مدیر کل توسعه صلح و سازش مرکز حل اختلاف از پویشی می‌گوید که هدفش بخشش زندگی است و در ایام محرم بخشش به عشق حسین (ع) صورت می‌گیرد.

همشهری آنلاین _ فتانه احدی: به خاطر یک اشتباه، یک لحظه عصبانیت و خشمی کنترل نشده دست‌شان به خون آلوده شده و حالا پشت میله‌های زندان، روزها را به شب گره می‌زنند تا روز اجرای حکم فرا برسد.

روزی که باید تاوان گناهی را بدهند که ناخواسته مرتکب شده بودند و چه تاوانی سنگین‌تر از جان‌شان.

این داستان محکومان زیادی است که این روزها در اقصی نقاط کشور پشت میله‌های زندان به سر می‌برند و هر چند می‌دانند که مجازات‌شان قصاص است اما هنوز امیدوارند. امیدوار به بخشش و بزرگی خانواده‌ای که خودشان آنها را داغدار عزیزانشان کرده‌اند و حالا مرگ و زندگی‌شان به دست آنهاست.

هر چند مجازات قانونی همه این محکومان قصاص است اما چند سالی می‌شود که ستاد صبر در مرکز حل اختلاف قوه قضائیه، تلاش می‌کند با پا در میانی در پرونده‌ها قصاص و برگزاری جلسات صلح و سازش، خانواده مقتولان را تشویق به گذشت کند. یکی از مهم‌ترین اقدامات این ستاد، راه‌اندازی پویشی به نام «به عشق حسین(ع) می‌بخشم. است. پویشی که در سال‌های اخیر موفق به صلح و سازش در پرونده‌های زیادی شده و زندگی و آزادی را به بسیاری از محکومان هدیه داده است. محمود احمدی، مدیر کل توسعه صلح و سازش مرکز حل اختلاف قوه قضاییه در گفت و گو با همشهری درباره چگونگی این اقدام و این پویش می‌گوید.

متولی این پویش کیست و از چه زمان و با چه هدفی آغاز شده است؟

پویش «به عشق امام حسین می‌بخشم» هر سال از سوی ستاد ملی صبر، از ابتدای محرم آغاز به کار می‌کند و تا اربعین حسینی ادامه دارد. هدف از ایجاد این پویش و برگزاری آن در سطح کشور، گرفتن رضایت در پرونده‌های مختلف به ویژه در پرونده‌های قصاص است.

فقط در ایام محرم و صفر چنین پویشی برگزار می‌شود؟
سالانه بین ۳ تا ۴ پویش را به صورت فصلی در ایام و مناسبات مختلف با نام اهل بیت (ع) برگزار می‌شود. به عشق حضرت زهرا، (س) به احترام امام رضا (ع)، به حرمت حضرت علی (ع) و به عشق امام حسین (ع) این پویش‌ها برگزار می‌شود و خیرات و برکات بسیار خوبی داشته است.
این پویش بیشتر در چه استان‌هایی انجام می‌شود؟
به صورت همزمان در سراسر کشور و در همه استان‌ها آن را برگزار می‌کنیم. این پویش توسط صلح‌یار و سفرای صلح انجام و طی آن از اولیا دم رضایت‌ گرفته می‌شود.
فقط پرونده‌های قصاص را شامل می‌شود؟
تمرکز روی پرونده‌های قصاص است اما ما به پرونده همه افرادی که محکوم هستند ورود می‌کنیم. با این حال به پرونده‌هایی که معمولا احساسات مردم را جریحه دار کرده و از نظر اجتماعی، آسیب زیادی وارد کرده، کمتر ورود می‌کنیم. ما معمولا در همه پرونده‌های کیفری، قومی - قبیله‌ای، محکومیت‌های مالی و سایر پرونده‌ها به ویژه در پرونده‌های قصاص به صورت ویژه ورود می‌کنیم.

دستاوردهای این پویش چه بوده است؟

در سال گذشته حدود ۷۹۰ محکوم به قصاص از چوبه دار رهایی پیدا کردند. در همه استانها معمولا اتفاق‌های خوبی دراین زمینه می‌افتد. به عنوان مثال آمار بسیار خوبی در استان خوزستان داشتیم. دراین استان حدود یک چهارم از پرونده‌های قصاص منجر به رضایت اولیا دم شد.

چه افرادی در گرفتن رضایت با شما همراه هستند؟

ستاد صبر با سه واژه صلح و بخشایش و رضایت در سطح کشور به صورت افتخاری فعالیت دارد. ۲۰۶ هزار صلح یار در کشور داریم که در این امر خیر مشارکت دارند تا پویش‌ها در طول سال با نام مطهر اهل بیت (ع) انجام شود. خیران هم در این طرح مشارکت می‌کنند. خیران در بسیاری از استان‌ها برای شرکت در این امر خیر فراخوانده می‎شوند. خیلی از این خیران به عنوان صلح یار افتخاری با ستاد صبر همکاری دارند.

امسال هم در قالب این پویش بخشش داشته‌اید؟

بله در همین چند روز ابتدایی ماه محرم بخشش‌هایی از سراسر کشور گزارش شده که اکثرا مالی بوده‌اند. یک پرونده بخشش قتل هم داریم که در حال کار کردن روی آن هستیم.

منبع: همشهری آنلاین