکه داوطلبان در روز کنکور خواب آلود نباشند و دچار حواس پرتی نشوند، خواب کافی شبانه را در دستور کار خود بگذارند. داشتن ۷ ساعت خواب نه تنها استرس را کاهش می‌دهد بلکه داشتن خواب روتین شبانه در روزهای منتهی به کنکورکمک می‌کند که سرحال باشید.

۳- از شبکه‌های اجتماعی دوری کنید

مدیریت استفاده از فضای مجازی در روزهایی که هر ساعت آن حکم طلا را برای داوطلب‌ها دارند، بسیار مهم است، به همین دلیل بهتر است که داوطلبان تا جای ممکن از شبکه‌های اجتماعی دوری کنند. اگر هم داوطلبی توانایی مدیریت خودکار شبکه‌های اجتماعی را ندارد، شاید بهتر است با استفاده از تنظیمات تلفن همراه و ایجاد محدودیت زمانی، خود را نجات دهد.

۴- به موقع غذا بخورید

علاوه بر تنظیم خواب، تنظیم ساعت خورد و خوراک هم از موضوعات مهم در روزهای پایانی به کنکور است. وعده صبحانه می‌تواند با تأمین انرژی کافی، شرایط را برای درس خواندن در ساعت‌های اولیه روز فراهم کند. داوطلب‌های کنکور در روزهای آخر به هیچ وجه نباید وعده‌های غذایی خودشان را حذف کنند. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل نان، سویا، جو و …می‌توانند انرژی بدن را تامین کنند،برای آنکه جلوی افت قند خون را در روز کنکور بگیرد، بهتر است که کمی شکلات و آبمیوه‌های طبیعی کنارتان باشد.

۵-رفع اشکال کنید

داوطلب‌ها هنگام تست زدن و مرور درس‌ها ممکن است به اشکال‌هایی روبرو شوند و این مشکلات را با یادداشت برداری‌های کوتاه می‌توان رفع اشکال کرد. چنین دسته بندی موجب می‌شود تا کنکوری‌ها با ذهن آماده به سرجلسه کنکور بروند.

۶-آماده سازی وسایل کنکور

روز قبل از کنکور بهترین زمان است که وسایل مجاز برای ورود به جلسه آزمون را آماده شود، داوطلب‌ها بهتر است که مداد، خودکار، پاک‌کن، ماشین حساب، خوراکی سالم، یک بطری آب یا آبمیوه و … را از روز قبل آماده کرده باشند تا با خود به جلسه ببرند.

در میان وسایل کنکور، کارت ورود به جلسه نقش اول را بازی می‌کند، پس بهتر است که یک جای مطمئن برای نگهداری کارت کنکور در نظر گرفته شود.

۷-برای تفریح ساده وقت بگذارید

با توجه به پرهیز از خواندن مطالب جدید در روز آخر، بهتر است که کنکوری‌ها یک سرگرمی و تفریح ساده برنامه ریزی کنند تا با ذهن آرام در جلسه کنکور حاضر بشوند.

۸-مسیریابی محل برگزاری کنکور

آدرس محل حوزه، فاصله ی تقریبی و مدت زمان رسیدن به حوزه و همچنین نحوه دسترسی به محل برگزاری کنکور، چند نکته اساسی هستند که بهتر است در روزهای آخر با کمک خانواده بررسی شود تا در روز کنکور دچار اشتباه در آدرس یابی نشوند.

۹-شبیه سازی با روز کنکور

ممکن است که محل برگزاری کنکور با استانداردهای که داوطلب در ذهنش دارد، هماهنگ نباشد به همین بهتر است که در روزهای باقی مانده به کنکور دست به شبیه سازی بزنند تا از این طریق با آمادگی بیشتری راهی جلسه کنکور شوند.

توصیه‌ رتبه‌های برتر

کنکوری‌هایی که در سال‌های قبل توانسته‌اند رتبه‌های برتر را از آن خود کنند،‌ در روزهای منتهی به کنکور دستورالعمل‌های خاص خود را داشتند:

لادن خالوپور، رتبه یک ریاضی در کنکور۹۰ در این رابطه می‌گوید: من در یک ماه آخر که آزمون می‌دادم پشت پاسخ برگ همان آزمون نکات هر درس را جداگانه می‌نوشتم. هفته آخر دوباره آن‌ها را مرور کردم. هنگام آزمون دادن خود را به شرایطی مثل محیط پر سر و صداتر و گرم‌تر عادت دادم. روز آخر نیز همراه با خانواده بیرون رفتم و خودم را از دغدغه کنکور دور کردم.

مریم فرحناک غازانی، رتبه ۹ ریاضی ۸۹ نیز با اشاره به برنامه‌هایش در هفته منتهی به کنکور توصیه کرده است: در هفته آخر تمام کتاب‌ها حتی ریاضی و فیزیک را تورق سریع کردم و تقریباً تست کار نکردم. در هفته آخر روی آرامشم کار کردم و سعی کردم به رتبه فکر نکنم چون به نظرم یکی از عوامل مهم موفقیت در کنکور داشتن آرامش است. از بعدازظهر روز قبل از کنکور درس نخواندم و استراحت کردم. عصر هم به حوزه امتحانی رفتیم تا مسیر را شناسایی کنیم.

منبع: همشهری آنلاین