یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که احتمالا ظریف به خاطر هزینه‌ای که معرفی او به‌عنوان وزیر خارجه برایش به همراه خواهد داشت، گزینه وزارت خارجه نخواهد بود

به گزارش همشهری آنلاین، فرهیختگان نوشت: حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که کمپین انتخاباتی پزشکیان ایده غلطی را به او فروخت و گفت: «در رقابت‌های انتخاباتی، ایده‌ای را به غلط به پزشکیان فروختند. یک گعده کذایی احیای مذاکرات برجام را به ایشان فروختند. با مشورت‌هایی که کارشناسان غرب، که در راس آنها ظریف و کمپین تبلیغاتی پزشکیان قرار داشت؛ اول، برای ایشان تبیین نکردند صحنه‌ای که می‌خواهید مذاکره و گفت‌وگو کنید، چه صحنه‌ای است و این صحنه با ۱۰ سال پیش که مذاکرات برجام اتفاق می‌افتاد، تفاوت دارد. دوم، به ایشان نگفتند که اگر بگویید الان اولویت من مذاکره است، شاید بتوانید رای مردم را جذب کنید ولی برگ‌برنده‌تان در مذاکره خارجی را از بین می‌برید و اگر همین الان پای میز مذاکره بنشینید، یک به هیچ عقبید.»

ظریف می‌داند نمی‌تواند رای اعتماد بگیرد

غلامزاده در ادامه به این موضوع اشاره کرد احتمالا ظریف به خاطر هزینه‌ای که معرفی او به‌عنوان وزیر خارجه برایش به همراه خواهد داشت، گزینه وزارت خارجه نخواهد بود و توضیح داد: «پزشکیان علی‌القاعده ظریف را در وزارت خارجه نخواهد گذاشت و خود ظریف هم چون می‌داند نه می‌تواند رای بیاورد، نه می‌تواند دستاورد خوبی داشته باشد، ترجیحش این است پشت صحنه باشد و در مقام ارزیابی و مواخذه مثل استیضاح و رای اعتماد قرار نگیرد.

لذا احتمال زیادی وجود دارد عراقچی گزینه اصلی وزارت خارجه باشد؛ همسویی خوبی با ظریف دارد، چهره متعادل‌تری در ساختار حاکمیت شناخته می‌شود و سابقه مذاکره هم دارد و نفر دوم مذاکرات بوده. نکته‌ مهم اما این است آیا ایشان قرار است در سطح وزیر، مذاکره کند یا خیر. در دوره رئیسی این ملاحظه را داشتند و باقری معاون وزیر در مذاکرات قرار گرفت و مذاکرات در سطح وزیر انجام نشد و در سطح معاون وزیر انجام ‌شد. به همین خاطر، عراقچی به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد مطرح نخواهند شد. قاعدتا به خاطر ملاحظه‌ای که شورای امنیت ملی در نظر خواهد گرفت، به نظر نمی‌رسد مذاکرات در سطح وزیر خارجه اجرا شود. این چالش اولیه داخلی است و تبیین صحنه داخلی است.»

منبع: فرهیختگان