رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی شورای ششم برسر کار آمد بودجه گردشگری شهر تهران ۳ تا ۴ میلیارد تومان بود و ما این مبلغ را در همان سال نخست فعالیت به ۲۵ میلیارد و امروز به ۱۰۰ میلیارد بودجه مستقیم در حوزه گردشگری افزایش دادیم.

به گزارش همشهری آنلاین، سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در نشست اعضای کارگروه گردشگری شهر تهران در ایوان ری به اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در حوزه گردشگری در شورای شهر و مدیریت شهری اشاره و اظهار کرد: بنده به دلیل دغدغه ای که در زمینه گردشگری، میراث فرهنگی و اوقات فراغت شهروندان شهر تهران داشتم وارد کمیته گردشگری شدم و این حوزه را تاکنون با عشق و علاقه دنبال کردم اما معتقدم شرایط فعلی ما فاصله زیادی با اهداف از پیش تعیین شده دارد.

وی یادآور شد: وقتی شورای ششم برسر کار آمد بودجه گردشگری شهر تهران ۳ الی ۴ میلیارد تومان بود و ما این مبلغ را در همان سال نخست فعالیت به ۲۵ میلیارد و امروز به ۱۰۰ میلیارد بودجه مستقیم در حوزه گردشگری افزایش دادیم و امیدواریم طرح گردشگری ارزان و خانواده محور در تابستان امسال اجرایی شود.

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تا پیش از این سابقه نداشت که برای میراث فرهنگی و مرمت بناهای میراثی اعتبار مجزا در نظر گرفته شود اما امروز یک ردیف ۴۰۰ میلیاردی دارد.

علوی به اهمیت بخشیدن به مباحث گردشگری در نشست ها و سیاست گذاری های شورای اسلامی شهر تهران اشاره و تاکید کرد: امروز بودجه در شورای شهر تصویب و نهایی می شود؛ حتما نظرات و پیشنهادات در حوزه گردشگری نیز لحاظ می شود.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران به تلاش ها برای ایجاد سازمان گردشگری شهرداری تهران اشاره و خاطرنشان کرد: مصوبه تشکیل سازمان گردشگری از دهه ۹۰ مطرح بوده و با تلاش ها و پیگیری هایی که صورت دادیم اکنون مجوز تاسیس سازمان گردشگری به شورا آمده و در هفته جاری گفت و گو در اینباره را ادامه می دهیم.

مردم باید تلاش‌های ما در حوزه گردشگری را احساس کنند

وی با تاکید بر تلاش های شورای شهر در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، نمود این تلاش ها را در اجرای کامل و درست آن توسط مدیریت شهری دانست و گفت: مردم باید خدمات و تلاش های ما را در حوزه گردشگری احساس کنند و به چشم ببینند.

علوی گفت: وقتی خانه موزه اتحاد بعد از سالها بازگشایی می شود و یا برای شن چاله ها تصمیم گیری می شود مردم به وضوح این اقدامات را می بینند. بنابراین باید اتوبوس های گردشگری در کف محلات مشغول خدمات دادن به مردم و گردشگران باشند نه در پارکینگ ها.

وی از فعالان حوزه گردشگری، رسانه ها و NGO ها خواست در حوزه گردشگری از شورا و مدیریت شهری مطالبه گری کنند که به عنوان مثال با بودجه پیش بینی شده برای گردشگری خانوارهای تهرانی در تابستان چه برنامه ای دارید؟ یا مرمت خانه وثوق الدوله و حمام کن که جزو هویت شهر تهران هستند به کجا رسید؟

همه تلاش‌های ما برای خوب کردن حال مردم است

عضو شورای شهر تهران به اقدامات مثبتی که توسط شورا و مدیریت شهری در روددره های شهر تهران صورت گرفته اشاره و تاکید کرد: با پیگیری هایی که صورت گرفت امروز رود دره فرحزاد، روددره کن و روددره گلابدره به مسیر گردشگری تبدیل شده است.

علوی از تصویب مسیر گردشگری برای مناطق ۲۲ گانه تهران خبر داد و افزود: به عنوان مثال برای منطقه ۱۸ مسیر گردشگری فیروزبر، برای منطقه ۲۱ مسیر گردشگری کودک و منطقه ۲۰ مسیر گردشگری زیارت را تعیین کرده ایم.

وی گفت: همه تلاش ما در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی برای حال خوب مردم تهران است؛ بنابراین همه باید به این نکته توجه داشته باشیم که مسیر سنگینی پیش رو داریم.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برنامه های گردشگری و اوقات فراغت برای مردم نباید مناسبتی باشد، اظهار کرد: اتفاق خوبی در خانه موزه ها در ایام ماه مبارک رمضان افتاد اما این اتفاقات باید در طول سال جاری و ساری باشد.

علوی از مدیران شهری خواست تا در حوزه مرمت آثار میراثی و تاریخی که هویت شهر تهران است، اهتمام بیشتری داشته باشند و در همین رابطه به مرمت حمام کن اشاره کرد و گفت: متاسفانه این آثار تاریخی جزء موقوفات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و وقتی به آنها می گوییم که می خواهیم این حمام را مرمت کنیم نه به ما اجازه می دهند و نه خودشان کاری می کنند.

وی به بازدید خود از زندان هارون الرشید در منطقه ۱۵ تهران اشاره و تصریح کرد: متاسفانه این آثار تاریخی هم که قدمتی هزار ساله دارد در دست سازمان اوقاف قرار دارد و امروز به محل نگهداری ابزار و آلات کشاورزان تبدیل شده که از مدیریت شهری تقاضا کرده ایم برای آزادسازی آن تلاش کند.

علوی به تلاش های مدیریت شهری در مرمت بازار تهران اشاره و خاطرنشان کرد: کمیته گردشگری، ایمنی و شهرسازی شورا دست به دست هم دادند تا با مشارکت مردم این مهم را اجرایی کنند و امروز وقتی به بازار تهران مراجعه می کنید بخش زیادی از آن یا مرمت شده یا در حال مرمت و نوسازی است.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: مرمت و باسازی بازار تهران در وهله نخست سبب ایمنی بازار شده و سپس هویت و میراث فرهنگی ما را حفظ می کند. با مشارکت مردم و بازاریان نیز هزینه مرمت و بازسازی آن بسیار کاهش یافت.

نیازمند اتوبوس گردشگری برای تهران هستیم

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری نیازمند واردات اتوبوس گردشگری برای شهر تهران هستیم، یادآور شد: از مدیریت شهری مطالبه کرده ایم که در بحث خرید اتوبوس ها، حداقل ۲۲ اتوبوس گردشگری خریداری شود.

علوی در پایان از نمایندگان سازمان توسعه فضاهای فرهنگی خواست تا نسبت به اتمام و تکمیل پروژه صبای آیئنی اهتمام بیشتری داشتده باشند چرا که به گفته او، سرمایه زیادی از شهر تهران بیش از ۲۰ سال است که در پروژه صبای آیئنی هزینه شده و باید مردم تهران طعم و لذت استفاده از آن را هر چه سریع تر بچشند.

منبع: خبرگزاری شهر