سخنگوی قوه قضاییه ضمن تذکر به برخی فعالان فضای مجازی در عرصه انتخابات، به فعالان این حوزه توصیه کرد که نکات اخلاقی، قانونی و شرعی را در اظهارنظرهای خود رعایت کنند و اجازه ندهند که با ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی موجبات خوشحالی دشمن فراهم شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، اصغر جهانگیر امروز سه شنبه (۱۹ تیر ماه) در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با تسلیت ایام محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایش گفت: عشق به امام حسین (ع) عشق به تمام خوبی‌ها است، ایشان مظهر شجاعت، لیاقت، اقتدار، سخاوت و عدالت و همه آنچه که بتوان به عصاره خوبی‌ها از آن یاد کرد، است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه امام حسین (ع) الگویی است برای تمام انسان‌هایی که می‌خواهند آزاد، آزاداندیش و ظلم‌ستیز باشند، گفت: امام حسین (ع) الگویی از امر به معروف و نهی از منکر است و الگوی اخلاص برای تمام کسانی‌ست که به دنبال خدمت به خلق‌الله هستند.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) نافی ظلم و احیاگر ارزش‌های انسانی، اسلامی و اخلاقی بود و در حقیقت مسیری را که در طول تاریخ برای ما ترسیم کرده نشان‌دهنده راه حق از باطل، نور از ظلمت و شر از خیر است از این طریق ما مسلمان‌ها به خود می‌بالیم که سرور و سالار ما حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

جهانگیر بیان کرد: در این واقعه بی‌نظیر عبرت‌های بسیاری نیز نهفته است که امام حسین (ع) برای مقابله با بدعت‌ها و روشنگری برای خلق خدا تا لحظه شهادت از پای ننشست.

وی تصریح کرد: برای احیای دین اسلام ناب محمدی (ص) حتی امام معصوم نیز باید جان خود را در این راه بگذارد تا ارزش‌های دینی و اسلامی حفظ و احیا شود. این درس بزرگی است که در طول تاریخ به ما داده شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: با وجود مرگ یزید، اما در طول تاریخ همیشه معاویه‌ها و یزیدهای زمان زنده هستند که با پشتیبانی از امام(ع) باید این افراد را شناسایی کنیم تا بتوانیم مسیر حق را بیابیم.

جهانگیر بیان کرد: در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان برگزیده شد که این پیروزی را به مردم و رئیس جمهور منتخب تبریک می‌گویم و مردم انقلابی و همیشه در صحنه با حضور در انتخابات مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان زدند. حضور معنادار مردم با تعداد ۵۵ میلیون رای در مرحله اول و دوم ریاست جمهوری نشان از مردم سالاری دینی در کشور است و اصول اساسی نظام که بر پایه استقلال و آزادی است.

وی با بیان اینکه در سایه آزادی و استقلال مردم می‌توانند در حق سرنوشت خود سهیم باشند و با انتخابات آزادی که نظیرش در دنیا وجود ندارد، سه انتخابات در کم‌تر از ۶ ماه برگزار شد، گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و در نهایت با اتفاقی که برای شهید جمهور افتاد، انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری برگزار شد که هر سه انتخابات با شکوه و در کمال آرامش، توام با امنیت برگزار شد.

جهانگیر با بیان اینکه از امنیت آفرینان به ویژه مجموعه سرافراز فراجا تشکر می‌کنیم که برای صیانت از آرای مردم در این راه شهید دادند، گفت: همانگونه که این انتخابات به افزایش انسجام و وفاق عمومی کمک و دشمن را با افزایش سرمایه اجتماعی ناامید کرد، با کمک یکدیگر بتوانیم در حل مشکلات اساسی مردم به عنوان پیامی که تک تک آرای مردم به دنبال داشت موثر و خدمات جدیدی را برای آن‌ها بیافرینیم.

وی ادامه داد: اکنون که این انتخابات به پایان رسیده است و از رقابت‌های انتخاباتی دور شدیم باید رقابت‌ها به وفاق و رفاقت تبدیل شود.

جهانگیر با بیان اینکه به دولت کمک کنیم تا بتواند سریعتر به مسائل اساسی کشور به ویژه مسائل اقتصادی و معیشتی مردم توجه بیشتری کند، گفت: این شرایطی که دشمن ایجاد کرده و البته بخشی از آن بیرونی و بخشی درونی است را با ساز و کارهایی که مجموعه دولت و حاکمیت در پیش می‌گیرد حل و شاهد امید و وفاق بیشتر باشیم.

جهانگیر با اشاره به پیام تبریک ریاست دستگاه قضا، گفت: قوه قضاییه نیز آمادگی همه گونه همکاری را با دولت جدید برای احقاق حقوق مردم، گسترش عدل و مبارزه با مظاهر مختلف فساد اعلام می‌کند.

وی افزود: امیدواریم در سایه این تعامل بتوانیم تاثیرات بیشتری برای تسریع در خدمت به مردم و اجرای قانون و تحقق شعار سال که موضوع جهش تولید با مشارکت مردم است، داشته باشیم.

تذکر به برخی فعالان فضای مجازی در عرصه انتخابات

سخنگوی قوه قضاییه ضمن تذکر به برخی فعالان فضای مجازی در عرصه انتخابات، اظهار کرد: در حال حاضر که انتخابات به اتمام رسیده است به کسانی که به گونه‌های مختلف و در طیف‌های مختلف در فضای مجازی فعال بودند، توصیه می‌شود که نکات اخلاقی، قانونی و شرعی را در اظهارنظرهای خود رعایت کنند و اجازه ندهند که با ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی موجبات خوشحالی دشمن فراهم شود. اگر تداوم رفتار مجرمانه بعضی از اقشار اعم از افرادی که در هر سمت و جایگاهی باشند را مشاهده کنیم حتما به وظیفه قانونی خود عمل خواهیم کرد.

زمان انتشار آرای قضایی پرونده‌های مفاسد اقتصادی

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آرای قضایی پرونده‌های مفاسد اقتصادی از چه زمانی به روزرسانی و برخط می‌شود، گفت: یکی از سیاست‌های قطعی قوه قضاییه، شفاف‌سازی و انتشار آرای قضایی در چارچوب قانون و مقررات است؛ ملاحظاتی را باید در این باره مدنظر قرار دهیم. اولا آن چیزی که قانونگذار، دستگاه قضایی را ملزم به اجرا کرده، انتشار عین حکم نیست؛ آن‌طور نیست که حکم را عینا منتشر کنیم.

وی در توضیح علت عدم انتشار عین حکم، بیان کرد: احکامی داریم که تعدادی متهم و محکوم در آن مطرح هستند که تنها نسبت به برخی از آن‌ها به موجب قانون اجازه انتشار آرا را داریم. قانونگذار پیش بینی کرده که نسبت به برخی جرایم با شرایط خاص احکام منتشر شود.

جهانگیر با بیان اینکه در مواردی که قانون ملزم کرده احکام باید از طریق رسانه ملی و روزنامه کثیرالانتشار منتشر شود، افزود: در رابطه با انتشار آرای قضایی قانونگذار دو نکته را پیش بینی کرده است؛ احکام باید مخالفت با نظم عمومی نداشته باشند و نظم عمومی را به هم نریزند. دستگاه قضایی خواسته تا از قانون جلوتر باشد و همه آرا را در سامانه‌ منتشر کند، قوه قضاییه به دنبال این است که از طریق سایت این کار را انجام دهد لذا باید این قوانین و ضوابط را در سامانه پیش‌بینی کند و سپس آرا منتشر شود.

وی با تاکید بر اینکه ملاحظات قانونی باید لحاظ شود، گفت: نیاز به این است که دستور قانونی صادر شود؛ حفظ حریم خصوصی افراد برای ما مهم است لذا با این ویژگی‌ها مجددا انتشار آرای قضایی با حفظ محرمانگی حقوق افراد و رعایت قانون مجددا آغاز می‌شود.

تشکیل پرونده برای دو کانال خبری/ شناسایی ۴۵۰۰ پیج اینستاگرامی

جهانگیر در رابطه با تخلفات انتخاباتی گفت: برای دو کانال خبری پرونده تشکیل شد و ۴۵۰۰ پیج اینستاگرامی که سعی داشتند مردم را از شرکت در انتخابات ناامید کنند، شناسایی شدند و در نهایت انتخابات در کمال آرامش، صحت برگزار شد.

وی در مورد سوالی در مورد ریزش معدن شازند، گفت: بلافاصله بعد از گزارش سازمان صنعت معدن و تجارت در مورد ریزش معدن شن و ماسه‌ای که در نزدیکی شازند اراک بود مقامات قضایی در محل حاضر شده و دستورات قضایی لازم داده شد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: با اقدامات به عمل آمده در مورد چهار کارگری که در زیر آوارها محبوس شده بودند، دو جسد از زیر آوار خارج و دو جسد دیگر مفقود هستند.

جهانگیر با بیان اینکه پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده است، گفت: بهره‌بردار معدن احضار و برای او قرار متناسب صادر، اما فعلاً آزاد است.

وی گفت: پرونده ارجاع به کارشناسی شده و در حال کارشناسی است، با بررسی‌های انجام شده اعلام کردند که حداکثر ظرف یک ماه آینده گزارش کارشناسی تکمیل و پرونده آماده اظهار نظر است.

جهانگیر با بیان اینکه آنچه مطرح است اینکه بهره‌بردار به اتهام تسبیب در قتل ناشی از بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی تحت پیگرد قرار گرفته و برای او قرار صادر شده است، گفت: از آنجایی که در روز قبل از حادثه توسط بخش خصوصی انفجاری در محل برای فعالیت‌های معدنی انجام شده بحث میزان تقصیر بهره‌بردار و صاحبان معدن نسبت به ریزشی که فردای آن روز اتفاق افتاده در حال بررسی است.

جهانگیر گفت: به محض اینکه میزان قصور و تقصیر مشخص و گزارش کارشناسی تکمیل شود اطلاع رسانی تکمیلی خدمت مردم اعلام خواهد شد.

آخرین اقدامات درباره تشکیل مجمع بین‌المللی برای رسیدگی به دعاوی و جرایم بین‌المللی علیه ایرانیان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اقدامی برای تشکیل مجمع بین‌المللی برای رسیدگی به دعاوی و جرایم بین‌المللی علیه ایرانیان صورت گرفته است، گفت: در خصوص دعاوی بین‌المللی قبلا نیز رسیدگی صورت می‌گرفت، اما به صورت متمرکز با تشکیل مجتمع ویژه دعاوی و جرایم بین‌المللی به پیشنهاد معاون امور بین الملل قوه قضاییه و با موافقت معاون اول قوه قضاییه در راستای اختیارات تفویضی که ریاست قوه قضاییه به حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی داده است ساختار مجتمع تصویب شد و از ۱۰ روز گذشته به دادگستری استان تهران ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: هدف تشکیل این مجتمع تمرکز و تسریع در رسیدگی‌های مربوط به جرایم و دعاوی بین‌المللی است و پیش بینی شده که شعبه حقوقی و شعبه کیفری به صورت همزمان در این مجتمع فعالیت خود را دنبال کنند و اجرای احکام داشته باشند. در حال حاضر شعبه ۵۵ مجتمع شهید بهشتی به دعاوی بین‌المللی رسیدگی و شعبه ۵۱ مجتمع شهید قدوسی به جرایم کیفری رسیدگی می‌کند؛ مقرر شده است که این شعب در این مجتمع متمرکز شوند.

جهانگیر با بیان اینکه تلاش می‌شود که این مجتمع یک شعبه تجدیدنظر نیز داشته باشد تا بتواند به تمام امورات حوزه بین‌الملل با صلاحیت‌هایی که به موجب قانون پیش بینی شده است رسیدگی کند، گفت: در حوزه بین‌الملل قوانین متعددی از جمله قانون صلاحیت دادگستری برای رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا، قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا و قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی وجود دارد که تمرکز در این قوانین برای تسریع در رسیدگی‌ها و احقاق حقوق ایران و ایرانیان بسیار مهم است. ساختار این مجتمع اخیراً ابلاغ شده و امیدواریم که با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد فضایی فراهم شود تا بتوانیم به‌زودی این مجتمع را داشته باشیم.

منبع: میزان